SK998 Divert
Varför divertade SK998 till Baku idag? Någon som har information?
svar
SAS flyger inte 350 just nu då leasingavtalen de har på dessa gör det för dyrt, sett till trafiken och mängden passagerare och frakt som finns just nu. Det är mer ekonomiskt för SAS att flyga 330E just nu.
@Gro. Om du läser senaste kvartalsrapporten (vilket du med största sannolikhet inte gjort) kan du läsa följande:
“I planen ingår att dra nytta av SAS varumärke, uppnå konkurrenskraftiga enhetskostnader, justera storleken på flottan (inklusive omfokusering av långdistansflottan) samt att bygga en hållbar framtid.”
“Justera storleken på flottan” betyder att minska flottan. Liknande skrivningar används exempelvis när företag skall höja priser när man skriver “justera priser” -inte “höja priser”. Om SAS hade för avsikt att öka flottan och långlinjetrafiken hade man skrivit detta i klartext. Jag tror SAS skrivning skall tolkas som att man har för avsikt att inom kort minska långdistansflottan, skära i linjenätet och kanske i värsta fall sluta med långlinjetrafiken tills bolaget återskapar finansiell styrka.
Långlinjetrafik kan bara göras lönsam om man kan ha minst dagliga (eller 6 gånger i veckan) avgångar till en viss destinationer bl.a. pga av kostnader för långa stopp för besättningar. Just nu är det kanske en destination (New York) från CPH som kan bli lönsam som en åretruntlinje med A350. Resten är olönsamt.
Vart står det nånting om ” nedgradering ” av långlinjetrafiken?
Om inte SAS satsar mer på långlinjer från CPH, kan man lika gärna stänga hela butiken.
SAS klarar inte av att konkurrera med lågprisbolagen på Europa linjerna.
Möjligen är A350 för stor, då bör man byta dessa till A330-900neo och A321LR/XLR i stället
Med langt høyere fuel-priser, og et SAS som ikke har hedget, kombinert med lav etterspørsel, vil egentlig noen langruter være lønnsomme utover ?
Neppe Kina eller Japan….
På de kort transatlantiske kan man anvende A-321 LR så langt det passer, evnt annenhver dag med A-330. Frakten KAN i mange tilfeller klare en ekstra dag (neppe norskt laks).
A-350 kan synes for store når ikke det amerikanske markedet kommer igang sommeren 2022. Konflikten i Ukraina bidrar heller ikke til det. Er det leasingbolagene, eller “Qatar-sjukan” (malingsproblemer) som holder A-350 mye på bakken ? Eller blir disse returnert som en del av SAS’s bunnlinje ? Kan de evnt forbli i selskapet, hovedsaklig grounded, men dukker opp på tunge europeiske destinasjoner i sommer, for å holde crew i gang ?
A350 är för stor och eftersom SAS med största säkerhet kommer att sluta med A350 som en del av nedgraderingen av långlijetrafiken (som kommunicerades 22 feb).
Varför flyger inte SAS den här linjen med A350, det borde väl vara mer lönsamt än att landa i Baku för tankning.
Det divertar flygplan flera gånger om dagen, men måste man starta en ny tråd här för det?
Trodde A330E hade räckvidden för att klara en sådan sträcka? Borde nästan varit billigare att skicka en 350 istället och sluppit tanka halvvägs.
Att det kallades som “diversion” redan från början var att man hade planerat ett bränslestopp i Baku innan man lyfte från PVG.
Det var en planerad mellanlandning för tankning.
Det “nya” sträckningen genom Kazakstan är på gränsen vad en 330 klarar av. Speciellt i västlig riktning. Sen spelade lastvikt och vindförhållanden också in.
Turen till Shanghai i tisdags gick samma väg och klarades utan mellanlandning.
Uppehållet i Baku var ungefär en timme.
Varför flygningen kom att klassas som en diversion, redan från start från Shanghai, är för mig okänt.
Fuel stop