TFHS eller OSM
Har fått ”lyxproblemet” att välja mellan TFHS och OSM och tänkte höra vad ni som har erfarenhet av branschen skulle valt om ni fått ”lyxproblemet” som blivande studenter idag. Ha i åtanke att det finns en möjlighet att TFHS går över på att utbilda CPL.
Läst tidigare diskussioner som tenderar att ”tappa tråden” så uppskattar om ni håller er till ämnet!
svar
Vilken skola har ni nu valt?
@flyg
Låter som du har koll på läget. Kan tyvärr inte ge några dåliga egenskaper om skolorna som man inte redan subjektivt hittat (typ var det ligger, vilket cert man får osv). Om jag satt i din sits hade jag valt TFHS, men låt inte det påverka dig, det är endast min egna åsikt. Bästa sättet är väll att intervjua någon mer djupgående denna gång på OSM om fördelar och nackdelar…
Hoppas du kommer underfund med att välja skola, hoppas du blir nöjd med det val du gör. Oavsett så får man en riktigt bra utbildning 🙂
@Flyg
Har aldrig hört eller sett något om att skolan i Norge prioriteras på något sett! De hade sina flygplan att tillgå och basen i Västerås hade sina! Sen flyttade de runt lite mellan Norge och Sverige, men antalet flygplan per bas var alltid samma!
@CPL
Tack för ditt svar, ser du några nackdelar med utbildningen? Hört att ni inte kunnat flyga så mycket som ni vill i.o.m. att Norge prioriteras.
@Yousif
Grattis Yousif till problemet! Lite spontana tankar från mig: när branschen ”mår bra” så är MPL en rakare väg rakt ut på ett bolag, som du skriver. Vad jag förstår har de flesta elever på OSM jobb när de är klara med utbildningen. Och nu när inte branschen mått bra så har OSM:s elever kunnat söka fler jobb, medan TFHS elever är bundna till tung trafik i.o.m. MPL:et, och får såklart inga jobb. Men det går ju också att konvertera ett CPL och det är vad jag förstår billigare än en TR. Om man bortser från externa faktorer som inte har med utbildningen att göra som att t.ex. OSM ligger i en stad, så ser jag personligen fler fördelar med TFHS. Sen är vi alla olika individer så det är klart att man ska väga in dessa faktorer också.
@kille
Läste ditt svar i andra tråden (inte jag som är TS) Grattis och bra jobbat att komma in på första försöket!
Om jag inte missminner mig har TFHS också haft 100% anställnings-rate (pre-corona), trots att värdbolag gått i konkurs. I TFHS utb.plan nämns att det finns ett spår B som är CPL och det är ledningsgruppen som fattar beslut om skolan ska utbilda på det spåret.
Ställde frågor till en tidigare student från TFHS innan min intervju där. Har även pratat med studenter från OSM men inte intervjuat någon där ifrån på samma sätt. Som jag svarar på @CPL ovan så hoppas jag att hen kan svara. Det är lättare att läsa sig till vad som är bra med skolorna så vill gärna höra det som är mindre bra.
Tja! skrev precis ett relativt långt inlägg i en annan tråd där en kille (kanske du?) hade samma lyxproblem, så du kan väll hoppa över dit och kolla så slipper jag skriva om allting här igen.
men till yousif- ja det mesta handlar lite om tur och hur duktig du är i flygskolan + vilken skola du går på. OSM och TFHS har ett bättre rykte än SPU. Det kanske inte betyder så mycket med osm har ju även LIA vilket kan ge en fot in i branschen. Om man kollar på osm hemsida så har dom haft en väldigt högt anställnings rate på nyexaminerade dom senaste åren. Så att få jobb, både från osm och tfhs, tror jag inte kommer vara ett jättestort problem. Sen ja en typrating som blir betald av staten är riktigt nice. Men det kan ju även bli så att du får anställning på ryanair som “betalar den åt dig” men drar av det från din lön ist.
Det va väll det jag hade o säga. Gällande vilken skola du ska välja. läs på så mcyket du bara kan om de båda skolorna så ska det säkert gå bra för dig. Glöm inte kolla den andra tråden där jag skrev vad jag tyckte var några viktiga punkter om båda skolorna.
Bra jobbat och hoppas du känner dig nöjd i det val du gör! Inte alla som har det lyxproblemet :/
Oj vilket sammanträffande att man råkade finna den här tråden.. Igår fick jag nämligen också reda på att jag har hamnat i samma situation som dig och jag är precis lika kluven??????? Det jag har förstått är att den här möjligheten till jobb direkt efter examen som man får av tfhs är guld värt även om det inte är en garanti. Likaså type ratingen då den kan kosta upp till 340 000kr (för 737) enligt OSM själva. Redan där har man sparat en del pengar och kanske till och med får sitt första jobb direkt. Flygbranschen har ju inte återhämtat sig helt ännu och jag tror att det fortfarande kan dröja ett tag innan man får jobb som nyexaminerad om inte man har tur såklart. OSM har ju inte värdbolag som Lund har och risken är ju att man hamnat i en situation där man far runt som en huvudlös höna i jakt efter ett jobb.
Jag har pratat med en bekant som är pilot på Norwegian. Han tog sitt examen år 2019 från SPU med ett CPL. Han hade svårt med att hitta ett jobb och det dröjde två år innan han fick sitt första jobb på norwegian. Under de två åren han var arbetslös så var han tvungen att flyga X antal timmar årligen för att behålla sin instrument rating och detta fick han bekosta själv. Det här behöver ju såklart inte behöva betyda något men risken finns oavsett om man väljer osm eller tfhs.
Å andra sidan så har man fler arbetsmöjligheter med ett CPL som t ex taxi- och fotoflyg som man inte har med ett MPL. Personligen så gillar jag Västerås, staden, det biografiska och hela den biten. Jag har inte träffat tfhs flyginstruktör men det känns som att OSM har en mer avslappnad miljö (inte på ett dåligt sätt) och unga, duktiga och härliga flyginstruktörer. Det är ett välkänt ”Aviation Academy” med studenter från hela Europa.
Men frågan återstår… Tfhs eller OSM? Ska man ta det säkra före det osäkra eller ska man följa sitt hjärta? Skriv gärna vad du har för spontana tankar kring båda dessa flygskolorna så kan vi kanske hjälpas åt att fatta ett klokt beslut 🙂
Yousif
Grattis till lyxproblemet! Hade alla dagar i veckan tagit ett CPL, vilket jag också gjorde! Tror definitivt att TFHS är en riktigt bra skola, men för mig personligen så hade ett CPL vägt tyngre än ett “kanske-CPL”. Med det sagt så är det inte jättekrångligt att konvertera ett MPL till ett CPL heller, sålänge du är beredd att betala en liten slant för det!