Regionala Flygplatser
Läser i vår Lokaltidning idag om Norrköpings Flygplats som tappar flera destinationer och där Kommunen går in med cirka 30 miljoner. Min undran är i Regionen bara 4 mil därifrån finns en till Flygplats i Linköping där man nyligen förlängde Banan är det inte dags att samordna trafiken på en Flygplats. Sedan åt andra hållet finns Skavsta som inte heller nu har speciellt mycket Trafik.
svar
Jag har av misstag använt HAKAOL’s signatur vilket jag beklagat och bett honom om ursäkt för. Något blev fel med @-tecknet.
Hej Hakaol.
Jag ber väldigt mycket om URSÄKT. men mitt @-tecken försvann och jag vet inte varför. Som sagt, FÖRLÅT och jag är uppriktigt ledsen för felet som uppstod.
Jonas
Blir lite konfunderad verkar som någon använder min signatur
Jo, jag är säker. Speakern sa just att KLM skulle landa och gjorde det. Samma sak en annan flygdag. Kanske var detta för att spetsa till tillställningen mellan aJAS:ar, B17 och annat.
Nej, det var inte du som skrev detta om Malmen, det var jag.
@Bertil1 var inte jag som skrev att KLM landat på Malmen det är något jag inte har hört talas om Malmen är en Militär Flygplats .
@Till Hakaol, är du verkligen helt säker på att ett KLM flyg landat på Malmen istället för på LPI? Verkar inte så troligt att Försvarsmakten gett tillstånd till något sådant. Det finns ju varken arrangemang för tull eller passkontroll på Malmen och det är militärt område. Inget man vill ha in utländska medborgare på. Kan det inte handla om en överflygning på låg höjd om det nu var i samband med flygdagarna?
TACK för din redogörelse.
Vid några flygdagar på Malmen, landade KLM just där, vilket sannolikt var ett kryddtilläg, för det är väl annars LPI som gäller?
@Bertil1 SAAB använder Linköpings Flygplats där också själva fabriken ligger. Malmen på andra sidan stan används av Flygskolan, T&E,Specflyg och så är det också Helikoptrar där
@Lenny håller med dig för mig så borde det vara Linköpings Flygplats som man samordnar Region Östergötlands Trafik på flytta över den lilla Chartertrafik som Norrköping har till Linköping och lägg ner prestigen att ha en Flyplats i varje .
Vilket av de båda fälten i Linköping använder SAAB?
Bolaget hade en gång i tiden eget fält, är det detta som är LPI? och vad används Malmen (fd F3) till?
Du har rätt Hakaol. Linköping City Airport (LPI) är numera beredskapsflygplats och är berättigad till statligt driftstöd. Fel av mej i tidigare inlägg.
Linköpings Flygplats är väl en Beredskapsflygplats
Säg det till de nästan 150 000 passagerare som varje år använder Linköpings flygplats av vilka en stor del är affärsresenärer som åker från eller till någon av regionens många företag. Du är välkommen till Östergötland för att se den spännvidd näringslivet här har. Är du från Östergötland bör du uppdatera din bild av hur näringslivet här ser ut.
Många av de jag talar med prisar möjligheten att flyga från en mindre flygplats där du är vid gate 10 minuter efter att ha parkerat bilen eller där man har möjligheten att cykla eller promenera till flygplatsen.
Kommuner har varken kompetens eller förmåga att driva flygplatser. Man klarar ju inte ens sina grunduppdrag.
En statlig utredning bör fastställa vilka flygplatser som behövs och därmed ta totalansvaret och garanter fastställd reguljäritet.
@thomas, det är inte alla flygplatser som fått detta stöd. Som jag skrev har varken Norrköping eller Linköping fått detta stöd.
För att erhålla det statliga driftstödet skall vissa kriterier vara uppfyllda. Dessa är att flygplatserna
skall vara beredskapsflygplatser, ha statligt upphandlad trafik eller bedriva reguljär inrikes linjetrafik av betydande omfattning. Dessutom uppmuntras flygplatserna att sträva efter fossilfri drift, vilket kan ge rätt till en klimatbonus.
Regionala flygplatser har fått dela på en 200 miljoner, i rent flygplats stöd. Men blir det nåt stöd nästa år till flygplatser som inte har reguljär trafik är en öppen fråga.
@fundersam, varken Norrköpings eller Linköpings flygplats får något statligt stöd. Skulle sett lite illa ut om staten skulle subventionerat solresor till Medelhavet för Norrköpings invånare.
Både LPI och NRK är svarta hål för skattepengar och helt vansinnigt att hålla på att sponsra. Saab kan ha LPI för sig själva utan civil trafik och NRK kan stänga ner om de inte kan finansiera sig själva. NYO är enda flygplatsen som är rinlig att hålla igång, dels för att ta hand om trafiken från NRK och LPI och dels för att avlasta ARN och agera alternativ åt BMA.
Bra resonerat, nu är det ju dessvärre så att BMA är i princip nedlagt, vem vill flyga till/från Skavsta?
Byt ut ledningen på ARN, lyckats förvandla alltihop till en dyr galleria.
En ganska ok flygplats, lyckats med
med konststycket att göra en spännande och förväntansfull upplevelse till ingenting. Låt en flygplats vara just det, ìnte ytterligare en handelsplats.
Och priserna, kan ingen reglera eländet?
Det blir väldigt svårt för staten att motivera ytterligare flygplatsstöd nästa år, då ingen reguljärtrafik, många kommer nog att läggas ner eller gå i kk.