SAS connect anställer wizzair piloter
Det börjar blomma upp här och där. SAS connect har som strategi att ta in piloter med låg standard fast med en hög lydnadsförmåga. Dessa piloter kommer främst från flygbolag där fear by management tillämpats i högsta grad. Detta kommer slå hårt mot säkerheten ombord och media har nu fått upp ögonen för detta. Vad tycker ni? Är det rätt att åtsidosätta professionalitet för att få lydiga undergivna piloter och således bidra till flygbolagets överlevnad?
svar
När det nu är uppenbart att SAS påhittade plattformar har behov av kabinpersonal och piloter är det tråkigt att ingen på FVK höjer rösten och ifrågasätter varför man inte önskar ta tillbaka sina gamla ”kollegor”. Det blir smärtsamt tydligt att SAS är två företag under samma tre bokstäver. Det finns ingen som helst gemenskap eller empati mellan huvudkontoret och personalen ute på fältet. Sorgligt att beskåda.
5000 timmar som kapten är väldigt mycket för ryanair. Minimikravet för upgrade när jag jobbade där låg det på 2800 timmar totaltid.
@Flygnörd
”Tyvärr är nog faktiskt de flesta longhaulpiloter klart mindre erfarna än Ryanairs piloter men jag kan ju tyvärr inte flyga longhaul med Ryanair.”
De har ju antagligen några tusen flygtimmar innan de hamnar på långlinjerna. Men visst, sämre flygtrim blir det förstås.
Mycket bra inlägg i övrigt.
Petter, lönerna på SAS är LÄGRE än på Ryanair. Vad baserar du det du säger på mer än vad du tror?
Det finns en marknad för piloter och en annan för resenärer. I bägge fall möts man där utbud och efterfrågan är lika. Som ett aktieköp. Fram tills dess finns mycket taktik och psykologi. Var och en känner sig själv. Sannolikheten är nog att det myckna förhandlandet lett till ingenting medan marknaden väljer alternativen. Connect kan nog bli ett bra sätt att positionera sig i Europa. Visst är det bra med lojala band men uppenbarligen inte tid för luftslott.
Om SAS blir som ett Ryanair… varför inte? Bättre en levande hund än ett dött lejon. Även Ryanair har uppgraderat sina flygplatser på många ställen, vad härnäst. Sammanslagning men med vem?
Heja SAS! Lite mer europeiskt! Gärna några duktiga Wizzers. Varför inte Europa som domestic?
@Petter
(Jag utvecklar ämnet lite för jag tror många behöver få lite riktig information om Ryanair och vill direkt säga att jag är inte någon Ryanairperson men vet en del om flygvärlden, både civilt och militärt)
Du kan se tråden Piloters löner, @ Fri, 2020-04-22 kl 19,13 där vederhäftig information finns. (jag vet att dessa uppgifter stämmer)
Ryanair s FO tjänar ca 5-6 000 Euro, kaptener ca 11 000 Euro + Ryanair ger extra pensionsavsättning. (lönen har faktiskt varit ännu högre tidigare)
Det är absolut mycket höga löner men utgör en struntsumma av ett flygbolags totala kostnader.
Fråga någon av de hundratals unga SAS-piloter som avskedades vad deras lön var. Ingen tror det är sant men de hade skamligt låg lön.
Pilotyrket skall ha extremt bra villkor för det skall vara högsta status så bara toppmänniskor kan hamna i cockpit.
Ryanair har som alla arbetsgivare bra och dåliga sidor men när pandemin slog till blev nästan inga piloter av med jobbet utan de få flygtimmarna delades mellan samtliga vilket innebar en liten inkomst men då de tjänar väldigt mycket så blev det ändå inte katastrof om de inte pendlade till placeringsorten eller hade köpt mycket dyra boenden som de tidigare hade inkomster till.
På Ryanair kan FO få möjlighet att bli kapten efter ca 5000 timmar på 737 vilket FO hos SAS bara kan drömma om. (vet FO som inte fick chansen ens efter 10 år då “stege” används strikt)
Här på FT påstås att Wizzairs piloter skulle vara sämre än SAS och ibland påstås det att Ryanairs piloter skulle vara mindre kvalificerade men det är en mycket stor lögn. Ryanairs utbildning har mycket högt anseende i flygvärlden (har kontakter som bedömer piloter) och de som blir godkända har/hade innan pandemin mycket lätt att få jobb hos de största bolagen, dock kräver exempelvis Lufthansa och andra bolag speciella språkkunskaper.
Som frekvent flygkund föredrar jag att “mina” piloter flyger mycket, startar och landar mycket på många olika flygplatser vilket Ryanairs piloter verkligen gör.
De får mycket snabbt stor erfarenhet eftersom de flesta flighter är under 2 timmar och det är just start och landning som är ojämförligt största riskmomentet.
Tyvärr är nog faktiskt de flesta longhaulpiloter klart mindre erfarna än Ryanairs piloter men jag kan ju tyvärr inte flyga longhaul med Ryanair.
SAS ses nog här i Sverige som ett stort flygbolag men jämfört med Ryanair är de småhandlare. SAS hade ca 25-30 milj passagerare 2019 medan Ryanair hade 118,3 milj. passagerare.
Ryanair har otroligt många svenska piloter med placering i hela Europa. Många kommer nu tillbaka till Sverige. De är nog mycket glada att de inte var anställda hos SAS.
Hoppas alla svenskar snart får klart för sig att Ryanair har varit och är utsatta för otroligt mycket desinformation vad gäller kvalitet och säkerhet. Det är faktiskt så att de har hårdare säkerhetsregler än många andra flygbolag och flygplanstillverkarens rekommendationer.
Ryanairs kabinpersonal borde däremot få någon sorts hjälp att förbättra villkoren men det finns många som tar chansen att jobba till sig ett CV som ger jobb hos andra flygbolag som har bättre villkor och det är bara att lyckönska dem för så länge det finns nya att anställa kommer nog inte villkoren förbättras.
Jag vet inte om du är ett troll eller om du verkligen tror att det är sådär det ligger till? Lönerna för SAS personal är idag betydligt lägre än på Ryanair. Dock räcker det inte för SAS som är i rejäl kris. Det avtal man tecknat med FPU för SAS Connect är ett av Europas absolut sämsta (för arbetstagaren) när det gäller Airbus-jobb. Långt sämre än Ryanair, Wizzair, Easyjet, Norwegian m.m. Jag lägger ingen värdering i detta utan konstaterar bara fakta.
Fakta blir olagligt i samma sekund som den kombineras med ”tvivelaktig värdegrund”, vilket i sin tur bedöms av godkända proffstyckare och medier.
Re Petter. Vad baserar du dina påståenden på gällande 4 gånger högre lön på SAS för piloterna än på Ryanair? Källhänvisning?
Mvh nyfiken!
SAS har inte dyra kollektivavtal för piloter. Närmaste konkurrenterna till SAS som flyger från Skandinavien har bättre villkor, t.ex. Norwegian, Finnair, Easyjet, Lufthansa, British Airways, Air France, KLM. Det är en myt att SAS-piloter har höga löner, sett till pilotlöner i allmänhet i Europa och resten av industriella världen. Topplönerna i de stora bolagen ligger upp till 2,5 högre i vissa fall. T.om. underbolagen till Lufthansa, som Eurowings och Swiss, ligger klart högre än SAS.
Nu valde SAS, i motsats till de flesta bolag, att säga upp en tredjedel av piloterna med de lägsta lönerna (560 st), vilket innebär att det blir övervikt på äldre och dyrare piloter. Men det har inget att göra med hur dyrt ett avtal är i grunden, där man förutsätter jämn fördelning över alla lönesteg. Variationer i demografi kommer och går. Inom några år har majoriteten av de äldre gått i pension och då står man plötsligt med mest yngre piloter och en extremt låg lönekostnad, sett över hela kåren.
SAS problem har väldigt lite med pilotlöner eller pilotavtal att göra. Om man sätter alla pilotkostnader till noll står SAS fortsatt med högre kostnad per säteskilometer än alla sina jämförbara konkurrenter. SAS problem ligger i en allt för omfattande organisation, som ledningen nu vill utöka med nya produktionsbolag och ytterligare administration och organisation. Inget annat bolag har så många anställda som inte bidrar till själva flygproduktionen. Inte nog med att overhead kostnader ökar, komplexiteten ökar också med flera olika bolag som ska flyga samma produktion, med samma flygplanstyper. Vattentäta skott mellan bolagen hindrar flexibelt utnyttjande av flygplan och besättningar. Låsningar skapas och sådant kostar pengar. Märkligt att SAS ledning predikar flexibilitet i avtal och för de anställda när de skapar precis motsatsen själva i själva strukturen?
SAS kan välja att effektivisera produktion i ett bolag som det nya SAS Connect (leisure på de tider som passar SAS), medan gamla SAS Scandinavia får ta ineffektiv nätverkstrafik och därmed högre kostnader. På papperet blir då den gamle SAS-piloten dyrare, rent produktionsmässigt, men har inget med kollektivavtalen att göra. Om SAS på allvar vill bli effektivare och billigare även ino produktionen krävs nog att man helt byter affärsmodell. Det går inte vara ett lågprisbolag om man prioriterar nätverkstrafik, där flygplan och besättningar inte utnyttjas fullt ut.
Piloter har generellt inget emot att arbete effektivt, inom avtalens ramar. På SAS kan en pilot ha lägre uttag av blocktid än i ett lågprisbolag, som ofta innebär väldigt långa arbetsdagar men få timmar i luften. De flesta skulle hellre välja fler timmar i luften sammanhängande (mer effektivt) vilket då ger mer tid hemma. Något man kan uppnå med förändrad affärsmodell som passar flygbolaget, men inte alltid kunderna. SAS pilotavtal hindrar inte att SAS gör detta.
Att SAS inte värdesätter tidigare personal är förkastligt.
Men att hävda att någon pilot är bättre eller sämre baserat på vilken färg stjärtfenan har säger mer om dig som individ. Det är nog bara bra för dig att komma ut och se världen.
@BP:
SAS -är- ett lågprisflygbolag. Vad är det för skillnad mellan SAS och Ryanair? Inte så många. Faktiskt inga. Eller, förresten. SAS betalar tre till fyra gånger så högre löner till sina piloter och kabinpersonal.
Alla här som påstår att SAS piloter är så mycket bättre än piloterna på Wizz Air, är skyldiga att dokumentera detta. SAS har haft flera incidenter över senaste 30-40 åren som beror på dålig pilot arbete, det mest berömda är väl när en DC10a körde ut över banans slut på JFK på 80 talet. Svensk befälhavare
Lottie Knutson refererade i gårdagens Expressen SAS som ett lågprisbolag. Sen kvarstår faktum att passagerare bryr sig noll om var piloterna kommer ifrån så länge flyget lyfter och landar på tidtabell.
Håller med TS att det är fel, däremot förstår jag hur arbetsgivaren tänker. Knepigt detta
Självklart är det en medveten strategi !
Jag ger SAS 2-3 år innan varumärket likställs med Ryanair.
@*
Sen när blev fakta olagligt?
Hörsägen!
Troll. Finns inga belägg för varken Strategi eller beskrivning av Wizzairs Piloter.
Mycket dåligt och undermåligt inlägg, Trist!