Ryanair flyttar äntligen till Arlanda!
Är det en bas eller kommer de bara att köra inkommande flyg som på Skavsta?
svar
sv Andreas: Jo, Arlanda är tyvärr hopplöst föråldrad utifrån väldigt många aspekter. Inte minst den förlegade indelningen in- och utrikes, det ser du inte någon annanstans i EU eftersom alla andra övergivit det tänket. Nu finns chansen att göra om och göra rätt. Dela flygen upp efter allianser, lowfare och charter i stället, som alla andra.
För nej, ditt påstående – “Arlanda kommit med in i matchen ett antal år efter alla andra” stämmer inte. Det finns mer “efterblivna” flygplatser.
Svar till “sv Andreas”: Ja, det har varit så innan pandemin på ARN – och det har varit en skamfläck för Sverige. Det positiva som den här pandemin har medfört är att Arlanda kommit med in i matchen ett antal år efter alla andra och målsättningen bör väl inte vara att vi ska återgå till vår tidigare efterblivenhet. För, nej, ditt påstående om CPH och HEL stämmer inte. Där delar inrikes plats med annan Schengen-trafik.
Har varit så i alla tider på ARN innan pandemin, att inrikes har en egen terminal. Finns även andra flygplatser, som har det på det viset. CPH och HEL t.ex.
Ryanair använder visst bryggorna på GOT, iaf alla gånger jag har flugit där antingen som pax eller crew. (Non-Schengen står dock ofta på remote stand så då blir det förstås buss.)
Håller med om att det känns dumt att inte använda brygga om den finns tillgänglig!
Vågade först inte uttrycka mig på något klumpigt sätt men personligen uppfattar jag det som något oproffsigt när flygbolag som tex FR och W6 parkerar vid gater som har bryggor, men inte använder dom. DY håller ju till på T5 och kan på 30 minuter lasta in/ur passagerare fastän de dockar till brygga och öppnar bakre dörren via trappa… Ser redan idag att FR/W6 uppenbarligen fått egna villkor ute på GOT där de inte använder bryggan. Tar inte lång tid innan konkurrenterna (SK/DY) vill ha samma rabatter och hävdar att de inte spelar på samma villkor. Får jag spekulera hamnar Ryanair inte på Terminal 2 eftersom den är anpassad till andra typer av flygbolag och gateområdet är alldeles för trångt för deras passagerare. Det är knappt att easyJets få avgångar per dag klarar av folkmängden vid gaterna de använder.
Stockholmare: Det var väl en exceptionellt dålig idé? De som inte är stockholmare vill så klart inte behöva byta terminal när de byter flyg mellan t.ex. Norrland och utlandet. Var i EU gör man något så dumt som att dela på inrikes och annan Schengen?
Lite offttopic men eftersom det sägs att Ryan air ska börja flyga från Arlanda i oktober så tror jag ändå inte 2:an hinner öppnas.( svar till den som trodde det) Och det beror helt enkelt på att vi redan i dagsläget saknar personal att bemanna 5:an- vi lider ju redan av personalbrist och dålig bemanning vissa dagar men det kan ju bero på att det är augusti och många fortfarande har semester. Men jag vet också att det tagit tid med återanställlningat. Gäller både incheckning,security och de som sköter lastningen av bagage.
Så ni som ska flyga ha tålamod för det är långa kötider vissa perioder%
Ryanair kommer med allra största säkerhet inte till T5, utan det blir troligen T2 som blir tillhåll för lågprisbolagen. Möjligen får T2 en gångförbindelse till ramp-E i framtiden om kapaciteten behövs, och/eller så kommer T3 att byggas om och integreras med T2.
T4 lär inte bli lågpris eftersom den nu kommer att Bli integrerad med T5/F-piren med nya gångförbindelsen på insidan. Då kan hela T4-T5-F pir (dvs framtida C-D-E-F-(G)-pir) användas som EN terminal.
De bolag som tidigare höll till i T2 kommer inte att återvända dit när förändringarna skett.
Den föråldrade indelningen “inrikes/utrikes” är ju redan historia.
Bäst vore det väl att i första skede flytta bort inrikes från T5?
Ryanairs terminal kommer ligga i Märsta
Terminal 5 som gäller. Man håller väll på att kolla om Terminal 2 kan öppnas då det nu börjar bli trångt på Terminal 5 med pax men även tillgängliga incheckningsdiskar. Om T2 öppnar så flyttar AF, KL, SU, BT, TO & AY som utgör fler diskar till bolagen som utgår från T5.
T3 är alldeles för liten för Ryanair, tänk er 3 flighter som går samtidigt och kärran har en config på 189 pax. Fullbokade flighter innebär då 567 pax på T3 och 4 incheckningsdiskar räcker inte långt, det kändes redan fullt när det var drygt 60-70 pax i terminalen.
Tror cargocenter eller spirit får handlingen. Vad behöver man ?
en trappa. x-ray och/eller hund har dom på cargo redan
PAX’en får bengå till flyget
Hade inte T3 varit perfekt för Ryan? Inget krimskrams, superkorta avstånd och trappa till planen.
Det råder ingen tvekan om att Ryanair har fått saftiga rabatter på alla avgifter på ARN. Handlingen blir väl ett ” bud krig” mellan Menzies, Aviator, och SGH.
Har det kommit mer information gällande Ryanairs etablering på Arlanda? Var kommer de att husera, terminal, gates etc? Kommer de få ground handling-rabatter som t.ex buss-gates fastän de parkerar vid brygga etc?
Vem är närmast? Billigast att få handling för Ryanair? AVIATOR, MENZIES, SGH?
Hamnar Ryanair på G-rampen eller får passagerarna husera inomhus?
Är inte detta endast ett förhandlings trix gentemot Skavsta. När det går med på väldigt marginella startavgifter och handling blir det Skavsta som gäller.
Den som lever får se.
Dom behöver flyga triangel sto – cph – oslo – sto . Även got – cph – got morron och kväll !