Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vart har Sunclass 330-300 OY-VKI tagit vägen?

Tråden startades av Hasse

Sunclass har börjat köra med 2 st 321-or flera gånger för att få plats med alla pax till de stora destinationerna istället för den stora 330-300 som tar betydligt fler pax, nån som vet vart 330-300 OY-VKI är nånstans?

Publicerad den 2021-12-08 12:17
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

Adam
2021-12-12 10:16

Anledningen till att den gick kl 10 istället för 07.25 var att den inte var klar uppe i hangaren. Teknikerna behövde ha mer tid för att bli färdiga helt enkelt.

Daniel
2021-12-12 00:50

@Hasse – troligtvis strul på ARN. Kollar man på Flightradar för lördagen så var det många plan under morgonen och förmiddagen som var försenade så den försening OY-VKI fick bär nog ARN ansvaret för. Kul hur som helst att denna fågel äntligen är i trafik igen

Planespotter
2021-12-11 10:36

Idag är OY-VKI i luften igen, ARN-LPA DK1742

Hasse
2021-12-11 10:18

Idag lördag 11/12 ser man att OY-VKI är igång efter att ha varit ur trafik ett bra tag. Försening idag från Arlanda mot Gran Canaria, OY-VKI skulle ha gått 07.25 men inte iväg förrän kl 10. Strul på Arlanda? Snart är det jul och högtryck då alla plan bör vara i trafik.

Daniel
2021-12-09 19:05

Imorgon fredag var det tänkt att OY-VKI skulle flyga till Kap Verde, så blir det dock inte ser det ut som. OY-VKF flög till ARN ikväll. Det ligger två flyg inplanerat till SID imorgon, dels flight DK9123 som ska utgöras av A321 och flight DK628 som ska utgöras av OY-VKF. Oklart om det verkligen är passagerarflyg bägge två eller om det är ett inhyrt plan det ena

Daniel
2021-12-09 09:23

Kollar man på Vings hemsida i deras bokningsdialog så står det angivet att A330-300 ska flyga till Kap Verde imorgon från ARN, återstår att se hur det verkligen blir med det. Vad är det förresten som gör att planet tar mindre passagerare beroende på om det är på vintern eller sommaren?

Goldhoffer
2021-12-09 09:16

Byte av klaff på höger vinge

goldhoffer
2021-12-09 05:14

Teknik (trasig)

ABC
2021-12-09 01:36

OY-VKF tycks vara den man använder just nu och den har varit ganska flitig sista veckan. Canarias är ur passagerarsynpunkt mindre lämplig för ett mindre flygplan men med tanke på att Novair haft flygprogram till både Brasilien och Indien med A321 kanske det är så chartern ser framtiden? Jag tror dock Stordalen är smartare. Han vet att han måste erbjuda bra hotell så jag tror han förstår att han också måste erbjuda ett bra flygbolag. Kanske blir framtiden att charter blir så bra jämfört med reguljärt och lågpris att det är på bättre charter premiumkunderna samlas och spenderar sina pengar?

2021-12-08 22:32

OY-VKI är AOG och därmed har man flugit 2st A321 istället.

Planespotter
2021-12-08 20:07

OY-VKI tar i sommarconfig 396 pax / Vinter 388 Pax
Vilken config de har nu har jag ingen aning om.

En 321:a tar 212 pax , kör man 2 plan ger det 424 pax

Redan där finns väl svaret … och i kombination att de har inte större beläggning än att de klarar det med sina 321:or

Med gällande restriktioner är det lättare med mindre plan , framför allt GC som var otroligt segt när det kom in en 330 och 787 samtidigt.

Daniel
2021-12-08 19:58

Inget direkt svar på frågan, den står som “parked” hos planespotters. Med tanke på att den står parkerad så länge som den gjort nu så låter det som att den kanske är på service

Johan
2021-12-08 18:46

Vad är orsaken till att man parkerat A330:an och kör med 2 st A321 istället?

goldhoffer
2021-12-08 12:47

Står i hangaren på arlanda

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500