Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Terminalflyttar ARN

Tråden startades av Harald

Vet vi något om när AF/KL (troligen även Transavia?) kommer flytta till T5 på ARN eftersom de numera bedriver codeshare med SAS som ny SkyTeam-partner?
Och vilka kan tänkas flytta till T2?

Publicerad den 2024-10-21 09:18
Skriv ett svar
Antal svar: 45

svar

Göran
2024-11-16 16:15

Privatiseringshysterin håller på att förstöra det mesta, inklusive infrastruktur.
Nationalisera eller tvångsinlös banan så att alla kan åka för en rimlig peng.
Skulle inte konkurrens göra allt billigare, effektivare och med bättre kvalitet?…visst blev det så, eller?

Robert i Nacka
2024-11-16 16:07

Ja snart flyttar ju BRA´s ATRer ut så då lär det väl bli plats. In kommer fortsatt Xfly. Det går inget vidare för Xfly heller om man läser på deras senaste forum och rapporter. Samma med Nordica.

Nordica flög också på Gällivare förut men enligt en källa som själv flyger på Nordica så var CRJn inte bra nog om vintern. Med risk för avåkning. Så man satte in ATR.

Problemet var ju bara att ATR har så dålig förmåga självt i vintertid.

Vi får se vilka andra terminalflyttar som det blir. Jag hoppas på Ryanair helt på T3 ensamt. T4 är “ok” men toaletterna är under all kritik.

Lind
2024-11-16 02:57

Regeringen, oppositionen och Stockholms Handelskammare håller med mig till 100 % att Arlanda Express är en katastrof för Arlanda och då speciellt för inrikesflyget (se mina inlägg nedan). Ett upplägg där kunder på andra järnvägsbolag skall betala en straffavgift (stationsavgiften) till Arlanda Express ägare för att resa till och från Arlanda med tåg och en fortsatt drift av Arlanda Express med 15-20 % beläggning över dygnet och hutlösa priser sänker Arlandas attraktivitet. Äntligen börjar politikerna inse att något är fel.

@Micke
2024-11-07 00:08

November är deras minst intensiva månad så är inte riktigt representativt av hela året, Ryanair va cirka 20% av Arlandas trafikflöde 2023 och med expansioner på G för nästa sommar så kan bli tajt för alla passagerare vissa tider

Sanningen
2024-11-06 18:18

Avtalet med A-train som trafikerar på Arlandabanan har ensamrätt att trafikera passagerare till Arlanda fram till år 2050 Reser man med andra bolag som SJ och SL får man betala extra för stationsavgift.

Detta var det avtal de Borgerliga tecknade med en möjlighet köpa ut avtalet tidigare till en inte obetydlig summa.

Detta är helt den Borgerliga regeringens ansvar de teckna inledningsvis ett så dåligt avtal!

@sv Per
2024-11-06 16:53

Jasså varför gjorde då inte den eländiga S-Mp regeringen någonting åt det?

Micke
2024-11-06 14:08

Ett exempel idag.
12 st Ryanair avgår från T4 idag. Dom skulle väl lätt få plats på T2?

Sv Per
2024-11-05 09:55

Eländet Arlandaexpress är helt och hållet ett resultat av den dåvarande borgerliga regeringen.

Efter den mandatperioden var statsfinanserna i botten. Man klarade helt enkelt inte att styra.

Den förlängning som gjordes var en del av det ursprungliga avtalet.
Att inte göra den förlängningen hade blivit extremt dyrt. Det fanns klausuler i grundavtalet.

Det är inte alla förunnat att förstå!

Det du skriver låter som Trump´s syn på det mycket dåliga avtal som tidigare de borgerliga godkände. Inte många stavelser rätt!

Lind
2024-11-05 07:24

Inrikesflyget minskade med 7 % ytterligare i oktober på Swedavias flygplatser jämfört oktober 2023. Swedavia fortsätter leverera med sitt kunnande.

Per
2024-11-05 00:23

Håller med om att Arlandabanan borde ägas av Trafikverket.
Dock ska vi komma ihåg att hade den dåvarande borgerliga regeringen inte gjort denna lösning med privat kapital hade det inte blivit någon järnväg alls till Arlanda vid den tidpunkten efter finanskrisen. Senast var det för övrigt den socialdemokratiska regeringen som förlängde avtalet. Så vi kan lägga partipolitiken åt sidan.

