SAS kapar nya kapteners löner med 20%?
Jag hörde på ryktesvägen att SAS kapar alla nya kapteners löner med närmare 20%? Vet någon om det här stämmer? Trodde inte att det kunde bli värre hos de blåa kollegorna efter allt man har hört.
svar
@FPNN. Om SAS finns kvar 2027 kommer det att vara ett helt annat flygbolag dvs allt annat än ett nätverksbolag med långlinjer. Ägarnas enda möjlighet att få SAS att överleva är införandet av en affärsmodell liknande Norwegian med uteslutande point-to-pointtrafik. Att tro och att drömma om ett SAS som ser ut som idag eller för 10 år sedan och med möjligheter för piloter att strejka till sig högre löner är bara fantasier.
Hur ser optimismen ut i SAS? Är folk gladare på vissa baser eller är det ett stort missnöje? Vad räknar pilotkåren med 2027 när det blir dags för förhandling? Tänker folk långsiktigt när man tar jobb på SAS/link/connect? Hade vart kul att höra 🙂
SAS har på väldigt kort tid ändrat sin demografi bland piloter.
Idag kommer i stort sett bara folk från flygskolan in på SAS. Förmodligen för erfaret folk inte accepterar de låga lönerna som erbjuds.
Generellt har erfarenheten sjunkit bland flygande på SAS. Tidigare behövde man erfarenhet för att komma in och det tog tid till upgrade.
Idag skriker SAS efter folk.
@Andreas.
Det handlar nog mer om att löner och övriga villkor är sämre på SAS än flertalet bolag i Sverige.
Det jämförelsematerialet/benchmarking är däremot mer relevant. Det intressanta är att SAS fortsätter att försämra villkoren. Det i sin tur ger ett rekryteringsproblem inom vissa segment inom SAS flygkår.
Jag personligen köper ditt resonemang!
Med vänlig hälsning
“@Förhandlaren”: Sverige har en i internationell jämförelse låg lönebild för så gott som alla välavlönade jobb, inte bara piloter. Sverige har en “plattare” lönespridning, så att det skulle vara “överlag rätt välavlönat” här håller jag inte med om.
Det stämmer att yrken med kortare utbildning och lägre lönenivå är relativt sett välbetalda här i Sverige, men i länder som Tyskland, Nederländerna, Storbritannien osv. tjänar ingenjörer, läkare, jurister m.fl. mer än i Sverige. Det är alltså på inget sätt unikt för piloter, även om det verkar som att förbluffande många uppfattar det så på det här forumet.
Det går alldeles utmärkt att flytta till andra länder eller pendla dit om man önskar, men att som ensam yrkesgrupp kräva att lönerna här i Sverige ska höjas p.g.a. högre lönebild i ett urval andra länder är bara löjligt.
Kalle bakom. Ursäkta, men maken till infantil kommentar gällande replik till ”förhandlaren” Det du påvisar är bara ditt förakt gentemot pilotskrået på SAS.
Varör är det inte möjlighet att någorlunda kombinera arbetstider med gällande ledighet? Man kan det på andra bolag, men inte på SAS? Här tvingar man ner på piloter på 80%.
Men i själva verket utnyttjas piloterna till att arbeta heltid i arbetstid med 80% lön. Samma med PR dagarna. I min värld är det helt förkastlig.
Med vänlig hälsning.
Det handlar om förutsägbarhet, inte 8-17.
Sv @Förhandlaren. Javisst – det var bättre förr. Kunderna flög 08.00 – 17.00 och ingen behövde flyga sena kvällar och på helger. Allt är kundernas fel.
Att Sverige har en låg lönebild för piloter stämmer. Dock är Sverige överlag rätt välavlönat och Stockholm rätt dyrt att bo och leva i. Så det stämmer inte att bara för att du jobbar utomlands skulle levnadskostnaderna stiga.
“För övrigt så är hela lönesystemet för piloter med långa stegar och senoritet förlegat.” Instämmer. Det behöver moderniseras.
Men att piloter skulle vara svårt att göra nöjda är jag inte helt enig med. En vettig lön och vettiga arbetstider. Man spenderar väldigt mycket tid borta som pilot och ska självklart vara kompenserad för det.
