SGH – Arlanda
Någon som vet som tar över följande bolag från Arlanda ,Thai, Air China, Tui, från SGH
Är handlingen beslutat om ANA? Vem kommer handla de?
svar
@Frasse, förstår inte riktigt vad du vill komma fram till i dina inlägg. Jag har inte nämnt något om statliga lösningar eller statliga bidrag.
Ni kan ju sluta att gissa vad som kommer att hända. SAS har redan bestämt att behålla SGH för egen handling.
Det är nog högst osannolikt att Swedavia skulle vara intresserade att bedriva handlingtjänster på Arlanda. Vad som är grunden till att man bedriver verksamhet på mindre flygplatser finns reglerat i EU direktiv 96/67/EG.
En flygplats som har minst 2 Millioner passagerare årligen och/eller 50 000 ton gods samma period skall bereda möjlighet för minst 2 användare att bedriva marktjänst. Sedan vet jag inte om Swedavia är beredda på att låta ytterligare aktörer komma in på Arlanda. Det kan ju vara svårt utrymmesmässigt för fler aktörer att få plats.
@Rampen. Föreslår att du lobbar för detta hos Tidöpartierna. De vill säkert ha fler statliga lösningar och statliga bidrag……..
Ja precis, det är på grund av marknadsekonomin som Swedavia självfallet är högt intresserade av att SAS har tillgång till marktjänst på Arlanda. Detta eftersom att en en tredjedel av de dagliga flygningarna till och från Arlanda görs av SAS.
Swedavias ekonomiska modell och omsättning behöver flygbolagen, den behöver SAS, och flygbolagen behöver marktjänst. Därmed är det Swedavia som har i uppgift att se till att det finns marktjänstbolag som kan ta hand om alla flygbolag man behöver för att driva flygplatsen, göra det attraktivt för nya flygbolag att etablera sig, och för att glädja näringslivet.
Jag har inte sagt att SAS inte har råd att köpa in marktjänst externt. Jag har inte heller sagt något om att SGH borde vara kvar på ARN.
@Rampen. Har du någonsin reflekterat över att vi lever i en marknadsekonomi? Swedavia har absolut inget ansvar för att hitta handlingbolag åt flygbolagen. Visserligen hade eller kanske rentav har Swedavia egna handlingtjänster på vissa mindre flygplatser men handling är definitivt inte en del av Swedavias primära verksamhet.
Om SAS inte har råd att köpa in handlingtjänster externt på sina huvudflygplatser har de ett problem. Kunderna är tydligen inte villiga att betala mer i form av överpriser för SAS produkter för att SAS skall kunna erbjuda egen handling. Kunderna vet inte vem eller bryr sig om vem som utför detta arbete.
Stora flygbolag som Lufthansa och Air Franc/KLM har kvar eget handlingsbolag på sina stora flygplatser men i fallet Lufthansa har man sedan en tid tillbaka deklarerat att man skall outsourca denna verksamhet. Det säger sig själv att ett relativt litet flygbolag som det nya SAS med ambition att bli lönsamt och som reser sig ur en kris inte kan ha råd med en stor organisation med ojämnt utnyttjande dvs låg produktivitet och höga enhetskostnader.
Kanske Swedavia startar marktjänst på ARN. De sköter tex rampen redan i LLA.
Nej, jag nämnde inga klausuler.
För både SAS och Norwegian är det sista utväg att på Arlanda anlita samma marktjänstbolag, det är bara så det är.
Som jag sa tidigare, går SGH under är det främst Swedavia som får den stora (och svåra) uppgiften att se till att det finns ett marktjänstbolag som kan ta emot ytterligare 105 avgångar samt lika många ankomster, per dag, varje dag, “år ut år in” plus Thai Airways, Air China, Icelandair och TUI, samt väldigt många Ad-hoc och militärflyg.
Så mycket som Menzies och Aviator säkert skulle vilja säga ja till att ta över SAS, så är faktumet att de kan knappt hantera sin trafik i dagens läge och snart får de TG, CA, FI, BLX och alla adhoc och militära flighter.
Faktum är att Lufthansa Cargo (med sina två frekvenser i veckan till Arlanda) frågade Aviator om de kunde hantera dem, och Aviator sade nej.
Swedavia behöver alltså i det läget söka en ny, tredje aktör för marktjänst på Arlanda. Det är så det är.
Visst är det skillnad på “Hemmabas” upplägg mot utestations upplägg.
Dessutom är det skillnad på det som kunderns ser och det som sker på rampen.
Många stora flygbolag har egen hantering på insidan/det som kund ser och på rampen/utsidan. Detta kan vara extra viktigt för t.ex SAS i CPH, OSL och ARN.
