1000 ryska flygplan kan komma att skrotas

Publicerad den 3 maj 2002
Kommentarer
Mullret tilltar mellan Ryssland och EU när det gäller nya bullerkrav på EU-flygplatser för civila trafikflygplan från 1:a april i år. (bilden; modernt flygplan från Aeroflot)

Ryssarnas motdrag – att reducera SAS, Finnairs och KLMs trafiktillstånd till ryska flygplatser – kan få allvarliga konsekvenser i konkurrensen om marknadsandelar för EU-bolag. Även konkurrensen mellan flygplatser och bolag inom EU kan påverkas. Som vi nämnde i @irmail 235 så har ryssarna nu fått dispens för fraktflygningar med gamla – bullriga – flygplan på vissa flygplatser i EU, men fått nej av andra.


Ryssland har cirka 1600 trafikflygplan och en hel del av dessa tillhör första och andra generationens jetflygplan som konstruerades på 1960-talet. Mer än hälften av dessa kan inte anpassas till de nya bullerkraven. Bristande ekonomiska resurser gör det svårt för ryska flygbolag och motortillverkare att beställa eller ta fram nya flygplan som uppfyller miljökraven för 3:e och 4:e generationens jetflygplan. Situationen är därför ett hot mot hela den ryska flygindustrin.


Den ryska flygplantillverkaren RSK MiG jobbar nu med att ta fram ett mindre flygplan – TU334 för cirka 100 passagerare – men projektet är försenat och produktionstakten blir maximalt 24 flygplan per år vilket är otillräckligt för att försörja ryssland med flygplan som långsiktigt kan landa på flygplatser i EU.


Situationen kommer att förvärras avsevärt år 2004 när (om) de baltiska staterna och Polen, Tjeckien med flera kommer att anslutas till EU. Därigenom får ryssarna ännu fler flygplatser där de gamla flygplanen inte kan användas. Trafiken till de forna öststaterna har ett stort inslag av rysk trafik.


Om inte dessa frågor kan lösas över förhandlingsbordet riskerar större delen av den ryska flygtransportindustrin att stängas ute från den viktiga Europamarknaden. Flera andra staters flygbolag har lyckats uppfylla EUs bullerkrav genom att sätta ljuddämpare (Hush-Kit) på flygplanen. En möjlighet för ryssarna är att utveckla Hush-Kit till de ryska maskinerna, men snabbare är förmodligen att försöka leasa de ett antal av de cirka 2000 flygplan som –enligt Boeing -nu står parkerade världen över. Rysk flygfrakt har redan börjat använda DC10 och det finns fler sådana som väntar på att sättas i trafik. Men finns det pengar och vilja att lösa bullerkriget med EU genom att bruka avställda flygplan från väst?
 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten