Strejk
Jaha, blir det pilotstrejk på SAS 1/4?
svar
@@ Ior. Ja titta bara på hur det gick för Rickard Gustafsson. Så fort det kom ut att han tagit sig ton mot piloterna så var det ju kört för hans del. Vad gör han idag? Han fick väl hålla tillgodo med nåt “skitjobb”, typ vd på SKF eller nåt sånt där…
Bolaget är redan förstört sedan länge och står utom räddning. Oavsett strejk eller inte så sjunker företaget längre och längre ner i dyn. Jag kan garantera att ingen pilot i SAS vill ta till strejk. Man har insett att det är lönlöst eftersom SAS ändå kommer att gå omkull och det är bara slöseri med pengar från piloternas egna perspektiv. SAS-ledningen kommer ju knappast gå ur den här soppan med en fjäder i hatten. Dom är körda i dom allra flesta bolag skulle jag tro, om dom vill söka sig vidare i något annat ”toppjobb”. Det blir till att ta ett skitjobb för dessa herrar.
SAS uttalade mål att bli Skandinaviens Bästa Arbetsgivare… Vad hände?
Tror inte de ca 100 styrmän som nämns i en annan tråd som blivit återanställda nu i SAS vill se någon strejk…
Kan någon från SAS snälla förklara för mig hur ni tänker att en strejk är en bra idé!?
Man riskerar alltså hellre att förstöra ett bolag, möjligheten att jobba på ett bolag som man påstår sig älska, för att sedan bara ha alternativet att jobba på ett annat bolag där man redan nu har chansen att söka jobb men vägrar!? Har jag fattat detta rätt?
Och vad skulle den solida anledningen till att strejka vara menar du?
Haha sjukt arg kille. Lugn nu. Du repeterar dig som en trasig cd skiva. Vi fattar.
Det sista som SAS behöver är något jäkla kompromiss. Om så blir fallet kommer SAS fortsätta vara ett flygbolag på kanten av fallit, som kommer stå med hatten i handen varje/ vartannat år och be om mer pengar.
Det krävs att bolaget göras om till ett modernt flygbolag, annars är det lika bra att lägga ner helt och hållet.
En rekonstuktion är långt borta så lägg ner. Utfallet blir att parterna kommer överens, sen om SAS väljer att följa k-avtalet eller ej kan nog ingen riktigt gissa sig till. Denna gång har piloterna till skillnad mot 2019 en mer solid anledning att strejka.
Funderar lite på vad det är du försöker säga. Det är väl precis det man försöker göra nu – anställa på helt nya villkor i nya bolag.
Har inte hört någon ”skylla på personalen”. När menar du att detta sker?
Analys?
SAS kan inte hålla sina avtal och försöker lämpa över ansvaret på anställda som ägnat större delen av sina liv på arbetsplatsen som SAS erbjudit. Nu håller inte modellen och SAS ägare får helt enkelt ta smällen för sitt tidigare agerande. Ena dagen passade det sig andra dagen inte, tråkigt men sant.
Skyll inte på personalen!
Nyfiken, när hade SAS utdelning på sina aktier senast?
Även om det inte blir någon strejk och SAS kör på med sitt Connect, Link osv. Så kommer företaget ändå behöva rekonstrueras. Pengarna är slut och det är osannolikt staten kommer lägga in mer pengar i det här projektet. Först måste bolaget görs om från grunden till ett modernt flygbolag. Då funkar det inte att dubbelt så många anställda per flygplan jämfört med konkurrenterna. Alla delar behöver ses över och det borde ha gjorts för länge sedan.
Det var nog den svagaste analysen jag mött på länge.
SAS behöver sänka kostnaderna för att ändra affärsmodell.
Ändrar man affärsmodell med de avtal man har idag är det enda resultatet större förluster.
Det är lite omvänd ordning i diskussionen om SAS vara eller icke vara. Man kan varken skylla på eller straffa personalen för en usel affärside. Då får man göra om och göra rätt från början och sedan anställa med villkor som passar affärsmodelllen.
Det var ägarna som satte avtal och affärside som nu inte fungerar.
Ägarna idag vill äta kakan och ha den kvar.
GAME OVER!
Det som främst är fel på SAS, är att ”klassiskt svenskt handlingsförlamande konsensus tänkande” genomsyrar den här verksamheten, detta betyder att ingen har ansvar för någonting, och inget blir gjort.
SAS behöver göras om till ett nytt effektivt fräscht bolag med raka linjer i strategin på alla sätt.SAS Connect är början på detta.
Gamla unkna krångliga SAS måste gå i graven, även SPG behöver ta in detta.
Men snälla. Finns du på riktigt eller är detta någon form av parodi?
Vad menar du egentligen? Vad tusan skulle man vara avundsjuk på? Förstår du inte att ditt bolag håller på att gå i konkurs?
Verkar vara många här som jobbar på Xfly, city, link och Connect. Varför denna avundsjuka ?
Ja, man har lagstadgad rätt att strejka, men faktum kvarstår att man inte kan lägga ansvaret för egen handling på någon annan. Det är en princip som alltid håller.
FPU har inte tecknat andra avtal på SAS än för piloterna och kabinpersonalen på SAS Connect.Möjligen på SAS Link också, det vet jag inte, men kanske det är dags att inskränka strejk retten ytterligare, det är på inget sätt rimligt att ” kränkta” piloter på SPG ska få förstöra för alla andra fack grupper på SAS, för attman inte får som man vill. Väx upp! och ta in att SAS inte är till för att sysselsätta piloter.
Det jag skrev, var att FPU och SAS har möjlighet att skriva nytt avtal för resterande piloterna när avtalet med SPG går ut. På vilket sätt är detta fulspel?
Sämre liknelse får man leta ordentligt efter! SPG har lagstadgad rätt att strejka för att försöka ändra på sådant som de upplever som missförhållanden.