SAS betydelse i Skandinavien
När jag själv som stor både affärs- och privatresenär konsekvent bara har KLM, Lufthansa och i viss mån Qatar Airways att välja på när vi ska ut och resa till och från Sverige och övriga delar av Skandinavien. Reser närmare 100 gånger årligen mestadels i tjänsten och tar i förekommande fall kvitto på taxi till de större flygplatserna. Vad fyller SAS ens för funktion?
svar
Det behöver inte alls vara för att bolagen går bra att börsen går upp. Det ser vi tydligt här under pandemin. Det beror bl.a. på att alla stater pumpar in pengar i systemet. Börsen är alltmer som ett casino. Det har inte mycket med verkligheten att göra.
Jag tror inte så mycket utan tittar på den fakta och den statistik som redovisas.
BNP ner 2,8 procent i Sverige under senaste året.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/tillvaxt/bnp—sverige/
Påståendet om att ”företagen i Skandinavien har gått bättre än någonsin” kan därför ifrågasättas (även om det gått mindre dåligt än vad experterna förutspådde för 1 år sedan).
@Exit.
Du är nog ganska ensam i din tro att börsuppgång inte beror på en växande och stark ekonomi.
Att säga att flygfrakten i SAS är samhällsviktig är lite väl naivt. Flygfrakt är marginellt intäktsmässigt för SAS och de har knappast möjlighet att konkurrera med flygbolag som flyger med rena fraktplan dvs. Lufthansa, Air France KLM, DHL, Cargolux, Air China, JAL, BA med flera.
Att börsen gått upp beror till allra största delen på att staterna gått in med rejäla finanspolitiska stimulanser.
T ex i USA klubbades i mars igenom stimulanspaket om 1900 miljarder dollar. Även EU har beslutat om massiva stimulanser – t ex Coronafonden till krisande länder där Sverige ska ”låna ut” 150 miljarder SEK. Samtidigt som Sverige spelar i bottenligan av EU när det kommer till den höga arbetslösheten.
Börsens utveckling är alltså inte något vidare bra mått på hur väl ekonomin mår i sin helhet.
Du glömmer ett av de viktigaste!
Flygfrakt, vissa linjer hålls igång pga. frakten.
Utan flygfrakten betydligt sämre utfall för företagen.
Vi har beställer varor från USA de är framme inom fyra dagar.
I Corona tider har man minskat resandet till ett minimum.
@Passagerare.
Total disagreement regarding your statement. Scandinavian companies seems to do extremely good business in 2020 and 2021 without the “connectivity” you are mentioning. Stock markets have increased more than 30 % since just before the Covid-19 outbreak. SAS and Norwegian are not at all critical for the Scandinavian companies.
SAS’ largest contribution to the Scandinavian economy is through the air connectivity offered by SAS and it’s alliance partners.
As a network carrier with hubs at Arlanda, Kastrup and Oslo airports, SAS contributes more to the Scandinavian economy than point-to-point carriers.
Increased connectivity is key for tourism, international trade, foreign direct investments, and knowledge sharing between Scandinavian and non-Scandinavian companies.
Finns det inga norrmän som har aktier i SAS?
Jasså, du skiter i alla norska anställda på SAS?
Och alla nöjda SAS kunder?
SAS är inget statligt bolag.
Sluta med dina barnsliga oseriösa kommentarer!
@pf Menar du att SAS (Scandinavian) skall byta namn, bara för att Norge dummat sig och sålt sitt ägande i Scandinavian?
PS. FYI. Det står Scandinavian på planen. Det är också deras “call-sign”.
Whether you like it or not. DS.
Jag flyger ca 50 gånger per år och ca 48 av dessa flyg är med SAS. Vad fyller andra bolag för funktion menar du?
Tipsar om denna rapport om SAS ekonomiska betydelse för Skandinavien: https://www.copenhageneconomics.com/publications/publication/sas-contribution-to-the-scandinavian-economy
SAS är ett helhetskoncept för hela befolkningen här. Den strategin är dyr för företaget.
Inte för enskilda resenärer, det skulle bli en mycket mindre trafik om SAS försvann
Tror den nya Vdn kommer skära ner ytterligare.
SAS “betydelse” för näringslivet har verkligen visat sig under pandemin. Börsen har stigit mer än 30 % sedan innan pandemin och de skandinaviska företagen har aldrig gått bättre än nu. Att hävda att SAS skulle vara kritiskt för näringslivet ekar mycket tomt och är ett direkt felaktigt påstående. SAS har en viss betydelse för inrikesflyget till Norrland och för det norska inrikesflyget. Resten har visat sig fungera utmärkt utan såväl SAS som Norwegian.
V.g. hold Norge utenfor, den norske stat har solgt seg ut, så kall det svenskt-danskt, IKKE “Skandinavien” !
Vad är syftet med din fråga, om det nu är en fråga?
SAS betyder väldigt mycket för Skandinavien, båda inter skandinaviska flygningar , direkta långlinjer till USA och Kina/ Japan.. Detta kommer ingen att ersätta om SAS försvinnef.
Att du personligen föredrar andra bolag är väl inte relevant.
Frågan är ställd till dig själv, vad vill du att vi ska svara?
Alla är ju inte en world traveller som du utan har ett behov att resa till/från Kiruna tex.