Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Sas piloterna bryter förhandlingarna

Tråden startades av DK

“Flygbolaget SAS förhandlingar med piloterna har brutit samman, blott två dagar före att kollektivavtalen löper ut.

– Vi ser inte några förutsättningar att komma överens, säger Martin Lindgren i pilotfacket till TT.

SAS kallar beslutet vanskligt av piloterna. Flygbolaget har sjösatt ett stort besparingspaket, “SAS Forward”, som skall leda till årliga besparingar om 7,5 miljarder kronor per år”.

Strejk på gång?

https://www.realtid.se/telegram/piloterna-har-brutit-forhandlingarna-med-sas

Publicerad den 2022-03-30 08:44
Skriv ett svar
Antal svar: 147

svar

sv@@teochkaka
2022-04-13 13:06

Hela SAS behöver göras om, också admin.Enda gruppen som tills vidare har sakt nej är SPG.
Vet ej vad SPG tror att man uppnår genom en strejk.
SAS ledningen kommer inte att dra tillbaka Forward SAS.
Det som sannolikt kommer att hända är att bolagets existens kommer att äventyras och alla anställda risikerar att förlorajobbet pga verklighetsfrånvända SPG.
SPG hoppas troligen att regeringerna kommer att ingripa, inte mycket tyder på detta.
Båda danska och svenska regeringen står bakom planerna

Dr. realist
2022-04-13 12:00

@The Viking. Bra sagt. Det stora problemet med SPG och deras “svans” här i forumet är att de vill att allt skall bli som förr oavsett hur marknaden numera ser ut och oavsett vilka nya konkurrenter SAS fått.

The Viking
2022-04-13 09:19

@socker till hästen
Kanske du borde ta hand om din häst i stället för att skriva en massa oseriöst pladder här på FT.
Konflikten mellan SPG och SAS ledningen handlar om makten över bolaget, inte löner.
Ledningen har fått nog av att verklighetsfrånvända fack tror att det är dom som bestämmer över bolaget.
SPG ska inte på något sätt ha veto rätt om SAS Forward.
Tiden där piloterna kunde strejka bolaget på knä är över. SAS Connect har anställt många ex SAS piloter.
SPG vägrar att inse att SAS behöver göras om helt, det vill man inte vara med om, fair enough men då kan ni inte vara en del av framtida SAS.
Jag jobbar inte på FVK.

@
2022-04-13 09:11

Det är en mycket god fråga. Man får kanske se över testernas design.

Undrar en generad pilotkollega

@socker till hästen
2022-04-13 09:07

Att tala är silver men att tiga är guld.

Snel hest
2022-04-13 07:21

@socker till hästen?

Du behöver ta dig samman en smula. Du argumenterar, resonerar och kommunicerar uppenbart väldigt känslomässigt. Ge dig själv en paus. Skriv ned en lista och landa på saken.

2022-04-12 22:18

En fråga, Krävs det psykologiska tester för att få jobba flygoperativt?

@ @teochkaka
2022-04-12 17:27

Det är väl ingen som anklagar administrationen för att arbeta för lite eller att ni inte gör ett bra jobb? Problemet är att administrationen är alldeles för stor och därför dyr. Kan konkurrenterna klara sig med administrationer på ca 300 pers så kan inte SAS ha 900 pers. SAS administration är idag lika många som antalet piloter. Det säger sig självt att det inte är hållbart och den operativa personalen skall inte behöva gå med på marknadens sämsta avtal för att bolaget skall kunna finansiera en gigantisk administration. Jag hoppas facket står på sig för att stå upp för skandinaviska piloters villkor.

Undrar
2022-04-12 17:27

Re Dr,Realist. Läs igenom ditt inlägg. Tänk till sen!

Är du allvarlig när du skriver att piloterna vill arbeta kontorstid? Har du fullständigt tappat konceptet? Det finns ingen som helst sanning i det du skriver. Det är, ursäkta uttrycket; bullshit! Inget annat. Tror du på fullt alllvar att SPG skulle kräva en sådan tjänstegöringslösning?

Det är svårt att ta dig på allvar med sådana diverse oseriösa inlägg som bla ditt!

Du försöker gömma dig bakom en företagsekonomisk retorik, bara för att rättfärdiga din smutskastning. Det är bara så ledsamt att läsa.

Med vänlig hälsning,

Socker till hästen?
2022-04-12 17:21

Nu verkar Dr realist och The Viking ha lämnat backen och skriver några rader innan after ski. Njut av det ni så jobbar vi andra på, vissa hos ett irländskt bemanningsbolag andra i SAS med risk att bli outsourcade. Nej men vadå, handlade inte fighten om att slippa jobba kvällar och helger? Nä nu har även ni FVKare överbevisat er själva. Vi i frontlinjen slåss för att ha våra jobb kvar, istället för att blivit utbytta mot en bulgarisk kapten och spansk styrman som båda varit runt i 20 olika bolag innan och varit med om konkurser om vartannat och troligtvis helt lessnat på denna tragiska bransch. Ni på FVK gråter att piloterna inte ska strejka för att ni riskerar att bli av med era jobb? Är det bättre att bli av med sitt eget så att ni på FVK kan fortsätta rulla tummarna och kramas på Yammer? Nej då är det bättre vi alla går ut för stupet, hand i hand. Det är ni på FVK som satt oss alla i den här sitsen.

