SK eller Connect?
Hej, jag undrar lite skillnader mellan SAS SK och SAS CONNECT, hört att SK är 80% och flyger lång distans medans CONNECT är 100% och flyger short haul.
Vilken av dessa två är att rekommendera, är någon av dem bättre?
Är 22 år bor i Malmö så min bas hade blivit Köpenhamn om det inte är bättre att flytta norrut till Stockholm-Arlanda?
svar
Skulle direkt ta Connect. På sk ”main” finns dom bittra.
Ja, SAS Ireland (SAS Connect) är en styggelse och ett sätt att runda de skandinaviska sociala skyddsnäten som den tidigare VD Rickard fulade sig med.
Såg att deras annons för styrmän inte finns kvar, är rekryteringen klar för i år?
Av din ålder att döma skulle jag välja Connect. Du kommer ha mer gemensamt med dom som jobbar där och ha roligare på jobbet! Det är trots allt ett jobb. SAS olika grenar kommer alltid att behöva folk med rådande avtal och scheman. Och skulle man trivas och gilla det man gör finns det alltid chans att flyga långt i framtiden.
Stockholm är bara med i bilden om man önskar sig en dålig lön!
Finns också Link från Köpenhamn. Som också kan vara ett alternativ.
Många onödiga kommentarer och inlägg.
Båda bolagen har är väl fungerande. Utan att lägga någon värdering. 80% på SK är ett bra alternativ. Det är mer variation i arbetet, Short haul och long haul, möjlighet att söka Steward om det skulle känna för det tex eller purser.
100% på Connet är 100% på Short haul. Annars är det inte särskilt stor skillnad på bolagen.
Varför har SAS SK och SAS Connect?
Angående ”80% är 80%” inlägg.
Det som sades i det inlägget är inget som känns av eller märks i Connect, men det är ju rätt tydligt var den som skrev det inlägget jobbar, och vilken inställning gentemot kollegorna denne har.
Inlägget beskriver inte hur det är att jobba i Connect. Absolut, i SK är det mer samlad erfarenhet, vilket är bra, men efter det var det bara attityd hos trådskrivaren som uttrycktes.
Det är mycket bra stämning att jobba i Connect, och jag har aldrig hört någon uttrycka något negativt om någon på SK, förutom de tillfällen då någon träffat på en person likt ”80% är 80%” som spridit dålig stämning och tryckt ner personer i Connect… Men dessa är det få av. Det är överlag god kollegial stämning mellan oss anställda i SK/Connect numera!
/ En som jobbat många år i både SK och Connect.
Men herregud, lite självdistans tack! Det är klart att SK är A-laget. Jag jobbar inte på något av dem, men så svårt är det väll inte att förstå?
Sv FO
Det där är nog någonting som vissa i kabin håller på med. Ingen pilot håller på så men det är nog för vi har en gemensam senioritetslista och kan gå från ett AOC till ett annat. Numera är nästan alla på Connect tidigare från SK.
…sen kan man ju ha en viss förståelse om vissa känner för SAS, och att SAS en gång i tiden har varit en del av den svenska folksjälen som mycket annat i det gamla Sverige. Det är inte så smakfullt när den som kommer utifrån säger att så får man inte tänka. Respekt ska vara ömsesidigt, ❤️
@Gittan. Dessa piloter som kallar sig “main” och “riktiga SAS” lever bara för sin livsstil. De struntar helt i om bolaget förlorar pengar och att de skapar dålig stämning. De väntar på att kunna strejka igen 2027 men innan dess har SAS lagt ner långlinjerna så problemet kommer att lösas av sig själv.
Blir mörkrädd av mainares kommentar.
Ja, vi är inte alla skandinaviska och vi talar inte alla språket men jag vet att vi försöker. SAS är ett internationellt företag. Acceptera det. Du går till många företag i Skandinavien och de anställda talar bara engelska. CEO ÄR INTE SKANDINAV. Den skandinaviska gjorde SAS bankrutt.
Så om jag som helt svenskt går och får jobb på SAS som styrman och hamnar i connect något jag själv har noll påverkan på, är jag mindre värd då i era ögon? Herregud vilka ufon som finns i SAS. Har själv hört om kollegor från tidigare jobb som fick jobb i kabin på connect efter att ha blivit arbetslösa under corona och bara behöver jobb där kabin från main kollat på namnskylten och bara vänt på klacken.
Absolut att man kan vara arg på ledningen som starta connect i början men att gå och se ner eller vara otrevlig mot kollegor är helt sjukt i mina ögon
“Ska man vara på SAS ska man vara på main, allt annat är B-laget eller C-laget.”
Det är ofta man hör detta mellan kollegor på main, både de som varit med länge, men även de som precis kommit in i bolaget.
Jag som själv är på main och har varit det länge kan väl egentligen hålla med. Är man på Connect eller Link så ses man som lite längre ner i hierarkin på SAS. Självklart är detta inget jag säger öppet men vi är många som önskar att SAS återigen blev skandinaviskt och att man är nummer 1 när det gäller vart man vill söka sig.
Tycker du att din egen insats för att skapa bra stämning är bättre än den du precis beskrev?
sv 80 % är 80%. Din syn på kollegor inom SAS visar varför SAS aldrig kan bli lönsamt.
Jobbar du 80% i SAS SK (alltså det riktiga SAS, det som flyger långdistans) får du max producera 750 blocktimmar per år, vilket är 150 timmar mindre än de 900 blocktimmar 100% motsvarar. Så snacket om att de som jobbar 80% flyger lika mycket som de som jobbar 100% är tyvärr felaktigt.
Gällande stämningen: i SAS SK (det riktiga SAS) är det mer professionellt, mer erfarenhet och mindre plats för bullshit. Man gör sitt jobb med kunniga och duktiga kollegor. Du får dessutom längre stopp eftersom du flyger långdistans, och mer möjligheter att umgås med kollegorna.
I Connect är det bara massa oerfarna människor som hellre fokuserar på att ta bilder på baktrappan, fiffla med telefonen under boarding, skapa drama och sprida rykten om kollegor och prata skit om kollegorna i SAS SK (eftersom de i Connect är avundsjuka som inte får, och aldrig någonsin kommer få, flyga långdistans).
Dessutom hade jag hellre haft en ÄKTA Purser som ledare som har gått en tre veckor lång utbildning i tillägg till sin fleråriga erfarenhet, snarare än en SCC från något Balt- eller Östeuropeiskt land som kan knappt engelska eller för den delen skandinaviska, som flugit under tio år och bara gått en ”kurs” på två dagar.
Nej, med hänsyn till min egen säkerhet och välmående hade jag valt SAS SK (Riktiga SAS).
Hade sökt Connect 100% shorthaul. Att vara anställd på 80% men ändå producera som 100% gör ett man flyger mycket långt är ingen framgångssaga. Långsiktigt är Connect och vill du flyga långt så åk på ID på dina fridagar 🙏
Enig med at arbeidsmiljøet i Connect er bedre, de e SK er jo gjennomsnittlig litt eldre også, vet ikke om det har noe å si da. Men med københavn base er det enklere å få fly long haul enn det er å få kurs om long haul i Norge. Connect er kun short haul. Jeg anbefaler ikke at du velger Stockholm base da det er dårlig betalt i Sverige. Men ta heller CPH base så kan du bo i Sverige og få god lønn! 🙂