Många vill ha ett väl fungerande schema som inte ska ändras hela tiden och framförallt veta vad och när man ska arbeta till en vettig lön.
Senaste åren har inga avtal sockrats. Snarare tvärtom. De har åkt ner i källaren. Man kapar löner och tvingar folk arbeta mer. Och tex SAS driver alltid en agenda och ett drev att piloter är bortskämnda och överbetalda.
Framförallt SAS borde sammarbeta med sin personal och vara stolta över dem istället för att ständigt bråka och försöka lura sin personal.
SAS driver för tillfället ett projekt där de tvingar ner piloter på 80%.
Tänk om vi gemensamt i Europa kunde göra oss av med senioritetsystemet och basera löner och possitioner på kunskap och erfarenhet. Precis som i andra brancher.
Då skulle SAS tappa enorma mängder erfaret folk till bolag runt om i Europa och inte minst Norwegian.
En sak är dock tydlig. Är man i början av sin karriär och vill jobba i Skandinavien så bör man lägga allt sitt krut på att få jobb på Norwegian.
Inget kommer förändras innan ALLA är anställda på samma villkor, nya som gamla.
Enklaste sättet att ändra de nya villkoren är att tacka nej till erbjudande om anställning.
Tackar man ja, får man stå sitt kast.
Alla nyanställda direkt från flygskolan är bara glada att ha ett jobb, de förstår inte att avtalen är dåliga. De som varit med länge bryr sig inte längre, de sitter av tiden till pension med hög lön och så lite jobb som möjligt.
Finns en liten klick i mitten som är drabbade, framförallt i Sverige och Norge där lönerna är dåliga.
SAS är ett sjunkande skepp. Ingen kämparglöd kvar bland crew. SAS kan diktera alla villkor.
Det är bra att lönerna sänks eftersom de nu mera bär tatueringar, bär Eccoskor, saknar bordskick och gentlemannaskap.
Att göra pilotkåren nöjd är generellt en omöjlighet, spelar ingen roll hur mycket man sockrar deras villkor dom blir aldrig nöjda, ger man dom fingret så tar dom hela handen och lite till det är sen gammalt och därför försöker flygbolagsledningar att stå emot och bromsa så mycket som dom kan. Det har alltid varit synd om piloterna och deras självömkan ter sig ibland en aning patetisk. Lönenivån i Sverige är låg mot andra länder i princip alla yrken, vill man tjäna mer varsågod jobba utomlands men var beredd på dyrare leverne också. Man kan inte driva upp ett yrke utan att andra yrken hänger med. Så länge folk jobbar för dom villkoren som erbjuds så behöver man inte dra till med några drastiska förbättringar i villkoren. För övrigt så är hela lönesystemet för piloter med långa stegar och senoritet förlegat.
SAS hade tvingat in nya kaptener på 80% oavsett om du hade svarat eller inte. Inget med SPG att göra.
@Pär
Tex inte svara i telefon när bolaget ringer på ledig tid. Ej ledig dag. Inte acceptera ändringar utanför kollektivavtal. Göra systemet trögt.
Vill man ha 100% kan man söka mixed (A320+A330 eller A320+A350).
Media har hängt med på dreven med lyxproblem som Solglasögon och höga löner på 100.000+ som SAS ledning drev senast. Men SAS piloterna behöver stå upp för sig. Hur… Det måste vi komma fram till gemensamt.
Att folk slutar jobba lediga dagar, inte acceptera sena ändringar och ingen lämnar in något bid för gällande FDA, som SAS håller på att fula sig, kunde vara en markering och start.
Fult spel från SAS, Absolut. Det är bara möta på samma sätt, med samma medel. Om SAS frångår principer och ingångna avtal så möter man det med samma mynt. En sak är säker: flygplanen flyger inte utan piloter… än.
Om SAS stämmer SPG så skapar man bara en ny organisation och låter SPG gå i konkurs med den skulden.
Men det är tyvärr för många som inte vill med på den banan.
Kalle, FO, ”@Sola”
Vad är era förslag att man ska göra nu? (Utan att bara tala om fel som ni tycker begåtts.)