SAS har slutat återbetala?
Jag och flera bekanta som råkat ut för – av SAS – avbokade flygningar och biljetter pga den helt meningslösa och förödande pilotstrejken har endast fått tillbaka en liten del för skatter och myndighetsavgifter av den totala biljettkostnaden. SAS vägrar att svara på mail och i telefon på frågor om när resten av pengarna kommer att betalas tillbaka. Är detta början på slutet för gamla SAS? Får SAS inte betala tillbaka allt innan de betalt långivarna och leasingbolagen?
svar
Det finns mycket tal om avtalsbrott.
Rent juridiskt har inga avtalsbrott skett. Facket hade lämnat in en stämningsansökan men återtog den innan den behandlats i domstol.
Ur juridisk synpunkt har därför inget avtalsbrott skett.
Förstår att dessa juridiska frågor är svåra för många av oss.
Vi kan alla ha synpunkter och tycka annat.
Men lagen är klar.
En dom i Tingsrätten kan överklagas till Hovrätten och därefter kan man begära överprövning i Högsta Domstolen.
Då facket ej drivit sitt fall har de gått med på att det finns inget att klaga på.
Det mest “absurde”, fra Norges største tidning, oppslag i går 31.Juli
Jag fick återbetalning utan problem
Att utnyttja en pandemi för att godtyckligt bryta mot avtal, krossa personers karriärer, försämra avtal samt föra krig mot fackliga organisationer visar på bristande “medmänsklighet” och ledarskap. Det var dömt att misslyckas att föra ett stenhårt krig mot sina anställda och avtalsparter. Tyvärr har det beslutet kostat massor av pengar och förtroende hos kunderna.
Strejken var som att spela Rysk roulett men fler skott i magasinet.
Att strejka efter en pandemi som orsakat oss alla problem visar på bristande medmänsklighet.
Va f. .. ska vi med ett delvist stats ägd flygbolag i Skandinavien? Lägg ner detta ” skyddade verkstad” som tydligen mest är till för att sysselsätta dom anställda., för skattebetalarnas pengar.
Kunderna är man i alla fall inte till för
Vad jag förstått var alla andra anställda på SAS och SAS aktieägare mycket negativa till piloternas strejk. De skäms över att SAS tvingats in i detta.
Du har reagerat på att SAS inte betalat tillbaka dig och dina bekantas biljettkostnad och att dom vägrar svara på era mail/telefonsamtal. Samtidigt påstår du att strejken är meningslös. Om nu SAS beter sig illa mot kunderna, så kan du ju bara fundera lite över hur dom beter sig mot dom anställda. Såvida du inte jobbar som pilot på SAS ser jag inte hur du kan anse att strejken var meningslös. Eller är allt meningslöst om det drabbar dig?
Har fått återbetalning av biljetter jag avbokat den 22/7 utan problem.
Notera chapter 11 är inget som styr över Svenska bolag!
I Sverige gäller Svensk lag.
De kommer aldrig att betala åter ett öre. De kommer att hävda force majure och kunder med återbetalningsrätt kan glömma fläsk i retur.
Om du däremot har betalat hela biljetten/resan med kreditkort, så vänder du dig till kortföretaget. De är skyldiga att återbetala kunden och de får i sin tur hemställa om fläsket åter av SAS – vilket de även kommer att få – SAS vågar aldrig blåsa finansiella kredit/kort institutet. Då blir deras saga kort.
Det finns ett visst hopp. Min resebyrå talade om för mig att de säljer inte biljetter åt SAS innan SAS har betalat tillbaka det som SAS ska betala tillbaka till kunderna. De gjorde visst samma upplägg våren 2020. Det här är en ganska stor resebyrå så det finns en viss chans att det kommer att fungera. Hur det sedan går för SAS när chapter 11-förfarandet är slutfört är en annan sak. Vi får vänta och hålla tummarna.