Qatar går för 737Max
Qatar har lagt en order på 50st B737-Max.
Detta kommer efter Airbus rivit kontraktet på de 50st A321Neo som Qatar beställt.
svar
@pf och hoppla
Upplevelsen ombord på flygplanen är subjektiv, men tror att flertalet tycker om att A320 neo känns ljusare och upplevs rymligare än B737. Har bl.a. att göra med att fönsterna sitter löjligt lågt på B737.
Boeing borde ha möjlighet att ta fram ett moderna single aisle flygplan istället för gamla 737.
Men det lär inte bli i närtid, man har fortfarande problem med B787 och ” nya” B777 har inte heller varit lätt för bolaget att få certifierad.
Skandal flygplanet B737 Max kommer inte att bli den ” kassako” Boeing hade hoppats på.
Man har ingenting som kan konkurrera med A321LR/XLR.
Så går det när ett bolags ledning tycker att det är viktigare att pleasa Wall Street än att se till att utveckla och bygga kvalitets flygplan
“at” Hoppla, har du forsøkt deg på toan på en A-320 Neo…..
jeg er ca 1,80 m høy og veier ca 100 kg
på 737 går det bra, på 320 sitter jeg omtrent fast
Nej, passagerare väljer sällan flygning efter flygplanstyp men väl ombord är utrymmet, eller bristen därav ett mycket frekvent samtalsämne och varje ändring uppmärksammas garanterat. Har du någonsin sett en vuxen passagerare försöka tränga sig förbi matvagnen i mittgången på en 737?
Ren fakta är att det skiljer 15 cm i kabinrörets bredd. Många Airbus-bolag lägger detta på bredare mittgång och ett bredare mittsäte på varje sida vilket gör verklig skillnad för alla ombord, såväl resenärer som kabinbesättning. En 737 har inte komfort nog för längre flygningar, varken för crew eller passagerare.
737 Max är ett alldeles utmärkt flygplan. Skillnaderna i kabinen mot en 320neo är marginella och fäller inte avgörandet när 99% av passagerarna bokar sin biljett.
Med Sky interior +, vettiga säten och de tysta motorerna så är en resa i en Max en behaglig upplevelse.
ABC 737 MAX har åtminstone 50 procent bättre räckvidd jämfört med EMB 195? Så kanske inte en lysande jämförelse?
Hur kommer det sig att Airbus rev kontraktet då?
Än en gång uppvisar flera debattörer, sin okunnighet om flygbranschen i stort.
Särskilt okunnigheten om Boeing. Dessutom är det tråkigt med alla personliga påhopp (läs Galley gossip experten).
Ingen sund operatör med framtidsvisioner satsar på en flygmaskin från 60-talet. Dags att inse att Boeing 737 borde skrotats för 20år sedan… det är en relik minst sagt. Sedan kan man ju undra vilka som flyga med ett bolag som representerar ett land där kvinnor ses som mindre värda och använder sig av arbetare under slavlika förhållande.
Du har likt Qatar inte funderat på att justera antalet frekvenser till platser dit få vill resa? Du har likt Qatar inte funderat på om flera mindre populära rutter kan slås ihop? Du har likt Qatar inte funderat på om exempelvis EMB195-LR kan vara en lösning? Jag antar att du likt Qatars ledning sitter i pyjamasen och tycker synd om dig själv undrandes hur alla kan vara elak mot just dig när du själv är så snäll mot alla andra?
ABC”at”pf, tror jeg i hovedsak “Rest my case”, annet enn sluttkommentar, du glemte Yakolev og Illutsjin.
Aeroflot hade på 80-talet att välja mellan Tupolev och Antonov. Dubbelt upp mot dagens Qatar… Såvida de inte tänker bara lite, lite, lite utanför boxen…. Herre gud, ingen kan vara så dum.
Jeg forstår absolutt ikke svar/kommentar fra ABC “at”pf;
i realiteten har Qatar Airways to flyfabrikker å henvende seg til. Den ene, Airbus, vil tydeligvis ikke ha selskapet/bolaget som kunde, og har sagt opp en kjøpskontrakt på 50 stk A-321 Neo.
Da har man kun en fabrikk igjen.
Å trekke inn navn på ulike flyselskaper fra Norge og Irland blir bare for dumt. Jeg beklager, men vet ikke hvor innsender vil hen. Mulig vedkommende selv ikke vet det !
Håller med om att Qatar bildligt talat har målat in sig i ett hörn. Att få till en OK cabinlayout i en 737 blir nästintill omöjligt framförallt i economy såvida de inte väljer att sätta endast fem säten i bredd. Ingen passagerare skulle boka Qatar och sedan vilja finna sig själva ombord på något som mer liknar Norweigian, Flyr eller Ryanair. Börjar Qatar dessutom blanda avgångar med 737 och större typer kommer marknaden inte vara nådig. I emiraten Dubai var man så noga med att inte fläcka ned varumärket Emirates att man lade 737-produktionen i ett separat flygbolag under annat namn.
ABC, den som er mest korkad her er vel den som ikke lister opp hvilke andre muligheter Qatar har !
Inte ens Qatar kan väl vara så korkade?