Ingen passagerare frågar någonsin ett flygbolag vem som lagat maten, tankat, eller städat flygplanet och om dessa är anställda av flygbolaget eller ej.
Sv Rampen. Menar du att Norwegian har en klausul i sitt avtal med Aviator att de inte får ta SAS som kund? Ett sådant avtal är synnerligen olagligt och såfall skulle både Aviator och Norwegian drabbas av höga böter från Konkurrensverket.
Ni som drömmer om att SGH kommer att bli en del av det nya SAS kan drömma vidare. Inte ens i CPH kommer detta hända.
Det du säger är sant. Däremot är det skillnad när de två konkurrerande flygbolagen har en stor viktig bas på flygplatsen. Punktligheten för SAS trafik för hela dagen påverkas av punktligheten under morgonpeaken. Detsamma för Norwegian. Både SAS och Norwegian försöker ständigt imponera på företag och deras affärsresenärer, som främst är intresserade av punktligheten. Varje vecka mäter SAS och Norwegian varandras punktlighet noggrant, för att se när man är bättre än konkurrenten. Marktjänstbolaget spelar stor roll. Därför kan inte Aviator hantera både SAS och Norwegian på ARN.
Inga problem med att ha flera konkurrenter som kund för ett handlingbolag!
Så är det på massor av flygplatser jorden runt och så var det även förr på t.ex Arlanda när SAS hade handling för BA, AF, LH, OS, SR mfl redan långt innan man var i olika allianser.
@Ramp Arn
Det är ju troligt att Norwegian inte vill ha samma handlingbolag som SAS, precis som SAS inte vill ha samma som Norwegian. Går åt båda håll – men bara på Arlanda. På CPH, OSL och GOT har Norwegian anlitat Menzies. På OSL har inte Aviator verksamhet.
Att Aviator ARN historiskt varit Red Handling, jaja, medan det är mer troligt att Norwegian faktiskt etablerar Red Handling på Arlanda (endast check-in, gate), sedan satsningen på OSL och CPH.
Summa kardemumma är att Aviator inte kan ta över SAS på Arlanda på grund av konkurrensen med Norwegian. Går SGH under behövs en helt ny tredje aktör på Arlanda vilket är upp till Swedavia att fixa, som måste se till att flygplatsen har verksamma handlingbolag.
Aviator kan inte ta över SAS DY skulle aldrig tillåta det.
Aviator har historiskt varit som Red handling på Arn så att dom skulle ta över SAS känns uteslutet.
Kanske det är dags att höja lönen för de som arbetar på Aviator! Lönen ligger runt 23-24 tkr per månad.
Idag 13 Aug har Arlanda ca 271 avgångar. Av dessa är ca 105 SAS flyg.
Det säger sig självt, att varken Aviator eller Menzies inte kan ta över så många SAS flyg på Arlanda. Det är ett faktum att båda dessa handlingbolag i dagsläget har personalbrist. Aviator brottas med att behålla personal och den viktiga kompetens som behövs för att flygen ska gå på tid. Menzies kunde tydligen knappt ta emot Air Canada.
Om SGH går under behövs ett nytt handlingbolag på Arlanda. Detta är en uppgift för Swedavia som måste se till att det finns handlingbolag på ARN.
Dessutom, på SAS’ hemmaplan ARN, OSL och CPH kan man inte ha samma handlingbolag som största konkurrenten, Norwegian, som har Aviator på ARN, och Menzies i OSL och CPH.
SGH är ett otroligt viktigt bolag för SAS. Det må kosta pengar, och vi får se vad framtida beslut blir, men det är ett faktum att SGH sitter på bred, mångårig erfarenhet, välutbildad personal inom viktiga kompetenser, och en högkvalitativ leverans. På ARN har SK punktligheten varit runt 98-99% under flera månader.
@Daniel. Du kommer säkert att få behålla jobbet men få en ny arbetsgivare. Finns inte på kartan att SAS behåller sin ground handling i OSL,CPH och ARN i egen regi.
SGH bliver ikke nedlagt.
SAS har brug for deres egen groundhandling på ARN/OSL/CPH, og Aviator har hverken kapacitet eller interesse i at overtage hverken personale eller trafik fra SAS. Både Aviator og Menzies har rigeligt at lave, og overtage ca 40-50% trafik vil være fuldstændigt uoverskueligt.
Inte så svårt om Aviator tar över SGH anställda
Hur skulle Aviator kunna ha både SAS, Norwegian och Ryanair samtidigt? I stort sett 3 konkurrenter och när de idag knappt klarar de kunder de har? Och finns det någon fakta om huruvida SGH kostar pengar eller faktiskt går runt?