SAS får förnyat förtroende att leverera inrikesresor till staten
Kammarkollegiet har tilldelat SAS ett nytt fyraårigt ramavtal för inrikesflyg, som träder i kraft den 1 september 2025. Detta ger svenska statliga myndigheter fortsatt möjlighet att boka inrikesresor med SAS.
I upphandlingen bedömdes bland annat linjeutbud och pris. SAS kunde erbjuda 16 av de 17 av de rutter som Kammarkollegiet efterfrågar, vilket gör det möjligt för avropsberättigade myndigheter att fortsätta resa med SAS för sina inrikes flygresor. Avtalet stärker SAS position som en långsiktig och pålitlig leverantör av tjänsteresor.
”Vi är stolta över det förnyade förtroendet från Kammarkollegiet och svenska myndigheter och ser fram emot att fortsätta välkomna resenärer i statens tjänst ombord på en bekväm och effektiv resa. SAS erbjuder inte bara bekväma och effektiva resor, utan har även en av Europas mest bränsleeffektiva flottor, och vi arbetar målmedvetet för att driva omställningen mot ett mer hållbart flyg”, säger Edward Fotheringham, Vice President Global Sales på SAS.
svar
De tidigare domarna är otvetydiga, och det faktum att Ryanair och Storm Global fortsätter att utmana dessa beslut är en skam. Detta är ytterligare en spik i kistan för falska påståenden om egenföretagande, ändå fortsätter Ryanair och Storm Global att förneka sitt ansvar, förlänger processen och försenar rättvisan för drabbade piloter, sa BALPA:s generalsekreterare Amy Leversidge.
@Sv Kalle Bakom. Ser inte vad Ryanair gjort för fel i detta fall. Det handlar ju om en tvist med ett fackförbund. Sådana tvister har andra flygbolag som SAS, Finnair, Lufthansa och andra bolag hela tiden.
Så enligt ditt resonemang förlorar SAS pengar varje år pga att Ryanair tar hand om alla lönsamma passagerare genom att lura dem. Tror att du är den enda som ser ett sådant samband…….
Läs gärna hur Ryanair beter sig.
Genom att ej följa domstolsbeslut tjänar Ryanair pengar. Det är personal som lider.
https://www.flygtorget.se/nyheter/ryanairs-bemanningsbolag-i-blasvader
@Linkan. Du glömde tala om att trots alla dina hyllningar så förlorar SAS drygt 2 miljarder per år. Kan det bero på att man flyger på fel rutter med fel nätverk? År efter år utan att ändra på något verkar inte vara en bra strategi mot lönsamhet. Men det kanske inte är något ni i fanclubben bryr er om?
SAS flyger inrikes till 15 olika destinationer inom Sverige. Man har upp till 6 flygningar per dag till ett antal destinationer 5 dagar i veckan.
Dessutom flyger SAS till ett antal destinationer utanför Sverige inklusive USA.
SAS har också genomgående flygningar. Du kan exempelvis boka en biljett från Ängelholm till Visby.
Inget annat flygbolag kan konkurrera när det gäller turtätheten och antal trafikerade orter.
Samtidigt fick ju även Norwegian samma upphandling..
Woow vilken nyhet, med tanke på all den konkurrens det kämpar mot så är jag djupt imponerad över att de lyckades vinna upphandlingen (ironi). Men samtidigt, ingen efterfrågan = lågt eller inget utbud
Super kul! 🙂
SAS levererar bästa linjenätet i Sverige! Denna veckan genomför SAS över 830 flighter på svensk inrikes! 🙂
Vilka flighter är det?
Ja vem är förvånad, det finns ju bara fyra linjer i Sverige som har konkurrens,
Arlanda – Umeå, Luleå, Kiruna och Skellefteå, sen Visby då när Norwegian kör några turer på sommaren.
Ganska sorligt och otroligt hur det svenska inrikesflyget nu når nivån u-land snart, att det inte finns konkurrens på Malmö/Göteborg – Stockholm säger ju en del om hur det står till i det här landet.
Det är ju något systemfel i hela samhället att infrastrukturen rasat samma så totalt, men egentligen varför ska man vara förvånad med den klimat och energi politik som förs samt kriminaliteten och demografiska utveckling, 2013 var 13% av den vuxna svenska befolkningen analfabeter, vågar inte tänka på vad det är 2025.
SAS är fortfarande Sveriges största flygbolag, så inget nytt!
Vilken annan leverantör “slogs ut” i denna upphandling? Sola Air eller Västflyg? Tala om icke-nyhet.