Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS! Deras chefer slutar!

Tråden startades av Lasse

Tycker att en del chefer inom SAS har slutat senaste tiden. Vad beror de på? Någon som vet eller har teorier om det?

Är det så att van Der Werff skrämmer bort dem, eller sparkas de eller kanske tom att de överger det sjunkande skeppet?

Publicerad den 2022-04-06 10:34
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

SPF Facebooksida
2022-05-06 23:39

Information från SPFs facebooksida 4/5/22:

“På ett möte för personal igår bekräftade SAS VD Anko van der Werff det som vi i Svensk Pilotförening länge hävdat:
Under de senaste tio åren har SAS ekonomi misskötts och ledningen har istället för att ta tag i de riktiga problemen gång på gång bett staten skjuta till pengar. Vi har upprepade gånger varnat när ledningen i SAS fattat kostsamma beslut och missat uppenbara affärstillfällen. Istället återkommer SAS ledning om igen till sin flygande personal och kräver att de betalar för ledningens oförmåga.

Piloterna i SAS är bekymrade över SAS ekonomiska situation, men är varken en del av problemet eller lösning på dessa problem. “

DK
2022-05-06 12:09

Det känns som att flera avhopp stundar sig.
Rädda sig den som kan…?

Klas
2022-04-23 18:13

Sv ”Sv Klas”

Men om du kollar upp hur det gick till så var det precis så. Visst finns det medlemmar i ”huvudorganisationen” som det skrevs avtal med. Men det finns inga medlemmar i den delen som avtalet gällde, och det var ingen som var tänkt jobba i bolaget var involverade. De enda som var pådrivande att få till avtalet var SAS, samt några personer med personliga agendor och tryggade inkomster som INTE hade för avsikt att jobba under avtalet som skrevs togs fram.

Sv Klas
2022-04-20 22:09

“medlemslöst fack”, något medlemslöst fack var det inte!

Man kan inte skriva avtal med medlemslös fackförening.
Det trodde jag alla kunde förstå.
Men tydligen finns det personer som inte förstått.

Tänk efter före!

sv Pro personal
2022-04-20 15:10

“släppa till hålen” “perpetuum imobile.”??

Vad du menar med att släppa till hålen, kan man bara gissa sig till. Men det låter ekivokt. Menar du sen perpetuum mobile?

Klas
2022-04-20 13:16

Sv: sv Klas:

Det är uppenbart att din verklighetsbeskrivning inte stämmer överens med den verklighet som råder i flygbranschen. Om du inte förstår varför kan du söka den information istället för att göra dig till åtlöje här med kommentarer om självklarheter i andra branscher.

Att du också menar att ett medlemslöst fack är ett legitimt medel för att ensidigt diktera villkoren från arbetsgivarens sida så visar det också ganska tydligt var du står i frågan.

Sv Klas
2022-04-20 11:26

Facket har godkänt då är det klart. “inga piloter anställda då detta avtal gjordes” det spelar väl ingen roll. Facket var med och avtalade, det är vad som allmänt gäller på arbetsmarknaden.

Om facket sköter sig eller ej är inte SAS:s problem i förstahand utan ni fackanslutnas problem.

Accepterar du anställning i ett företag där avtal finns mellan företaget och facket, så accepterar du det som gäller.

Själv krävde jag mer betalt en gång än vad lönegrad och klass gav.
Min blivande chef förhandlade med lönekontoret och fick igenom extra löneklasser. Kallades funktionsrelaterade. Det kan gå om du är en duktig förhandlare och har kunskaper som efterfrågas.

Jag har alltid varit med i facket men många gånger krävt att själv förhandla med företaget när det gällt löneökningar.

Du väljer själv om du accepterar gällande situation före du skriver under ett anställningsavtal. SKYLL INTE PÅ ANDRA.

Klas
2022-04-20 10:13

Gått med på samma villkor som piloterna på FPU gjorde…

Du vet väl om att det fanns inga piloter anställda då detta avtal gjordes? Det var ingen pilot som hade möjlighet att påverka avtalet, eller gå med på något. Detta är en ren skrivbordsprodukt som såldes in av SAS och ett blåögt fackförbund som tyckte det var coolt att ha med SAS i längan. Men det fanns inga piloter med som förväntades jobba under avtalet som var involverade i processen…

Clara
2022-04-18 19:10

@Pro personal. Du kan fortsätta tro på jultomten. SPF kommer att tyna bort och de kvarvarande piloterna och kvarvarande kabinpersonal vid det s.k. SAS Scandinavia kommer successivt att sägas upp pga arbetsbrist och motsvarande regler i Danmark och Norge. SAS har skapat SAS Connect och SAS Link för att företaget skall överleva och kunna leva vidare. Med SPF och de helt verklighetsfrånvända piloterna som fortfarande har ambitioner att ha någon form av makt över aktieägarnas pengar och övrig personal i bolaget kvar i bolaget skulle SAS helt enkelt gå i konkurs. SAS ledning och styrelse river snart av plåstret och går vidare. SPF har helt enkelt gjort ett stort misstag som inte gått med på samma villkor som FPU gjorde för piloterna hos SAS Connect. Ingen kommer att sakna SPF.

