100 miljarder till tåg kan ge lyft åt flyget!
Publicerad den 4 september 2001I budgetförhandlingarna mellan regeringen och stödpartierna har man kommit överens om ett planeringsutrymme på 100 miljarder i järnvägsinvesteringar mellan år 2004 och 2015. Dessutom finns 12 miljarder till Hallandsås och Citytunneln som båda är osäkra projekt.
Det är en ökning av investeringsutrymmet som – enligt uppgifter till @irmail från järnvägsexperter – ger möjligheter för nya järnvägar. Tre projekt som kan inrymmas är järnväg Ystad – Sturup – Malmö samt Borås – Landvetter – Göteborg och dessutom Nyköpingslänken som kopplar samman Stockholm/Skavsta flygplats med en snabbjärnväg Östergötland – Stockholm.
Järnvägssatsningarna behöver ökat kundunderlag och flygplatserna Landvetter, Sturup och Skavsta har en kraftig tillväxt. Att kombinera regionala pendlartåg med flygplatsanslutnig för passagerare och gods kan på sikt bli en framgång, men det tar tid.
På Arlanda verkar Flygbussarna hålla Arlanda Express stången. Man får förmoda att busstrafiken kommer att vidareutveckla sin produkt för att möta konkurrens från flygtåg och flygtaxi. Med en tillväxt på 3-6% per år finns det utrymme för – och behov av – alla kollektiva transportlösningar till och från våra större flygplatser. Det stora problemet numera är för stor andel bilar som lämnar, hämtar och parkerar på flygplatserna.
Frågan om en järnväg Borås – Landvetter – Göteborg kommer att tas upp på Svenskt Flygs konferens på Chalmers i Göteborg den 20 november.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten