Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS Connect-piloter i CPH

Tråden startades av Andreas

Varifrån kommer piloterna på SAS Connect i Köpenhamn? Jag hittar motstridiga uppgifter.

I Berlingske uttalar sig den (i och för sig partiska) danska representanten för SAS-pilotfacket:

“Jeg kan ikke leve med, at man hyrer spanske, italienske og ungarske piloter til Connect i København, mens danske piloter går arbejdsløse”

Samtidigt skrivs det i FPUs tidning:

“De nye piloter i SAS Connect består hovedsageligt af piloter, der mistede jobbet i SAS på grund af corona i foråret 2020. Derudover er piloter fra blandt andet DAT og Atlantic Airways blevet ansat.”

Publicerad den 2022-03-05 09:49
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

Personalpolitik ala öst
2022-03-24 10:43

Man har missat något fundamentalt i ledningsgruppen på Frösundavik om det nu är svårt att få tag i kaptener till Connect när en hel drös kaptener på SAS main är nedgraderade och flyger som styrmän. Riktig soppa och hemsk personalpolitik!

High
2022-03-24 08:42

Främst brist på kaptener hos Connect, kaptenslönerna ska enligt uppgift höjas för att locka till sig fler. Ett annat problem är att många öst-européer räknat med att kunna pendla till CPH och ARN, något som de upptäckt fungerar dåligt när man har variabelt schema.

2022-03-23 23:50

Om SAS Connect ska bli största bolaget på ARN till hösten…är det nog dags att sätta igång och massrekrytera…dessutom är det flera flighter som ligger på SAS Connect idag som istället av någon anledning…brist på crew?!

Jon
2022-03-23 17:23

Hörru KaffeHasse, släpp glaset nu. Kom ihåg din gamla devis turn time throttle twist talk.

Hasse från Malmö
2022-03-23 16:19

@ inget nick
SAS Connect kommer att bli större än SAS Scandinavia, det håller jag med om, omdet blir till hösten vet inte jag.
Mycket beror på om SPGs piloter går ut i strejk eller inte.
Kanske du borde läsa mitt inlägg igen.

2022-03-23 14:46

@Hasse, du verkar tyvärr lika dålig som Andreas på att läsa och förstå innebörden. TR eller ej, bulgar eller ej, är inte kontexten. Faktumet är att SAS connect är Arlandas största bolag till hösten, SAS Scandinavia är istället knappt existerande.

Hasse från Malmö
2022-03-23 08:59

Greta, SAS connect tar i in kvalificerade piloter med TR på A320 familjen. Jag fattar om ex. SAS B737 piloter är besvikna på bolaget.
Men det är väl sund förnuft att ta in piloter med rättTR i första hand.
Vi på SAS Connect är främst ex SAS A320 piloter, sen finnsA320 piloter från danska DAT och piloter från Atlantic Airways. och några få från Wizz och ex. Alitalia. Alla bra piloter.
Vi får väl se om SAS Connect betalar för ny Airbus TR för alla ex B737 piloterna, om inte då får man betala en sådan själv eller ta jobb på ett bolag där man flygar med B737.
Att vara ex SAS pilot är ingen kvalifikation i sig själv, om man inte har rätt TR.
DPF/ SPG har ägnat mycket kraft åt att påstå att SAS Connect inte vill anställa ex. SAS piloter.
Detta är ingenting annat än lögn.
Förutsatt rätt TR, då har man samma möjlighet att få jobb på SAS Connect som alla andra.

SK
2022-03-23 01:06

Det är SAS Connect som kommer bli det stora bolaget vänta och se!

Greta
2022-03-22 19:18

@Andreas vad svamlar du om. Svårt att lägga ihop 1+1? Kolla resor i höst och se hur få flighter som finns kvar som opererad av SAS Scandinavia. Majoriteten av flighterna är SAS connect. Utvecklingen går mycket snabbt, SAS Scandinavia på Arlanda är som sagt snart ett minne blott.
Men du är säkert för denna utveckling, när vi har bulgarer till lastbilschaufförer på vägarna kan vi ju lika gärna ha bulgarer bakom spakarna i luften också. Money talks.

Andreas
2022-03-22 18:33

Greta, du menar alltså att SAS ska lägga ner i stort sett allt på Arlanda utom linjerna till Luleå, Umeå och Skellefteå? Den solklara majoriteten av det totala antalet flygningar som säljs, de som står som SAS Scandinavia-opererade (alltså inte dessa tre linjer samt ett antal andra, t.ex. London), av vilken anledning ska jag ignorera dem?

Greta
2022-03-22 12:56

@Andreas. Sök själv på flighter så ser du att SAS connect flyger i princip allt. Du kan inte längre hitta en resa till de klassiska SAS MAIN-destinationerna som Luleå, Umeå, Skellefteå. Allt är connect. Några få enstaka flighter är fortfarande SAS Main.
Arlanda är snart ett minne blott för SAS main tyvärr…

Andreas
2022-03-21 13:20

STOOP: Jag är osäker på vad du har för agenda med ditt inlägg, men det verkar som att du tittat slarvigt eftersom det du påstår inte är i närheten av att stämma.

Hasse från Malmö
2022-03-20 17:01

Det som är tråkigt är att DPF / SPG spridar en massa lögner om vem som blir anställd på SAS Connect.
Vi är mestadels ex SAS ” main” piloter. Vi är många som har tröttnat på att SPG hotar med att gå ut i strejk.
Vil man inte jobba för SAS, gör då nånting annat, eller för många på SAS gå på f.rtida pension, det har ni helt säkert råd med.
Fullständigt förkastligt att gå uti strejk pga ett princip, eller snarare för att man vil ” hämnas” på bolaget..
Väx upp för fan!

STOOP
2022-03-20 11:30

Nu ligger SAS vinterprogram inne i bokningssystemet.

MAJORITETEN av flygningarna från Arlanda ligger på SAS Connect.

Måste nog flyttas över flygplan från SK om det skall gå att genomföra Connect flygningar i denna omfattning?

op
2022-03-17 14:14

Är det inte lite magstarkt att klaga på deras etnicitet?

LH
2022-03-17 12:34

Någon som har en idé om hur urval/intervju kommer att ske for Link och Connect?

Tom
2022-03-14 13:41

Att man är okej med att de finns och att de kommer vara större än de varit tidigare. Men att outsourcingen inte skall förstöra piloternas karriärvägar. Dvs att man i SAS Scandinavia skall ha rätt till att ta tjänstledigt därifrån för att till exempel bli kapten i Connect. Precis som piloter kan göra i Norwegians olika bolag eller i KLM, KLM Cityhopper och Transavia -gruppen för att nämna två exempel.

Då drabbas man som pilot inte lika hårt ifall SAS väljer att lägga ner något av sina pappersbolag i framtiden. Det skapar en trygghet att man inte behöver börja om sin karriär från noll bara för att man råkade jobba i “fel” SAS-bolag.

Men detta är något som SAS ledning säger nej till.

@Tom
2022-03-14 12:22

Sägs att SPG facket inte är nöjda med SAS Connect då det är samma produktion som SAS Main (Airbus 320). SPG vill att det ska vara samma produktionsplattform och piloter anställda i samma bolag.

@Tom
2022-03-14 09:41

Okej, vad exakt innebär detta?

Tom
2022-03-13 12:52

Facken kräver inte att Connect och Link skall läggas ner. Bara att det skall vara samma senioritetslista.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500