Sunclass airlines vinter 21/22
Kommer Sunclass airlines klara sig med vinterns efterfrågan då folk är så ressugna där långdistansflygningar till långväga resmål sker med bara två stora 330-plan – en 330-200 och en 330-300? Sunclass hade flera stora plan i gamla Thomas Cook. Vintern 2019 hade Sunclass två 330-200 till låns som var mycket yngre än de plan Sunclass har nu. Nån som vet om Sunclass kommer att ta in fler större plan? Sunclass har många 321-plan, men de kan inte åka väldigt långt. Blir det svårt att möta efterfrågan om bara två stora plan finns?
svar
“Novair kommer använda Finnair”
Nej Lasse det kommer dom inte. Möjligtvis att Apollo kommer göra det. (som är researrangören) men inte Novair.
Novair kommer använda Finnair på resor till Phuket från Arlanda men avgång torsdagar , Jag kan inte hitta nånstans Att Sunclass ska använda Finnair i sin chartertrafik
@Henke – märkligt, det kan inte jag se på deras hemsida i bokningsdialogen att man kommer använda sig av Finnair, och då har jag ändå gått igenom alla flighter. Är det deras A350 då som kommer användas i så fall?
@Kalle – då har du inte tittat ordentligt. Sunclass Airlines flyger till Thailand från Köpenhamn med start 26 december och kör till slutet av mars. De kommer använda deras A330-243. Och det verkar vara en rejäl efterfrågan på resor dit, första lediga flyg dit är 9 januari och därefter inte förrän sista flygningen.
Fram till december är det A321 som gäller till Kap Verde därefter är det A330-343 som gäller från Oslo med mellanlandning i Köpenhamn.
Men det ska verkligen bli intressant att se hur Sunclass Airlines löser nästa års vinterprogram. Förhoppningsvis kommer man väl starta upp sina flygningar till Gambia igen och har man då även Kap Verde och Thailand att tänka på så blir det nog problem.
Antingen får man gå till Mr. Stordalen och be om mer pengar för att kunna leasa in nya långdistansplan eller så får man anlita andra flygbolag för långflygningar.
Nej det var ett misstag att inte försöka roffa åt sig något eller några av Thomas Cook yngre långdistansplan.
Man kommer även använda sig av Finnair och deras flighter mellan Arlanda och Phuket.
Tittar man på Vings hemsida verkar enda långlinjen denna vintersäsong vara från Stockholm till Phuket med A332.
Allt annat ligger på närmare håll, exempelvis Kanarieöarna, Madeira, Kap Verde och Egypten. Till Kap Verde, som är längst bort (7h 30 min) trafikerar A333.
Köpenhamn har inte något långväga som ex. Thailand alls i utbudet.
Flera av Thomas Cooks gamla A330 har konverterats till fraktflygplan.
Så Ving kommer väl göra som Apollo redan gör, erbjuda “long-haul charter” med reguljära flygbolag som Qatar och Thai.
Mer kostnadseffektiv dessutom.
Hur kommer Sunclass airlines kunna klara sig på två långdistansplan när efterfrågan nu ökar och ökar samt kommer att öka mer 2022. Sunclass hade ju två 332-200 2019 som t ex körde trafik till Thailand som var betydligt yngre än de två 330-200 och 330-300 som Sunclass har nu. Åkte själv med de båda en dit och en hem från Thailand. De var suveränt bra. Vart tog de vägen? Kunde de inte behålla en eller båda åtminstone? Gamla Thomas Cook måste ju ha en massa yngre stora 330-200 och 330-300
parkerade i England som går att köpa in? Med 321 måste man mellanlanda eftersom de inte går tillräckligt långt – räckvidd 5600 km, det är 5798 km till Kap Verde, därför måste de ner och tanka på Kanarieöarna. Om de använder 330-200 är räckvidden 16.000 km och 330-300 12.000 km beroende på last och passagerare. Så långdistansplanen räcker längre bort än 321:an. Vi får väl se om Sunclass förändrar nåt när de ser efterfrågan och planen inte räcker till….
Urban…..då ser du fel. Titta en gång till
Samma Crew hela vägen!
Dessa dagar har jag sett att man hyrt in Wamos A332.
Byte av crew på Gran Canaria pga Flight time limitations. Crew kan inte flyga t o r Kap Verde.
När man flyger till t.ex Kap Verde, som ju ligger en bit ute i havet. Då blir det tuffare säkerhetskrav på bränslemängden, för att kunna flyga till en alternativ flygplats.
Vilket A321 inte klarar att uppfylla.
Det är samma crew som flyger hela vägen till Kap.
@vkg “Du kan väl fortsätta att gissa. Brist på A330 ligger väl nära, eller hur?”
Jag är inte lika säker på att enbart rör sig om det, men jag är lekman på området. Det skulle lika gärna betyda att det är färre resande från Oslo och att man bedömt att det inte är lönt att starta upp trafik från Oslo ännu och de resenärer som reser från Köpenhamn ändå ryms i en A321. Det märkliga är att planet bara mellanlandar på Gran Canaria på utresan, på hemresan flyger den direkt. Vilket givetvis gör en nyfiken på vad mellanlandningen på utresan fyller för funktion. Jag trodde först att det berodde på tankning av planet men om det kan flyga direkt hem så är jag lite osäker på om det beror på tankning.
Men brist på långdistansplan är det ju solklart. Problemet är väl också att man använder planen till något annat än det som man bör använda de till. Du behöver inte flyga med en A330 till Gran Canaria från Köpenhamn och Oslo för det fixar du med en A321. Du fixar väl även det från Stockholm och Helsingfors skulle jag gissa på.
Men som sagt, jag är lekman på området så jag spekulerar bara
Att flyga till Kap Verde via Gran Canaria torde sluka en hel del crew?
@Daniel “Från Köpenhamn har man dock fram till december valt att låta denna trafik flygas med en Airbus A321 med mellanlandning på Gran Canaria. Varför man valt att göra så vet jag inte.”
Du kan väl fortsätta att gissa. Brist på A330 ligger väl nära, eller hur?
Det var en fördel med att ägas av en stor researrangör med många plan, det var ganska lätt att ordna flyg till sina vinterflygningar på den tiden. Men det var också i princip den enda fördelen, men just den biten kan vi lämna utanför denna diskussion.
Denna vintersäsong tror jag inte kommer bli så explosionsartat som man från början kanske tänkte. Tittar man på Vings hemsida för inresekraven så har de ännu inte någon information om vad som gäller för Thailand. Det har fått till följd att starten till Thailand tvingats senareläggas till slutet av december.
Gambia är helt inställt denna vinter. Även Egypten är inställt (från Köpenhamn, men går från Göteborg och Stockholm) Vecka 43 startar man dock upp sin trafik till Kap Verde från Stockholm och Köpenhamn.
Från Köpenhamn har man dock fram till december valt att låta denna trafik flygas med en Airbus A321 med mellanlandning på Gran Canaria. Varför man valt att göra så vet jag inte. Från början var det tänkt att Köpenhamn och Oslo skulle få dela på denna trafik med deras Airbus A330-343 (dvs Oslo – Köpenhamn – Sal, Kap Verde – Oslo – Köpenhamn). Jag gissar på att det är Oslo som bromsar lite här just nu. Stockholm flyger direkt till Kap Verde med Airbus A330-243.
Så ja, vill Ving fortfarande kunna stoltsera med att ha ett starkt eget flygbolag så får nog Stordalen pumpa in lite pengar i Sunclass Airlines så att de kan leasa lite fler långdistansplan. Märkligt att man inte tog vara på chansen att få tag i billiga plan efter moderbolagets konkurs.
I nuläget har de 8 stycken A321 varav två är betydligt äldre än de andra (18 år gamla). Deras långdistansplan OY-VKF och OY-VKI är över 20 år gamla och av det jag hört här på Flygtorget så är de i behov av att bytas ut egentligen.
Eller gör Ving som Apollo gjorde då Novair dumpade sina A332, dvs köper in stolar med reguljärbolagen som tex Qatar, Thai eller Finnair.
Blir mer flexibelt så, och man behöver inte kämpa för att sälja de sista 30 stolarna för att fylla de 350 stolarna ombord.