Regional Jet
Funderar på att söka till Regional Jet. Vill veta (seriöst) om bolaget är bra både när det gäller personal policy och hur starkt bolaget är ekonomiskt, går det bra eller dåligt för dom? Ingen konkurs i sikte utgår jag från..
svar
Har Nordica/Regional Jet börjat flyga med Embraer?
@DC-10
Fin tanke men de vill annat.
Minimum Requirements
First Officers:
• Valid EASA ATPL license
• Medical Class 1 and ICAO English Language Proficiency 4
• Total of 2000 flight hours
• At least 1000 flight hours experience on an aircraft with MTOW not less than 10000 kg
@aluminium-ryttare
Med tanke på att du bekräftar påståenden men inte vet att Regional Jet ska flyga EMB195 (inte EMB175) så ser jag inte din bekräftelse som någon bra källa. Läs på innan du sprider falska rykten.
Passar det inte så kan man ju alltid söka något annat jobb? Tror det finns många nyexade piloter som gärna får in en fot i branschen, ändå tjänar pengar (inte pay2fly) och kan tänka sig flyga en EMB195. Låt dem ta jobben istället, alltså de som verkligen vill.
4200Euro för en kapten. Det är ju mindre än hälften vad de får på Cityjet (Samma flygplanstyp)
Kan bekräfta uppgifterna, man är anställd via PAS Aviation.. Dom som har blivit kallade har fått dessa uppgifter.. Det är ett helt annat läge för besättningar på ARN t.ex. jämfört med RJ EMB 175 i Tallinn.
//Cpt
Bättre att ta jobb som kabinpersonal i Stockholm då än pilot i Baltikum.
Får bo hemma och du tjänar mer.
Lönen och personalpolitiken är under all kritik.
Dock förhandlar de med SPF om ett avtal för Jet-trafiken. Det skall bli spännande hur de får ihop det.
@Pilot
Okej, min bekanta är anställd direkt av Regional Jet, ej via bemanningsföretag, så kanske skiljer en del.
Var ligger deras annons?
@Muskot
Det är vad rekryteringsbolagen som letar crew åt Regional Jet erbjuder. För att nå högsta nivån ska man ha valid rating och 3000h+ på typ.
Ska tilläggas att mitt inlägg är avsett för FO då den jag känner jobbar som FO.
@Pilot
De uppgifterna är hämtade från någon hemsida som du googlat fram va? Kollade med en bekant och de stämmer inte riktigt. Lönen är högre (ca 500€ på alla siffror) samt att det gäller om man har bas Tallinn eller Vilnius. Med andra ord, en lön anpassad för Baltikum.
EMB / CRJ salaries in Regional Jet:
FO: €1470 (without TR), highest €2730 (with TR and hours)
Captain: €2660 (without TR), highest €4200 (with TR and hours)
Fixed salary. Some extra if operating over 70h per month.
Är det någon mer som har blivit kallad på intervju för EMB 175?
Fick precis villkoren för anställningen vilket inte direkt var upphetsande.
//Cpt
Söker de Crew till Arlanda? Enligt senaste info är vi något övertaliga på ARN då Regional Jet kommer ha 4 ATR istället för 5 som Flybe tidigare haft.
Jobbar man för ett bolag baserat i Estland, med bas i Tallinn så får du ju såklart också en marknadsmässig lön i Estland. Regional Jet har bas för sin ATR flotta på ARN och de har ett bra avtal för att passa den svenska standarden. Jag jobbar själv för Regional Jet med bas ARN på ATR och tycker definitivt att du ska söka.
@Tomten
Nej det finns inget Svenskt kollektivavtal för Regional Jet.
Och villkoren är riktigt dåligt jämfört med att flyga på ett Svenskt avtal.
Då är frågan, är det svenskt kollektivavtal för det berörda flygbolaget?
Utlandsanställd flightcrew med bas STO, får inte svenskt kollektivavtal per automatik.
Dessutom är inte svenska avtal alltid de bästa. Fråga killarna på SunClass Airlines (TCAS).