Dr. realist
2022-04-12 14:45

@Ankan ?? m.fl.. Det som händer i SAS är vardagsmat för alla aktiebolag på marknaden som går dåligt och är på väg mot konkurs. Ledning och ägare behöver agera tufft (“kriga”) för att hålla bolaget levande. Det som är unikt med SAS i jämförelse med andra typer av aktiebolag på marknaden är att de andra bolagen saknar den otidsenliga yrkesgrupp i SAS som tror sig stå över alla företagsekonomiska teorier och kunskap om ekonomi. Att gråta som SPG gå ut i pressen som offer för den “elaka” marknadsekonomin och vädja till danska och svenska staterna att förstatliga SAS kommer inte att hjälpa denna gång. Att hitta på egna definitioner om den “svenska modellen” och den “danska modellen” är patetiskt då dessa modeller fått sina namn pga det faktum att staterna låter parterna på arbetsmarknaden lösa sina konflikter utan statlig inblandning. Att som SPF hävda att den svenska och danska välfärden äventyras om piloter får arbeta utanför kontorstid och på helger när kunderna efterfrågar SAS produkter är bara tragikomiskt. SAS kommer kanske att överleva denna kris men då som ett nytt flygbolag liknande nuvarande Norwegian – i bästa fall.

The Viking
2022-04-12 14:29

Vad tyst det har blivit från SPG nyligen, kanske man har taget in att man inte på något sätt har vetorätt mht SAS Forward planen.
SPG har inget stöd från resten av facken på SAS, eller från allmänheten.

Ankan ??
2022-04-12 13:37

@Guran.
Håller med om den osmakliga jämförelsen. Nästan lite Nyamko Sabuni varning på den, med skillnaden att hon tog action och ansvar för sitt klavertramp.
Om inte annat har ju Anko nu i klartext redogjort för att det är ett krig han bedriver och inte en ”special operation” Det var ju bra att få det svart på vitt.

Fan of 737
2022-04-12 13:12

Granska SAS bokföring , jämför flygplans leasing kostnader med andra flygbolag , undersök vilka som äger flygplanen som leasas av SAS så får ni svaret på varför SAS går dåligt, uppenbarligen lyckas företagsledningen spela ut personalen mot varandra för att söndra,
Ägarna är inte intresserade av aktiekursen , det finns andra vägar att tjäna pengar .

Heja SPG !

Kollegan
2022-04-12 12:58

Teochkaka, m fl,

Som flygande kollega vill jag vädja om lite mognad och respekt. Alla jobb har sin prägel och jag tror man bör vara försiktig med att vara nedlåtande mot kollegor baserat på vad man tror sig veta om deras roll och bidrag. Denna publika smutskastning leder ingenstans. Låt oss försöka visa på mognad och vara lojala mot vår arbetsplats. Känner man att det är svårt kanske tiden är kommen för att gå vidare?

Vänliga hälsningar,
Kollegan

Tellme Yourwrong
2022-04-12 12:56

Hotet om SAS undergång har bolagets styrelse kommit dragande med sedan början av nittiotalet, det är inget nytt. Och ännu har inte vargen kommit. Och inget vet om den gör det.

Intressekonflikter inom olika personalgrupper hos SAS har alltid funnits, och kommer alltid att finnas.

Det hade varit önskvärt med ett annorlunda tänk inom bolaget. Tyvärr är det så att personalen på Frösundavik är, generellt, betydligt mer lättersatt än flygande personal. Det skriks (just nu) på piloterna men tänk tanken; du blir avskedad, erbjuds ett jobb (ditt eget) i ett bemanningsbolag till betydligt lägre lön och dina reseförmåner försvinner. Skulle du kriga för att få behålla det jobb och den lön du har, kanske t.o.m strejka? Eller skulle du bara rycka på axlarna och säga ”-Jaha…, vilken osis.”

Bollen må vara rund, men det går ändå att se den från olika vinklar.

Håll er till ämnet
2022-04-12 12:51

Hur går det i förhandlingarna egentligen? Massa snack om annat här.

Sv: Guran
2022-04-12 11:06

Guran cry me a river för guds skull. Jag förstod vad Anko menade med referensen till kriget i öst och jag tycker det var en väldigt bra jämförelse. Om till och med två länder som krigar mot varandra kan träffas och förhandla måste väl även piloterna kunna vara vuxna och samtala med sin arbetsgivare. Anko jämförde inte situationen rakt av som sådan att SAS och piloterna är Ukraina vs Ryssland, utan han menade att om förhandlingar kan ske även i krig måste förhandlingar kunna ske även inom företag. Fast det är klart, är man en typisk lättkränkt och bitter svensk tolkar man det väl så extremt man bara kan.
Piloterna har i många år hävdat att ledningen för något ”krig” mot piloterna. Kanske är det så att piloterna för ett ”krig” mot ledningen.

Guran
2022-04-12 10:08

Det ekade lika tomt på Ankos månadsmöte. Det märktes att majoriteten av FVK var på semester. Vi i produktionen håller igång skeppet 24/7, som vi ska göra. Ganska skönt med de här semesterveckorna, lugnare på ft och lugnare på fvik.
Lite märklig kommentar under mötet dock hur man jämförde förhandlingarna med facket. Med kriget som pågår i öst. Lite osmakligt, eller vad säger ni?

@teochkaka
2022-04-12 09:44

Hej din jävla skit.
Kan du sluta skriva sådär om dina kollegor?
Jag jobbar i administrationen. Jag har sedan jag började arbeta i SAS för 8 år sedan snittat på 70h/veckan och de flesta jag känner ligger åtminstone på ca 50/h. Jag älskar mitt jobb. Det är värt det.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500