Featured article image

Airbus störst – Boeing snabbast!

Publicerad den 31 mars 2001
Kommentarer

Samtidigt som Europeiska Airbus har stora framgångar – över 60 beställningar – på A380 med plats för närmare 600 passagerare eller 160 ton frakt, går Boeing nu en helt annan väg. Amerikanska Boeings tidigare avisering av en större version av B747 har inte visat något intresse på marknaden – inte en enda order hittills – och den läggs därför på is.
Istället satsar Boeing på en snabbare medeldistansmodell. Inte lika snabb som Concordes Mach 2 (dubbla ljudhastigheten) men MACH 1 vilket är undeför 20% snabbare än dagens jetflyg. Det innebär en tidsbesparing på 1 och en halv till 2 timmar mellan Köpenhamn och New York. Flygplanet skall vara i samma storleksklass som Boeing 767, d v s 175-250 passagerare. Det blir en – eller rättare sagt två – deltavingar och det krävs en helt ny motor.
Frågan är om Boeing – som ligger efter Airbus just nu – kan återvinna marknadens förtroende och börja få nya order från de större bolagen. United Airlines uttrycker ett visst intresse för den nya satsningen. Men är det storlek och låga priser, eller snabbhet med affärspriser som är framtidens melodi. Eller behövs – och finns det plats – för båda?
Ett problem för Boeing kan bli miljöaspekten. Flygningar på 41.000 fot med Mach1 sägs påverka ozonlagret och är därmed den klimatfråga som just nu är i fokus. Bränsleförbrukningen per passagerare lär bli höga och flygplanet får inte någon grön profil.
Kampen mellan Boeing och Airbus om att bli framtidens flygindustriella gigant går vidare. Den 10 maj presenterar Airbus sin syn på framtidens flygplan i ett 20-årsperspektiv.
(Illustration från Boeing/Reuter)

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten