Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Qatar Airways Landvetter

Tråden startades av Jürgen

Hej.
Är det någon som har koll på när/om Qatar skall börja trafikera Landvetter igen? Det var ju fruktansvärt praktiskt när man skulle österut.

Publicerad den 2022-02-07 15:47
Skriv ett svar
Antal svar: 16

svar

Göteborg
2022-02-18 04:42

@kolle, du kanske ska läsa detta först:

https://vartgoteborg.se/naringsliv/goteborgsregionens-nettoexport-33-miljarder-plus-for-2018/#

Stockholm och Malmö back, medan Göteborg drog svenska tillväxten framåt.

Fgh
2022-02-15 20:41

@kolle vad snackar du i nattmössan om stöd till kommuner???
Fordons industrin är en stor del av tillväxten ja och är dragloket för landets export, men övelag techbolag har valt att satsa på Göteborg.
Men det byggs i stan som aldrig förr om du inte missat det.

Bl
2022-02-15 19:04

Thomas:

Fraktverksamheten är på många destinationer så pass värdefull att de till och med tjänar stora pengar på att flyga med tomma kabiner men fulla lastutrymmen.

pf
2022-02-15 19:01

Thomas, en ting er å skrive at Qatar ” aeven har varit” på Evenes….

De er der oppe 3 ggr per vecka, og henter fisk, med en 330F.

kolle
2022-02-15 18:02

@Harry

Nja nu tar du i. Göteborg tar emot 4 miljarder i stöd/ till fattiga kommuner annars skulle staden inte gå runt.
Det är fordonsindustrin (kineskt) som drar upp staden annars är det mest 1-40 personers företag i området.

Linjen var primär för frakt/etnisk resande till mellanöstern.

thomas
2022-02-15 16:24

Nej nej man flög i princip hela tiden 2 ggr om dagen under hela pandemin från ARN till DOH.
De här sandlådebolagen som opererar i icke industrialiserade länder har ett fantastisk record i uthållighet, trots en snitt beläggning på som lägst 12% höll de ut opererade stora delar av sina linjenät.
Här uppe är det bara amatörer som kör flygbolag, trots goda förutsättningar är det nästan bara minus på anlla och ständiga lurendrejerier av pax leverantörer myndigheter aningslösa aktieägare etc Det är skammens bransch här uppe.

Bl
2022-02-15 14:27

Du har dessvärre delvis besvarat frågan själv.

Utöver laxen var GOT-linjen även ett sätt att skapa förbindelse mellan industrin på västkusten med Kina, eftersom att Kina och fjärran öst ser ut att hålla stängt ett tag till lär det nog dessvärre dröja. Jag hoppas dock att det rör på sig inom kort!

Harry
2022-02-09 18:19

Trot att linjen kommer tbx.när covid skiten hag lagt sig. Gbg har en enorm tillväxt för tillfället, Nordens clondyke också kallad

Bellycargo
2022-02-09 09:30

Linjen från Göteborg var en framgång, bland annat för att Västkusten är Sveriges industriella ryggrad men framför allt för att maskinen lastade full med frakt, dels svenskt gods, dels en del fisk från södra Norge. Med tanke på det borde det inte dröja länge förrän linjen är tillbaka.

@Thomas
2022-02-09 08:56

Även om QR flugit under hela pandemin från ARN så var man nere på bara 4 flyg i veckan en period för att sen gå upp till 7,sen 10 och upp till nuvarande 12.

Pandemin knäckte GOT, inte fisken, iom att ARN var nere på bara 4 flyg/vecka så var det inte ekonomiskt försvarbart att ha kvar en tunn linje som GOT.

thomas
2022-02-08 19:49

Qatar har även varit uppe i Nordnorge, Evenäs. Bolaget är mkt aktivt tar nu för sig av marknadsandelar, har under hela pandemin flugit två turer om dagen från ARN. De kommer snart tillbaka till GOT.

pf
2022-02-08 13:04

Var det ikke så at før gikk det en del norsk laks med fra GOT ?

I og med at Qatar har kraftig utøket egne fraktflyginger fra Norge med laks, er det så at mindre frakt(laks) var med å sette GOT-DOH v.v. på idle ?

2022-02-08 10:13

Eftersom GOT inte stängdes temporärt utan permanent så är det inte i pipeline för en reopening.
GOT flögs med 787 och skulle göra det igen om det nu mot förmodan skulle bli en uppstart igen.

Gh
2022-02-07 20:39

Tror att det kan ta ett tag då flygbranchen måste återhämta sig först därefter kanske en återkomst är min gissning.

pf
2022-02-07 20:17

For å få fråge trådstarter, slik jeg forstår det, anvender QR en A-320 på en flyplass som HEL.

Dersom det blir aktuelt igjen med GOT på selskapets/bolagets rutenett, kan det være akseptabelt med en single-aisle maskin, frem til markedet igjen bygger seg opp ?

(Forutsetter at A-320 har range DOH-GOT)

Planespotter
2022-02-07 19:13

Finns nog ingen direkt som kan svara på det.
Det pågår ju en infekterad historia mellan QA och Airbus.
Samt att de har en del problem med 787:orna
Resulterar i planbrist ….

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500