Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS+ Apollo global managment??

Tråden startades av Sune

Vad innebär ev uppköp för SAS och aktieägarna? Får personalen följa med eller är det bara flygplanen / slottiderna?

Publicerad den 2023-05-04 20:36
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

Goldman Sax
2023-05-10 13:21

Det gäller att skilja på det förestående beslutet om möjligheten för Apollo Global Management temporära ägande större än 49 % och det beslut som domstolen i EU nu fattat om de gamla hybridlånen från svenska och danska staterna som överklagades av Ryanair. Konsekvenserna av det nya beslutet från EU Court of Justice är svåröverblickbara men det lär inte underlätta de framtida diskussionerna om det temporära ägandet av gamla SAS (Apollo cirka 70 % och danska staten cirka 30%). Som sagt – de närmaste 2-4 veckorna blir avgörande. Kanske Ryanair siktar på att göra som de gjort i Italien innan nya ITA bildades ur spillrorna från Alitalia dvs. ta över inrikesflyget i Norge och Sverige och trafiken mellan Sverige, Norge och Danmark.

thomas
2023-05-07 14:47

Goldman en mycket relevant och adekvat analys
Att läget är prekärt ät ingen överdrift, snarare ett moment 22 läge + moms. Det mest tråkiga bolaget går ju även med stora förluster.
Man söker pengar att täcka de dagliga förlusterna, att slänga nya pengar efter gamla är aldrig en bra idé.

Johnny P
2023-05-07 08:17

Scenariot som nicket Goldman Sachs beskriver verkar vara det mest sannolika.
Det minst sannolike scenariot är att gamla SAS AB fortsätter ” som vanligt” efter en skuldsanering.
Detta skulle också vara olyckligt, eftersom det inte löser problemen som SAS lider under.
Vet att det finns skribenter här som verkligen hoppas att allt slutar med att danska och svenska staten går in och ” räddar” gamla SAS, så att inget behöver förändras, men jag kommer äta min gamla hatt om detta olyckliga skulle hända. Det betyder fortsatta statliga bidrag till et otidsenligt ineffektivt SAS. Detta är ingenting annat än att håna skattebetarna.
Skattebetalarnas pengar behövs för att betala för långt viktigare saker, än att rädda ett olönsamt flygbolag.

@pf
2023-05-07 08:05

Att Apollo är amerikanskt går att lösa genom att etablera dotterbolag i EU.
Annars är dispensation också en möjlighet.

P
2023-05-06 12:55

Aktierna blir i stort sett värdelösa vilket SAS varnar om i sina kvartals och månadsrapporter.
Det pågår en diskussion om Apollo ens kan bli majoritetsägare av SAS. Bolaget verkar utanför EU. Majoritetsägare av flygbolag skall verka inom EU för att flygbolag skall få och kunna behålla sina drifttillstånd.

pf
2023-05-06 12:31

Så lenge Apollo er amerikansk, kan det neppe drive SAS videre som majoritetseier.

EU krever at slik eier er registrert i EÖS.

Goldman Sax
2023-05-05 23:06

Det handlar inte om ett uppköp av det gamla SAS AB från Apollos sida. Apollo Global Management sitter idag som långivare för ett mycket speciellt lån till SAS. Lånet kallas DIP-lån och och skall hålla SAS igång under tiden SAS befinner sig i Chapter-11. SAS har lämnat alla egna flygplan, motorer, slottar och hela Eurobonus som pant för lånet. Lånet är på 3,5 miljarder och det finns (eller rättare sagt fanns) en möjlighet för SAS att låna ytterligare 3,5 miljarder. SAS har dock inte kunnat uppfylla de krav som Apollo ställt för utbetalningen av andra halvan av lånet. SAS meddelade nyligen att man försöker lösa lividiteten på andra sätt, förmodligen genom att leva på förutbetalda biljettintäkter från kunderna tills rekonstruktionen är klar. En förutsättning för att rekenstruktionen skall lyckas är att SAS gamla långivare går med på att omvandla skulder till nya aktier i det nya moderbolag som kommer att etableras. En annan förutsättning är att nya investerare sätter in minst 9,5 miljarder i nytt kapital i det nya bolaget. Danska staten har sagt att de under vissa förutsättningar kan investera maximalt 30 % av 9,5 miljarder dvs knappt 3 miljarder i det nya SAS-bolaget.

För att SAS skall kunna komma ur Chaper 11 och överleva temporärt har Apollo erbjudit sig att tillsammans med danska staten äga/driva företaget under en kort övergångsperiod tills de nya investerarna kan kliva in och de gamla skulderna kan omvandlas till aktier. Apollo kommer enbart att vara en storägare (70 %) under en övergångsperiod för att hålla igång SAS och undvika konkurs tills de nya investerarna är klara. Ägarbilden i det nya bolaget kan bli mycket spretig.

Det gamla SAS AB inklusive det gamla konsortiet kommer att upphöra helt och avveclas som en del av rekonstruktionen. Detta betyder att alla anställda i det gamla SAS AB och i konsortiet får söka nya jobb eller söka sig till det nya SAS. Aktieägarna i gamla SAS AB blir helt lottlösa och deras aktier värdelösa – kanske får de företrädesrätt att teckna nya aktier i nya bolaget. Anställda i SAS Link , SAS Connect, SAS Cargo, SGH och SAS Technical kan bara hålla tummarna och hoppas på att något av dessa bolag kommer att tas över av det nya SAS-bolaget. SAS Connect och SAS Link är hetaste kandidater. De andra bolagens tjänster kommer att kunna köpas på externa marknader.

Det är mycket som skall på plats inom en kort tidsperiod och kanske överlever varumärket SAS i någon form. De bolag (SAS AB) och konsortium som avvecklas blir historia. Skulle inte förvåna om ett avgörande kommer inom 2-4 veckor. Säkert är att det blir dramatik – både för kunder och anställda.

Naturligtvis är det jag skriver en egen spekulation baserad enbart på offentligt tillgänglig information men mest troligt är att varken SAS styrelse, danska staten, Apollo eller konkursmyndigheten i USA heller inte vet med säkerhet vad som kommer att hända.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500