Saab framtid
Hur tror ni SAABs framtid ser ut? Mer/mindre försäljning?
svar
Frågan är om det inte blir förarlösa flyg i framtiden, tavelförsäljare har återigen börjat dyka upp i Sverige.
Frågan var väl hur ser SAAB:s framtid ut . Som jag skrev tidigare Gripen är en produkt finns flera Global Eye, Ubåtar miöitära fartyg och mycket mer i portföljen . Vad gäller framtida flyg så har man en studie vad som kommer efter Gripen svårt att sia vad det blir.
Tror du inte att JAS 39 Gripen tillverkas längre? Kom igen!!
Visst är det så, men så står det INTE.
JAS 39 Gripen C/D och E/F tillhör det som kallas 4:e generationens (4g) stridsflyg, vilket även Rafale och Eurofighter mfl gör.
SAAB och andra, var för sig eller tillsammans, spånar kring 6:e generationens stridsflyg och hoppar över mellansteget, dvs 5g.
Fram till detta finns i luften, blir nog F35 ensam herre på täppan (i Väst) vad gäller 5g och sannolikt NATO’s vanligaste stridsflyg de närmaste 30-40 åren.
Ryssland och Kina har även de sina 5g-flyg.
Jag tror och tycker att Europa måste ta rodret och inte bara luta sig mot USA utan själv få till något slagkraftigt och det är här SAAB hör hemma.
Saab 340, Saab 2000 är ganska mycket flygplan.
SAAB är ett företag, inte ett flygplan.
JAS 39 E/F är i produktion från just SAAB.
Det officiella namnet är JAS 39 Gripen, och inget annat.
Hej,
Jas betyder Jakt attack spaning, vilket inte är ett flygplan utan en förkortning på vad flygplanet är
kapabelt att utföra.
Planet ni pratar om heter Gripen inget annat.
Fanns tidigare tex Ja betydde Jakt attack vilket en tex en Viggen kunde utföra.
SAAB expanderar kraftigt och nyanställer väldigt mycket folk man måste först att SAAB är inte bara Gripen utan finns mer i Produktportföljen.
Om nu SAAB är ett SÅ bra flygplan undrar man ju varför erövrade det ej världen och tillverkades fler?
Dem tillverkas ju ej ens nu.
Jas skulle fortfarand fungera bra nu Ukraina kriget
Den snabba turn arounden, och att den kräver lite folk att operera.
Det är exakt vad som behövs i Ukraina kriget
Vic
Vad menar du?
Gamla flygplan brukar bli historiska, hamna på museum eller hållas vid liv av entusiaster.
/Regnbågspilot FV
Gammalt flygplan tillverkas ej längre
Jag tror att SAAB har en framtid, men förmodligen inte som solist utan som medlem i en orkester.
Visst är tankegångarna på 6:e generationens stridsflyg orkestrerad av SAAB lockande, men sannolikt inte genomförbart utan fulltalig orkester, kanske dirigerad av NATO (?).
Samverkan och storskalighet är kanske nyckelord.
Utöver stridsflyg finns ju andra försvars område, som SAAB är kunniga inom.
/Regnbågspilot FV
Akta er för att skriva något negativ om JAS. du blir på påhoppad för att ha krökt ett hårstrå på den nationella stoltheten 🙂
JAS kan avsluta kriget i Ukraina skriver vissa.
För inte så länge sedan och i en annan tråd var ungefär “Gripen Guds gåva till mänskligheten”.
Allt beror på vilka produkter bolaget får fram
och vilken klass de uppnår, Global eye är en sån världsprodukt som behövs överallt, JAS faller nog för åldern, drönare kan vara det som världen nu behöver, och att JAS visas upp i aktiv strid.
SAAB expanderar kraftigt nu och en anledning är givetvis kriget i Ukraina bolaget har mer i sin portfölj en Gripen (Gripen är något jag faktist är tveksam till verkar väldigt svårt att sälja) Däremot så ser jag fram emot fler ordrar på Global Eye och även kanske någon Ubåt.
Utan lyckade produkter och affärer, går det kanske som med SAAB (bilar) i Trollhättan. Blir kinesiskt.