Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS Link Arlanda

Tråden startades av A220 Jockey

Ser du at SAS Link ser etter kapteiner til Arlanda? Sitter i et annet europeisk selskap i dag, men er lei av å pendle. Svensk Kone..

Hva vil SAS Link tilby i lønn for Direkte inngang? I dag har jeg ca 2 millioner i året med alle godtgjørelser og ferier. Dog kun en pensjon på ca 10-15 % av dette.

Er det sjanse for å bytte til A320 eller A330 på sikt, vil jeg gjerne ha en rating på 330n.

Publicerad den 2024-10-09 09:39
Skriv ett svar
Antal svar: 195

svar

X
2024-12-02 12:27

SAS Links räddning verkar vara att Xfly gick i konkurs. Får se hur länge den nya personalen känner sig nöjda med en betydande löneminskning.

@J
2024-11-30 13:19

Som ni säger. Check in dag 1 på Arlanda och check ut dag 5 eller 6. Bara packa väskan och räkna med att vara borta mycket. Dock till en mycket lägre lön på Arlanda mot vad SAS Link kollegorna i Köpenhamn har.

J
2024-11-28 00:14

Att söka jobb på Link Arlanda är nog inte helt som att komma hem som man kan tro. Man får bara sin passiva biljett till sin ”riktiga bas” betald. Variabelt schema med förseningarna som vädret här i norr kan medföra är inte att leka med..

Jet Pilot
2024-11-27 12:55

Inte missnöjd med nuvarande, försökte komma hem men halverad lön går inte.

Sv Jet Pilot
2024-11-26 13:57

Var du missnöjd med ditt nuvarande jobb eftersom du sökte jobb på SAS!

Eller varför sökte du?

Jet Pilot
2024-11-26 13:36

SAS agerar som att man inte vill ha direct entry captains till SAS link. Va själv på intervju men lönen för Arlanda eller Oslo är inte hållbar så tackade nej och stannar på mitt nuvarande bolag.

cv
2024-11-26 09:58

Ska mycket till innan SAS justerar sina villkor. Man letar bara lite längre ner i CV-högen och när folk tackar nej skyller man bara på den globala pilotbristen som inte existerar. Varför rannsaka sig själva.
SAS HR tror att alla vill jobba på SAS men verkligheten ser lite annorlunda ut idag.

@ @Xf
2024-11-25 23:19

Håller med om att SAS för tillfället leder ett “race to the bottom” gällande löner och villkor. Det kommer avspegla sig på kvalitén på de som anställs. Det sägs redan i leden att man inte når sina kvalitetsmål.
En Main Carrier i Skandinavien skall erbjuda drägliga avtal för sina anställda.
Men att beskylla de som tar ett jobb där är nog fel väg. Det står alla fritt att välja. Men de som går dit bör vara medvetna om de usla lönerna och inte börja klaga när man väl startat och sitter fast i bond.
Däremot borde facken arbeta aktivt mot det detta men tyvärr är inte fallet så. Men desto fler som avstår och tackar nej leder till att SAS tvingas förbättra villkoren.

@Xf
2024-11-25 17:21

Flera från Xfly har redan varit på intervju hos SAS och inte klarat. Så det finns nog inte allt för många kvar att hämta. Tveksamt om Estländarna vill pendla till Arlanda/Oslo/Köpenhamn.
Duktiga piloter från Xfly har redan lämnat skeppet innan det kapsejsade.

@Xf
2024-11-25 11:35

Tyvärr är det så, svenska bolag fortsätter leda race to the bottom, skam att folk tar dessa kaptensjobb, förstör för alla inblandade

Xf
2024-11-24 21:50

Nu finns det gott om Kaptener och Styrmän från det konkursdrabbade Xfly. Bara för SAS Link och BRA att välja och vraka. De går säkert med på de tvivelaktiga avtalen och lönerna som SAS Link erbjuder.

ryr
2024-11-19 20:51

Ryanair är rena kanonjobbet jämfört med SAS. Tyvärr men sant.
En Ryan FO har liknande lön som nya direct entry Captains på SAS Link.

@Polish
2024-11-19 14:37

Kan säga att det inte är ett förfinat Ryanair, är värre än Ryanair med råge, nästan halva lönen jämfört med Ryanairpiloterna på Arlanda och massor med overnights vilket inte händer ofta på Ryan. Dessutom har pilotomsättningen på Ryanair gått ner på senare tid då avtal blivit bättre. Vissa av besättningarna Ryanair har på Arlanda har mer erfarenhet än vissa besättningar på SAS vilket man inte såg förut.

Polish
2024-11-18 22:05

Som tidigare redan konstaterat. SAS är numera ett förfinat Ryanair, dit nyutexade pilot går. De med erfarenhet söker sig till annat eller lämnar. De äldre som är kvar, är de som snart går i pension och fortfarande har bra avtal.

Kungen
2024-11-17 22:22

Jag tjänar mer som styrman är vad jag blev erbjuden som kapten på Link.

Pilot
2024-11-17 16:32

Livstil och SAS i samma mening? Schemat är ju inte direkt magiskt och har man råd att vara ledig om man inte gjort sina år i sandlådan innan?

Oscar
2024-11-17 13:48

Svar till @Oscar,

Yes, det du skriver stämmer, du var bara lite mer exakt med siffrorna än jag. Men helt rätt!

Leif D
2024-11-17 10:57

SAS kan vara lugna. Det finns 100-tals piloter som ser SAS som en livsstil och kommer att ta jobben om dom är kvalificerade. Dock blir det inte som förr igen med korta arbetspass, många lediga nätter på stop och nya designade uniformer och pilotglasögon var femte år.

@Oscar
2024-11-17 10:21

Bond 3år, seatlock 5år, max 14% kan flyttas från Link till SK/Connect “OM” behov finns. 15pr dagar. 11 månadslöner som är låg. Variabeln schema. Inga flygplan i ARN = konstant ute på slinga.
Inga fördelar i SAS Link.

@Oscar
2024-11-17 10:08

15PR dagar x 6,4% = 96% av en månadslön.
De kan nyttjas Sept-Maj. Max 3 PR dagar per månad kan dras på lön. 5 PR kan läggas ut per månad men då dras 2 månaden efter.
Räkna med 11 månaderslöner som pilot hos SAS.
Ett lågvattenmärke.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500