Airbus A380 vidhåller tidtabellen

Publicerad den 26 maj 2004
Kommentarer
Airbus Industries tonar nu ner betydelsen av att Richard Bransons flygbolag Virgin Atlantic vill skjuta upp leveransen av sina sex beställda Airbus A380 med 18 månader. Flygbolaget har angivit flygplatsernas bristande terminalkapacitet som skäl för förseningen. San Fransiscos flygplats har utpekats särskilt, men sådana problem tillbakavisas av flygplatsens ledning.
Virgin Atlantic skulle som första europeiska bolag ha tagit leverans redan i juli 2006. Nu siktar man istället på senhösten 2007.

Frågetecknen har alltså väckts om när flygplatserna verkligen är klara att ta emot dessa flygplan på ett bra sätt i ett två vånings och treklasskoncept kommer att ta tid att reda ut. Det handlar om nära 1100 passagerare som ankommer Airbus A380och avreser från samma terminal under någon timme. Även Air France har aviserat en försenad introduktion av sina första Airbus A380 på 4 månader, något som kan ha påverkats av terminalraset på flygbolagets hemmabas Paris Charles de Gaulle


Men Airbus A380 har nu påbörjat flygutprovning av motorerna (bilden) men då monterade i en Airbus A340. Man kommer inte att förändra tidsplanen för certificering av A380, detta flaggskepp som är Europas största industriprojekt och där SAAB och Volvo är betydelsefulla underleverantörer. Svenska Volvo Aero gör bland annat viktiga delar till de unikt starka och avancerade motorerna i samarbete med Rolls Royce.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten