Ta ert ansvar SAS, SGH, Lufthansa!
Tragiskt att läsa det här, finns det inte människor i de här företagen, det är uppenbart att SGH har gjort fel och att de andra parterna står och tittar på.
Ska en människa behöva ta hjälp av jurister och ägna timmar av arbete för att få rätt?
Extremt dålig marknadsföring och väldigt lite hjärta.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlMPkw/bokstaven-a-stoppade-alba-23-pa-arlanda
svar
Händer väldigt ofta på bolaget jag jobbar för att den sk APP(advanced passenger processing) kontrollen som bla Australien använder sig av inte går igenom under check in processen i Altea. Vanligast fel är att pax med Å,Ä eller Ö i namnet inte sökt visumet(ETA) med AA,AE eller OE. Då går inte APP checken igenom. När passet swipeas i Altea så går det alltid in AA,AE eller OE som det är reggat i MRZ:at i passet.Då behöver check in agenten bara ändra den swipeade infon manuellt så att det matchar ETAn och då går APP igenom. Worst case ringer man Australiens immigration och får en override kod, enkelt avhjälpt och man behöver extremt sällan neka pax pga en felaktig bokstav.
Angående No-show så har många bolag regeln att om en ändring görs, t ex att man blir nekad pga dokumentproblem, inom 2 el 3 timmar innan avgång så räknas man alltid som No-show och måste betala No-show fee. I många fall cancelleras också övriga legs i biljetten om man inte använder utresan eftersom man måste använda sina kuponger i rätt ordning.
Detta är ett klassiskt inchecknings fel på SGH sida, de hade kunnat checka i systemet ETA LH ALTEA (incheckningssystemet som många flygbolag använder sig av). Detta system finns det en funktion att checka detta och se om visumet är ok. Vi kontroll om visumet är ok generas det texten “OK TO BOARD”. SGH borda veta bättre om ETA funktionen samt om bokstäverna Å, Ä, Ö.
SAS Ground Handling
Vad är SGH?