Kollektivtrafik till en flygplats borde jämställas med all annan kollektivtrafik. Så fungerar det ju på många ställen, tex Köpenhamn, Amsterdam, Bryssel för att ta några exempel.

Lind
2024-10-31 09:07

@Prismat. Exakt vad jag menar. Om svenska staten hade satsat och finansierat Arlandanbanan istället för de borgerligas privata experiment hade vi haft en fungerande infrastruktur till Arlanda och sluppit stationsavgiften för SJ och SL resenärer. Som i Norge.

Lind
2024-10-31 07:58

@Anställd ARN. Jag är mest inne på att försöka se hur den dåliga trenden för inrikesflyg kan vändas. Mina inlägg handlar om att det behöves en enklare variant utan meningslösa köpcentrum som gör inrikesflyget konkurrenskraftigt med andra färdmedel. Att idag slussa inrikesresenärer (både affärsresande och privatresande) i samma fålla som semsterresenärer och andra utrikesresenärer som inte har ett alternativt färdmedel är helt fel.

Har för mig att T4 byggdes när Linjeflyg flyttade från Bromma till Arlanda på 80-talet och att terminalen byggdes för ett effektivt inrikesflyg. Annars hade Linjeflyg aldrig flyttat. Nu flyttar BRA genom att SAS tar över linjerna till Arlanda och om dessa kunder utsätts för samma shopping-terror, incheckningstider och Arlanda Express priser kommer det totala inrikesflygandet att sjunka ännu mera. Effektivt flygande och Swedavia är två motsatta företeelser – tyvärr.

Anställd Arn
2024-10-31 03:19

@Lind: När det gäller inrikes så var det skönt på den tiden 4:an enbart hade det men det är bara att acceptera att så kommer det inte bli igen.
Sen är inte intikesresenärerna el business resenärerna största gruppen så varför ska ni prioriteras enligt din uppfattning? Kanske har jag misstolkat dig men det lät så

Anställd Arn
2024-10-31 03:14

@Lind: Jag tycker inte alls att Swedavia alltid fattar rätt beslut och att jag försvarar dom. Vet inte hur du tolkat det så utifrån mitt inlägg, Jag är väldigt kritisk till Swedavia gällande vissa saker. De får mer tid än ros av mig. Men det handlar om andra saker. Har inte försvarat dem heller.
Och vad är det för föraktfullt med pax? En förkortning av passagerare.

Vi som anställda har visserligen rabatt på Arlanda express men de flesta av oss kan inte nyttja den då vi jobbar tider då den inte går.

Gällande politik och infrastruktur så anser jag att båda sidor dvs oavsett partifärg inte sköter det bra. De borde i detta fall samarbeta över partigränserna,
Men det är en helt annan diskussion:

Prismat
2024-10-30 21:16

@ Lind. Äpplen och päron. Gardermobanan finansierades i sin helhet av norska staten. (Källa: F d kollega till mig som tillhörde företagsledningen i Flytoget AS). Jag förstår att det svider med fakta som inte passar in i världsbilden. Att pådyvla mig politiska sympatier börjar likna amerikansk presidentvalskampanj. Mina politiska sympatier har du ingen aning om och behöver inte veta heller. 🙂

Lind
2024-10-30 17:57

@Prismat
Åkte själv Hovercraft till Kastrup ofta när jag bodde i Malmö på 80-talet. De hade även Euroclass (dvs dåtidens Business Class) där man fick champagneservering och jordnötter i priset.

Det du beskriver om KD och den borgerliga regeringen 1991 är inget förmildrande. De menade att “leka-affär”-ideologin var viktigare än klokhet så de skapade 1900-talets värsta infrastrukturlösning. Norge startade Flyvtoget som har betydligt lägre priser, mycket högre beläggning och stannar dessutom i Lilleström (varannan avgång), och på ett ffertal staioner efter Oslo S. Och ingen som åker med NSB eller lokaltåg behöver betala stationsavgift till Flyvtoget som på Arlanda. Jag förstår att det svider för en KD-supporter.

Prismat
2024-10-30 16:58

Nu börjar det bli länge sedan men det var så att gamla S-regeringar drog benen efter sig när det gällde järnväg till Arlanda. Man tyckte att det gick så bra med flygbussar.

Sedan blev det borgerlig regering 1991. Säkert var det både påtryckningar från näringsliv och i viss mån ideologiskt tänkande från regeringens sida. Det var bråttom med avtalet inför stundande val och det blev inte helt genomtänkt ser man nu. Dåvarande kommunikationsminister (KD) blev symbolen för avtalet, jag tror inte att han skrev det själv.

