Uppsägningar SAS
Hörde att SAS nu har börjat säga upp piloter… hur många blir det och hur långt ner på listan hamnar man?
svar
Klart att finlandssvenska kan klassas som svenska språket. De pratar ju snarare bättre svenska än många svenskar haha.
Pga flygskam, Greta och andra flyghatande “klimatforskare” och flygfientlig media kommer svensken att ta tåget och flyga avsevärt mindre isynnerhet Domestic och intra-Europe.
Pf, det finns inget språk som heter svenskfinsk. I Finland talas två språk: svenska och finska. Svenska är ett skandinaviskt språk, finska är det inte.
@pf
Helt korrekt, då finlandssvenska inte är ett språk. Det är en överregional varietet av svenska. Försök inte få mig i dålig dager när du inte ens har fakta.
Svenska, norska och danska är de skandinaviska språken. Sen finns det en dialekt av svenska som de som kommer från Finland ofta har, den dialekten kallas finlandssvenska. Frågor på det @pf?
@peo
Att SAS inrikes inte behövs håller jag inte med om, är det något som går bra så är det inrikes. Däremot måste SAS piloter sluta älta historien, inse dagens marknad och dra ett streck över tidigare groll. Det är dags att tänka nytt och faktiskt rädda de arbetstillfällen man kan här i Skandinavien!
SASare, forstår jeg deg rett at svenskfinsk ikke er å regne som et skandinavisk språk ?
Sas domestic behövs inte?? Bullshit, sas inrikes i norge går bra och sas inrikes i sverige behövs mer nu än någonsin när d inte finns andra seriösa flygbolag att flyga med el menar du att amapola och air leap skulle sköta inrikesflyget i sverige på ngt sätt bättre än vad sas gör…knappast! Sas behövs för inrikesflyget i skandinavien men också för flyg inom europa!
Håller helt med dig. Det är osannolikt att SAS kommer att överleva. SAS Domestic behövs inte och internationellt har SAS ingen konkurrenskraft att snacka om.
@Peo
Jag håller med. Flyger idag som styrman med över 15 år i SAS och tvivlar på att vi kommer bli återanställa på samma kontrakt som nu. Det finns en hel uppsjö av enligt mig “lowtimers” som varit ute på äventyr på Ryan och Easy som mer än gärna kommer hem på enligt dem bättre villkor, som för oss som har bra villkor nu inte kommer acceptera.
Det ryktas om att facken inte kommer att skriva på avtalen och att man anser att det är bättre att piloterna får lämna sina tjänster “ett tag”, bara för att inte nuvarande avtal ska försämras. Man tror alltså på allvar att SAS kommer att återanställa piloterna igen till deras nuvarande avtal under våren och sommaren, tillåt mig tvivla.
@pf
Tyvärr så ingår inte Finland i Skandinavien.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skandinavien
Talar ”svenskfinner ” svenska?
SASare, hva med svenskfinner ?
@ CRJ Estland är ok
Helt otroligt detta med Facken trodde dem va till för Anställda.Varför finns dem egentligen?Företag kan ju säga upp ändå och tänk va facken kostar.
@Sv SASare
Ja, jag skrev ju skandinavisktalande, det omfattar svenska, danska och norska. Det är också kravet som SAS har. De finns inget krav på att det ska vara “svensktalande”.
Ingen svensk kabinpersonal sedan augusti på Xfly , de svenska piloterna får sluta i mitten på oktober . Så danskt – estniskt snart fullt ut
Facket sa ju upp SAS piloter så då måste ju SAS agera.
@Max
Nja, de har 1 i kabinen som är skandinaviskttalanade och cockpit är dansk/svensk. Sen att flygplanet är registrerat i Estland är en annan sak.
Du ser, SAS hyr in ikke-skandinaviska personal och samtidigt ber de till regeringen för mer pengar, istället för att bevara de svenska jobben.
Jag fatta inte varför de pumpa in penga till ett självisk bolag.!!!!!!!
Tex ARN-SDL körs med CRJ Estniskt Crew!