Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS lägger ner Shanghai från CPH nu ett faktum

Tråden startades av Preben

7 november går sista flighten. Väldigt konstigt med tanke på det enorma upptagningsområdet!

Publicerad den 2024-10-09 17:55
Skriv ett svar
Antal svar: 35

svar

sv pf
2024-10-17 16:40

Skall man deltaga i en diskussion, då är det viktigt att man har färsk information.
Kanske en nyhet för dig – men självklart för de flesta upplysta.

pf
2024-10-17 14:41

Frasse, jeg må gi deg helt rett med personalrepresentanter i SAS’s styrelse.

Jeg satt med gammel info. Ref https://www.sasgroup.net/about-sas/board-and-management/sas-board-of-directors/ for styrelsen.

frasse
2024-10-16 18:09

@pf. Om det inte är ett A/S eller AB vad är det i så fall? En statlig myndighet, ett personalkollektiv eller en ekonomsk förening? Jag tror du har missat något. Alla stora bolag i Sverige och Danmark är aktiebolag. Enligt pressreleasen om nya styrelsen i SAS fanns tre representanter från facket i nya styrelsen – en från Danmark, Norge och Sverige respektive.

Aviation
2024-10-16 16:53

Både Lufthansa og Air France-KLM er ute i pressen i dag og forsøker får EU og egne myndigheter enten til å nekte alle flyvninger til Europa å gå over Russland og/eller å begrense kinesiske selskapers adgang til Europa, gjennom f.eks begrense de bilaterale avtalene

pf
2024-10-16 10:36

Frasse, Norge og Sverige eier minimalt av SAS, og kan ikke kreve Styrerepresenrasjon.

Det nye privateide SAS er ikke et A/S. Selv om jeg ikke kjenner svensk aksjelov, SAS er ennå registrert i Sverige, kan da neppe de ansatte kreve styreplasser.

frasse
2024-10-15 19:53

Det räcker med det ägande danska staten just nu har i SAS för att stoppa ett övertagande av Air France/KLM. Dock får vi vänta i ytterligare 1,5-2 år innan är vi får veta om AF/KLM kommer att vilja köpa upp sig i SAS. För detta krävs att SAS kan visa lönsamhet och det är inte helt enkelt att gå från en förlust på 4-5 miljarder (innevarande år) till en hållbar lönsamhet. Dessutom kommer det i högsta grad vara beroenda av hur AF/KLM kommer att vara lönsamma de närmaste åren. Namnen i den nya styrelsen i SAS (som saknar representanter från Sverige och Norge förutom ett par fackliga representanter) imponerar inte på papperet och kommer att ha stora påtryckningar från den danska staten. Air France representant är en s.k. “stabsnisse” som knappast kommer att göra underverk.

Daniel
2024-10-15 18:22

@FD-Sas – jeg kan fortælle dig at SAS har en tårnhøj belægning på deres LH ruter, også blandt nordmænd og svenskere der flyver via København. Det er på ingen måde billigere at flyve over Frankfurt eller Amsterdam, tværtimod. At SAS lukker Shanghai er en naturlig konsekvens af at man skal bruge næsten 8 timer ekstra tur/retur for at flyve uden Rusland

Johnny P
2024-10-15 17:15

@Frasse,
För det första äger amerikanska kapital fonden Castlelake över 30% av SAS , det skulle då räcka att dom säljer till AF-KLM för att AF -KLM skulle få äga majoriteten av aktierna, senfinns ju dom kreditorerna som har fått aktier.
Tycker det vore önskvärt om danska statens ägande reducerades, viket kanske också händer.
För det andra får inte danska staten att få majoriteten vilket betyder att dom inte kan blockera någonting. SASär ett privat aktiebolag.

frasse
2024-10-14 22:34

Att danska staten äger 25,8 % innebär att de har en “corner” i det nya SAS. Detta innebär att Air France/KLM inte kan ta över bolaget helt utan utan att danska staten säljer. Visst kan de gå över 50 % men detta kräver ytterligare godkännande av EU-kommissionen och det finns ingen anledning att gå längre så länge ägarandelarna är som dom är. Om AF/KLM kunde ta över bolaget helt utan danska statens corner-position skulle framtiden för SAS vara en helt annan. Nu har man en betongkloss runt foten i form av danska statens ägande.

Andreas
2024-10-14 19:29

frasse: Vad är din källa till att AF-KL har option på att maximalt köpa upp sig till 49% ägande? Det har skrivits i media att de tittar på att köpa sig till _minst_ 50% ägande. Med de andelar som nu ägs av Castlelake skulle AF-KL hamna på en ägandeandel på 51,9%. Om man lägger till Lind Invests andelar hamnar man på 60,5%. Danska staten äger bara 25,8%.

pf
2024-10-14 09:20

LOT, Polen, er siste som går ut, de stopper Warszawa-Bejing v.v.

