Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS piloter till kanerieöarna – Tur och Retur

Tråden startades av Trött

SAS piloter har fått nog av ledningen som nu vill att piloterna ska flyga tur och retur till Kanarieöarna. Kan det verkligen stämma att de kan flyga så många timmar utan att bryta mot reglerna?

Publicerad den 2025-03-04 17:09
Skriv ett svar
Antal svar: 64

svar

Captain X
2025-03-19 16:43

@ Besviken debattör. Kunderna ska efterfråga hög flygsäkerhet och bra service. Hur kan du påstå att kunderna efterfrågar turnaround flygningar mellan Arlanda och LPA / TFS.
SAS är ute och cyklar med sin planering. Till kommande vintersäsong får dom koordinera ett bättre trafikprogram tillsammans med arrangörerna dom flyger åt så SAS Crew får sin vila och stopp på Kanarieöarna. Det gör charterbolagen och har så gjort i många år men SAS lyssnar väl inte på sånt eftersom dom av gammal vana anser sig vara bättre än andra. Det är bara att hoppas på att TS sätter ner foten och säger stopp.

pilot
2025-03-19 13:49

Vart har det brustit så mycket inom SAS? Lönerna är nerkörda i botten, arbetstiderna maximeras till det yttersta och ibland däröver.
Vad är det för mentalitet som har införts i SAS ledning?

Sv Besviken debattör
2025-03-19 11:54

Så du menar att kunderna ”definitivt efterfrågar” att flygbolaget tänjer på flygsäkerheten? Bara för att något i teorin är möjligt och lagligt betyder inte att det är rätt att genomföra. Finns troligen en anledning till att SAS konkurrenter inte opererar på det viset.

DY FO
2025-03-19 08:04

Skönt att vi på Norwegian slipper dessa dagar, det är verkligen inte rimligt att ha ett så långt arbetspass. Ofta kan man ändå köra 2-3 legs i kombination med LPA/TFS.

Angående discretion är det ju upp till varje enskild befälhavare att göra en bedömning. Någonstans måste man ju dock dra gränsen. 14 timmars arbete känns iallafall för mig som en rimlig bortre gräns om man ska vara seriös med flygsäkerhet.

@Ecco
2025-03-18 16:38

Enklaste sättet att få till en förändring är att inte använda “Comanders Discretion” och göra en diversion när det blir nödvändigt. För många så skulle SAS ändra schemaläggningen omgående.
Men folk vill inte vara besvärliga och klagar lite här i ett forum och hoppas att någon annan löser problemet åt dem. Typiskt Svenskt.

Ecco
2025-03-18 14:38

@David
Visst kan man göra det men sålänge SAS följer regelverket och är beredd att ta de extra kostnader m.m som uppstår vid inställningar/övernattningar/diversions så pratar vi faktiskt bara om vad piloterna tycker och anser är flygsäkert.

David
2025-03-18 06:07

Kan det genereras ett ärende hos arbetsmiljöverket eller transportstyrelsen? De borde ju vara intresserade.

Rednose
2025-03-17 23:29

Stämmer inte att bolaget med röda näsan flyger tur och retur med samma besättning. Sluta upp med att sprida desinformation i detta forum. Varken Norwegian Tui eller Sunclass kör t/r från ARN under vintertidtabell med samma besättning förutom just SAS så vet inte riktigt vart denna felaktiga info kommer ifrån. Det är tyvärr SAS som behöver omplanera och ha en ny besättning redo, inget mer med det.

Captain X
2025-03-17 06:58

Commanders Discretion är en möjlighet för en Befälhavare att kunna bestämma att fortsätta till destination trots en FDP på >13 timmar av olika orsaker. Men det är undantagsvis och ska ej sättas i system.

🤮 Captains discretion
2025-03-16 15:30

Captains discretion, makes me want to puke, 🤮.

Det borde finnas ett krav från Transportstyrelsen på rapport när tidsgränsen är nära och att hela besättningen kan kontaktas vid sådan händelse. Just för att få kaptener med stor hemlängtan att inte bryta mot regelverket.

Jag hoppas att transportstyrelsen redan är medveten om begreppet “hemlängtan”.

Besviken debattör
2025-03-16 13:05

sv Captain X. Det kanske känns “värdelöst” för er men definitivt efterfrågat av kunderna. Skall man förbjuda Norwegian menar du? Ni får väl strejka igen så snart ert avtal gått ut.

ftl
2025-03-16 11:23

Man tutar och kör. Håller det så håller det.
Många tvingas in på övertid (comanders discretion) mot sin vilja.

B
2025-03-16 10:32

Klart det går att flyga T&R eftersom man gör det.

Captain X
2025-03-16 09:18

Ska naturligtvis vara Slottid och inget annat i min senaste kommentar.

Captain X
2025-03-16 08:15

Apropå Norwegian vore intressant att veta hur dom löst >13 timmars frågan då dom enligt ett inlägg här flyger LPA och TFS turnaround från Skandinavien.
Dom har ju samma problem med planering och genomförande som alla andra vad gäller tidtabell, avisning, sluttider, långsam handling etc.
Någon skrev om Releif Pilot, det är bara att försöka trixa och fixa med FDP. Har man ingen Crewbunk för vila värd namnet så är det helt värdelöst.

Rick
2025-03-15 23:58

Men det går ju EJ flyga T&R

FC
2025-03-15 22:05

Vad har pentryt i bakre delen av en B737/A320 att göra med att piloterna på SAS flyger fram och tillbaka till Kanarieöarna under en och samma dag? Jag hoppas inte piloterna tillbringar tid i bakre pentryt under pågående flygning.

svärmorsdrömmen
2025-03-15 17:38

Den enda gången man flyger 13H är om man får hoppa upp i bunken 3-4H.
Allt annat är ovärdigt.

Erik
2025-03-15 15:54

Svar till AdAs – det stämmer inte riktigt att arbetsmiljön på Norwegian (Boeing 737-800 och 737-8) är betydligt sämre än på SAS (Airbus A320neo). Speciellt om man tittar på bakre pentryt hos båda flygbolagen. SAS har valt en så kallad space flex-lösning. Det är att de har ett litet pentry istället för ett stort sådant, och två toaletter i bakre delen av planet. Så det innebär att endast en flygvärd/-inna kan sitta mer avskilt där. Utrymmet i bakre pentryt är också begränsat. Norwegian har ett stort pentry längst bak. Så deras kabinpersonal kan röra sig mer obehindrat och sitta mer avskilt där. Men det är riktigt att Airbus A320neo är ett bredare plan och därmed känns mindre trångt.

AdAs
2025-03-15 08:52

Verkar som att folk tror det bara är SAS som håller på med tur/retur LPA och TFS. Bolaget med röda näsan flyger tur/retur med samma besättning från alla tre skandinaviska huvudstäder, plus vissa norska kuststäder. Och 737 är långt mycket sämre miljö att sitta eller servera i under 13-14 timmar än bekväma bussen…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500