Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Widerö

Tråden startades av GPWS

Hur går det för Widerö? Enligt vad jag läst mig till har dom lagt ner ca 15% av trafiken där främst nordnorge drabbats.
Stämmer verkligen den siffran för då har dom ju merparten av trafiken igång vilket vore helt sensationellt i dessa tider.
Utan att vara insatt i deras finanser har dom i min mening ett mycket gott rykte och ska något flygbolag stöttas så är det väl snarare Widerö som förtjänar hjälp istället för Norwegian.
Någon som är insatt?

Publicerad den 2020-05-06 14:12
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

Mange
2020-05-07 12:31

Inget galet med widerøepiloterna. Bara extremt duktiga, tränade av en av världens bästa skolavdelning.

pf
2020-05-07 12:25

Insatt og GPWS, trådstarter GPWS startet med kuttet som Widerøe annonserte i Februar i år, altså “pre-Corona”. Naturlig derfor for meg å holde dagssituasjonen utenfor, men du har nok rett i dine kutt-tall.

GPWS, ja Norge har et av de største (statlige) fonds i verden. Med 10.000 milliarder kr har våre myndigheter en del å anvende som støttetiltak til næringsliv m.v. i disse Corona-tider. Andre land (Sverige ?) må nok ut å låne penger-det trenger neppe Norge.

Du nevner Skien. Jeg tror lufthavna der nå har bare luftsportsaktiviteter. WIF hadde, inntil for ca 5 år tilbake, en rute ca to ggra per dag til/fra Bergen.

Skien ligger for nære Sandefjord, og per i dag innenfor dets catchment-area.

GPWS
2020-05-07 09:20

@insatt tack jag vet hur det stavas men väljer det försvenskade namnet.

GPWS
2020-05-07 08:18

Tack för svar och jag har dessvärre inte flugit i Nordnorge, var baserat en kort period i Skien.
WIF piloterna får ju särskild utbildning för nordnorge och man kanske i tillägg måste vara lite galen för att klara av de mycket svåra förhållandena som råder vintertid i nordnorge med korta banor.

Den norska oljefonden räknas som världens största statligt ägda fond och jag hoppas ni använder de pengarna klokt.

Insatt
2020-05-06 18:21

Ca 40% reduktion på kortbana, 65% på regional. En del stöd från regeringen. Och så heter bolaget Widerøe 🙂

pf
2020-05-06 16:38

Først, bolaget heter Widerøe (WIF).

i vinter annonserte WIF at de skulle kutte ca 4000 flyginger per år. Tar man 4000 på 365 dager, får man 11-12 flyginger per dag.

Dersom dette skulle være 15 % av trafikken, skulle de bare ha ca 80 flyginger per dag-dette stemmer som kjent ikke.

WIF bestod, pre-Corona, av flere segmenter; 1. anbudsruter hvor de har kontrakt med den norske stat om antall flyginger, hva slags materiell, og trykk-kabin/WC om bord.
Her flyr de stort sett med Dash-8-100/200, fordi banene er 800 meter. PÅ noen plasser, er banen lenger, slik at Dash-8-300 kan brukes.

2.Kommersiell flyging på anbudsruter. Her flyr WIF med økonomisk risiko, men uten konkurranse.

Det er 15 % av disse som WIF i februar i år annonserte skulle reduseres fom Mai.

3.Dessuten flyr WIF mellom stamruterplasser, hovedsakelig i Sør-Norge, med utg pkt fra Sandefjord/Torp. Ruter til Bergen, Stavanger, Trondheim og København. Noen andre langs med kysten, samt OSL-GOT v.v.
Her brukes hovedsakelig Dash-8-300/400, men noen ggr også -100.

4. Det siste benet er jetfly av typen Embraer 190-E2. Går fra Bergen til Nord-Norge, flyr for Finnair BGO-HEL v.v., samt ruter BGO-MUC/HAM v.v.
Jetflyene ble brukt i helgene på charter til syden.
Emraeren brukes av og til til Sandefjord, og på andre ruter.

I normale tider ser det ut som WIF har sunn drift.

Jeg har dessverre ikke mulighet til å google for å få alle detaljer med.

Jeg er også spent på hvordan Widerøe fremstår “past-corona”, men en ting er sikkert, flytransport langs med kysten i Norge, særlig nordpå er som å ta buss andre steder.

Utfordringen for WIF, er at deres flåte av Dash-8-100/200 nærmer seg 30 år. Flytypen produseres ikke lenger, så det blir en utfordring for WIF, og den norske staten om noen år, hva slags typer som skal gå på kortbaneplassene. Mange av disse kan neppe forlenges utover 800 meter uten meget store og dyre arbeider.

Er man flyentusiast, kom til Norge på vinteren, forsøk, ofte under meget svåre metrologiske forhold, reiser med WIF på kortbaneplassene nordpå. Jeg tror kravet er at man skal kunne lande på halve distansen.

Det er spesielle typer piloter som flyr for Widerøe.

Andreas
2020-05-06 16:30

De flyger normalt sett mycket PSO, men just nu subventionerar norska staten även andra inrikeslinjer. Det är därför de, Norwegian och SAS flyger så mycket inom Norge just nu.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500