Järnväg till Arlanda hade vi säkert fått ändå med tiden men det var den borgerliga regeringen som såg till att det hände där och då.

Beträffande prissättningen så är ju inte genomsnittsintäkten per resenär långt ifrån 320 kronor med tanke på olika rabatter. Det man (vem??) nu borde koncentrera sig på är i första hand är stationsavgiften, att köpa bort den.

Jag åkte en gång med SAS svävare Malmö-Kastrup (upp på stranden!) för cirka 25 år sedan. En business class-biljett kostade då 1200-1300 kronor för en resa av ungefär samma längd som Arlanda Express. Då för 25 år sedan. Jag fick i alla fall en enkel frukostbricka förstås. 🙂

Lind
2024-10-29 19:31

@Columbia. Visst kan man ha tur när man ankommer till Arlanda utan baggage i lågtrafik eftersom man slipper promenaden via köpcentret men mitt inlägg handlade mest om hur Swedava 8och Arlanda Express) kraftigt försämrat förutsättningarna för ett effektivt inrikesflyg. Glöm inte att mer än 80 % av svenskt inrikesflyg handlar om point-to-point resor mellan Arlanda och övriga Sverige.

Columbia
2024-10-29 12:54

Håller helt med om att det måste göras något gällande Arlandabanan. Förhoppningsvis påbörjas förhandlingar med A-Train gällande monopolet snart. Bort med avgiften för resenärer som kliver på och av Arlanda C samt en minskning av priser på Arlanda Express.

Men jag förstår verkligen inte allt klankande på Arlanda. Världens bästa flygplats, nej. Men världens sämsta? Jag har varit med om mycket värre i både Europa och USA. Långa gångsavstånd ja visst, men det är ju samma i CPH och OSL.

Jag flyger väldigt ofta, bor i en kranskommun till Stockholm och det tog mig lite över en timme från avstigning, passkontroll till att jag stod vid min dörr när jag flög hem från Heathrow i förrgår.

Herregud vad vi gnäller i det här landet…

Lind
2024-10-29 08:41

@Anställd ARN.
Du litar tydligen till 100 % på att Swedavia alltid fattar rätt beslut. Du har all rätt att tänka så. Vi andra som försöker se hur Arlanda skall bli bättre och hur inrikesflyget skall kunna vända uppåt tänker på detta istället för att försvara Swedavia.

Vi vet att Terminal 4 numera inte är en inrikesterminal och att inrikes idag till en stor del hamnat i T5. Att inrikesflyget ligger i T5 betyder att kunderna (de ni så föraktfullt kallar “paxen”) vill kunna minimera tiden på en flygplats för att det skall vara lönsamt att flyga över dagen eller vara borta 1-2 nätter. Dessa kunder vill inte tvingas vara på flygplatsen 1,5-2 timmar före sin resa för ha en lång promenad från parkeringar och tvingas gå igenom ett dyrt och vulgärt köpcenter innan kan komma till sin gate. Detta struntar Swedavia i och ser bara till omsättningen på parkering och till det vulgära köpcentret. Bromma och gamla inrikesterminalen T4 på Arlanda hade fördelen med att vara effektivt för kunderna. Arlanda måste också bli så för kunderna – inte vara en lekstuga för Swedavias ledning och personal. På toppen av detta ser den mest ineffektiva infrastruktursatsningen i Sverige – Arlanda Express – till att skrämma bort massor med kunder på inrikesflyget genom sina hutlösa priser och genom den stationsavgift som hamnar i deras fickor från resande med SL och SJ. Arlanda Express lever gott trots att de har cirka 15 % beläggning dvs 85 % tomma platser över dygnet. Horribelt för miljön!

Föreställ er ett inrikeflyg på Arlanda med 20-30 minuters incheckningstid, prisvärd parkering nära inrikesterminalen och en enkelresa på tåget till samma pris som SL:s kollektivtrafik och 2 gånger 130 kronor billigare för en SJ-resenär/Mälartågsresenär/Uppsalatågresenärer att gå av på Arlanda vid inrikesflygningar. Då skulle inrikesflyget lyfta. Nu självdör inrikesflyget trots att man sänker flygskatten med enorma 76 kr per resa. Vilken Pyrrusseger för Tidögänget.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500