Det som bör vekke opsikt, er at LOT booker om sine pax til kinesiske selskaper.

Altså er risikoen der, for at disse kan få en tech landing på russisk lufthavn, og at man som NATO-lands borger svært ufrivillig havner i Russland.

Stor skam over LOT. Særlig etter at f.eks polsk ambassadör til FN, for ikke lenge siden yttrende sterke meninger mot Russland !

Fd SAS
2024-10-14 09:17

Har svårt att se ett lönsamt SAS med den låga produktivitet och stora vilja att gå på fackliga möten som kännetecknar SAS personalen i CPH.
Och på det så förlorar SAS en stor del av alla transit passagerara ifrån Sverige och Norge. Finns ingen anledning att åka via CPH när man kan flyga direkt ifrån ARN och OSL eller via större hubbar med bättre anslutning och desutom ofta billigare än SAS. Skåningar åker såklart ifrån CPH men det finns ett Sverige norr om Jönköping ochså där CPH inte är ett alternativ man tänker på i första hand.

frasse
2024-10-13 21:20

@Johnny. AF/KLM har option på att köpa upp sig till 49 % max inom knappt två år. Om de ska ta över helt måste de köpa danska statens aktier men dom kommer aldrig att sälja. Därav min pessimism angående danska statens ägande.

Johnny
2024-10-13 12:50

@Frasse
Kan hålla med om att mycket behöver förändras på SAS.
Men tror du har missuppfattat danska statens inflytande.
Danska staten är på inget sätt majoritetsägare, och blir det aldrig.
danska staten kan inte blockera för åtgärder som måste till för att få bolaget at bli lönsamt.
Man har väl heller ingen intresse av detta.
Om planerna lyckas kommer SAS att stå starkt när AF – KLM blir majoritetsägare, och på sikt troligen hel ägare.

pf
2024-10-13 11:08

Tant Anna, “som man roper i skogen får man svar” !

Risikoen vil alltid være der.

Tant Anna
2024-10-13 10:22

Finns det någon risk att SAS lägger ner långlinjerna från Arlanda och bygger ut ett större nätverk från Kastrup?

frasse
2024-10-12 20:52

@Johnny. Och var och hur ser du lönsamheten komma och vad är det exakt som du uppfatatr att har förändrats? Att SAS öppnar nya långlinjer beror på att man samtidigt upphör med andra. Visst måste man försöka flyga låglinjer så länge man behåller flygplanen avsedda för långlinjer men hur det “nya” SAS skall kunna vända till lönsamhet utan mycket stora förändringar i linjestruktur och affärsmodell är inte uppenbart och en stor utmaning. Innevarande år hamnar förlusten på 4-5 miljardert. Det räcker inte med nya uniformer, en nygammal satsning på business class och stort fokus på CPH. Ett lönsamt SAS kommer att kräva ett helt nytt bolag och det behöver gå snabbt. Jag hoppas på att det lyckas men är mycket tveksam till de rent politiska beslut som den danska statens ökade ägande uppenbarligen kräver och medför.

Johnny
2024-10-12 16:35

@Frasse
dina påståenden får stå för dig. du hartydligen inget annat än magkänsla att komma med.
Kombinerad med Stockholmsk missunsamhet.
CPH- Shanghai Pudong går inte bra.
Men stort sett alla USA linjer från CPH går bra, det vet jag.

Det är ganska tröttsamt med alla dessa bittra Stockholmare , som gör allt dom kan för att såga SAS långlinje verksamhet från CPH.
SAS behöver bli lönsamt, det vill alla nya ägarna, också danska staten. Så om långlinjerna verkligen var en förlust affär så verkar det jätte konstigt att starta fler långlinjer, vilket man håller på med.

Ganska roligt med alla som inte fattar att det inte längre är politik som styr SAS. Det är lönsamhet fram för allt som gäller för nya SAS. Annars kommer bolaget att försvinna.

Andreas
2024-10-12 14:26

frasse: Är det “punkt slut” ni säger nuförtiden? När jag var liten sa andra sandlådebarn “100 gånger mer än vad du kan säga” för att “vinna” en diskussion.

Konstigt att man kan vara så definitiv när man bara gissar…och ens gissning dessutom är helt uppåt väggarna orimlig.

frasse
2024-10-12 13:33

@pf. De flesta som flyger långlinjer ofta vill vara säkra på att komma fram även om det uppstår förseningar i anslutningsflyg eller inställda flyg till den aktuella destinationen. Flyger du via AMS eller CDG istället för via CPH slipper du vänta 1-3 dygn på nästa avgång till din slutdestination.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500