Sv Pro personal
2022-04-18 18:57

Rundat avtal??

Tror snarast att man tolkat avtalen på olika sätt från facket och ledningen. Den som inte är nöjd med bolagets tolkning kan i de flesta fall ta det till Domstol och där få ett avgörande.

Men det är alltid en risk att det kan bli mycket dyrt om man förlorar. Då skall man betala både sina egna kostnader och motpartens kostnader.

Är man inte så gott som säker på att man har rätt avstår nog facket att driva det till domstol. Avstår man att driva det till domstol då har man godkänt företagets tolkning.

Mycket enkelt, företaget har inte rundat något avtal eftersom inget har avgjorts i domstol och facket fått rätt.

En med erfarenhet av facklig verksamhet och domstolsverksamhet.

Pro personal
2022-04-18 18:19

I textflödet nedan hänvisar flera personer till hur SAS envetet rundar avtal med personal. När Richard Gustavsson var VD började han med att raljera över hur komplicerade avtalen var mellan SAS och flygande. Det han nogsamt inte berörde var att varje avtal rundades av SAS, så i nästa avtalsrörelse försökte fackföreningarna att släppa till hålen. Det gjorde naturligtvis avtalen mer komplicerade, ett perpetuum imobile.

Min personliga åsikt är att om SAS har accepterat avtalet och andemeningen i detsamma, hade inte den komplexitet som RG klagade över, funnits.

2022-04-17 18:03

Var intervjuades de avgående cheferna?

Sv @ Mr. Realist
2022-04-16 18:21

Du skriver “Om ens någon mer än Anko”?

Självklart visste fler om det b.l.a den anställde! Den anställde berättade också för sin partner.

Så snart fler än en känner till en situation så är risken mycket stor att det sprids. Dessutom tas vissa frågor upp i styrelsen. Där finns ett flertal personer med tystnadsplikt. Men mycket ofta sprids informationen till någons partner.

Dessutom intervjuades den avgående chefen och han avslöjade sig själv. Lär dig lyssna noggrant på vad folk säger utan förutfattade meningar. Det är ganska svårt för många.

@tomt nick
2022-04-14 10:48

Om man som chef inte står bak bolagets strategi plan, då är det bara att lämna, omedelbart!

@ Mr. Realist
2022-04-13 15:19

Hur skulle du kunna ha någon trovärdig information om det?
Om det nu gick till så måste det ju vara ytterst få som känner till en sådan sak. Om ens någon mer än Anko.
Varför vill du sprida rykten?

2022-04-13 15:14

I och med situationen på SAS och det nya sparprogrammet…inga löneökningar, ingen bonus och mer jobb…då drar många chefer. Flera av cheferna står heller inte bakom SAS nya strategi…

Mr. Realist
2022-04-13 14:57

Min information säger att de chefer som slutat på SAS fick en liten vink om att de kunde säga upp sig själva eller bli uppsagda.

Vad skull Ni välja?

DK
2022-04-13 09:39

Mycket bra frågeställning som ges.
Sas har en enorm uppförsbacke från enskilda medarbetare upp til högsta ledning.

@Clara
2022-04-07 07:32

Du har helt fel med att säga att kunderna har tröttnat. Jag flyger fyra fem gånger per år vilket inte är jättemycket men jag väljer alltid SAS och det är inte för att jag är speciellt flyg intresserad utan för att jag vet att det funkar. Jag med många andra kommer att boka med SAS så länge det går att boka. Och så klart självklart alltid med kreditkort och vi vet ju alla varför.

Clara
2022-04-07 07:13

@Calle. Du talar om “skadeglädje”. Det piloterna nu åstadkommer är att till varje pris försöka sänka SAS genom provocerande strejker om förlegade avtalsskrivningar, anmälningar till Transportstyrelsen och att gråta ut i pressen så att kunderna en gång för alla slutar eller tvekar att boka SAS av rädsla för att bli strandade vid en strejk. Här kan vi tala om skadeglädje mot både kunder och övriga medarbetare i SAS. Kunderna har redan börjat tröttnat. Där har ni lyckats.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500