Featured article image

Amapola Flyg vann upphandlingen

Publicerad den 17 april 2020
Kommentarer
Trafikverket fick i förra veckan i uppdrag av regeringen att upphandla flygtrafik till sju norrländska orter och Visby. Nu är det klart att Amapola Flyg AB kommer att utföra trafiken.
– Med denna upphandling säkerställer vi resemöjligheter som är nödvändiga för hälso- och sjukvården och andra samhällsviktiga funktioner, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.
Trafikverkets beslut om operatör möjliggör för trafik att starta 20 april. Avtalet förlängs vid behov en månad i taget, och som längst till och med 6 september 2020. Om kommersiell trafik återupptas upphör den upphandlade trafiken.
Efter att ha uppfyllt de grundläggande kriterierna lämnade Amapola Flyg AB, som trafikerar tre av Trafikverkets sedan tidigare upphandlade flyglinjer, det prismässigt fördelaktigaste anbudet. I Trafikverkets uppdrag ingick att trafikeringen kan arrangeras genom en kostnads- och miljömässigt effektiv slingning av flyglinjerna, med upp till tre mellanlandningar på en linje.
Amapola Flyg AB kommer att trafikera enligt följande upplägg: 
Arlanda–Visby–Arlanda–Sundsvall–Örnsköldsvik–Östersund–Östersund–Örnsköldsvik-Sundsvall–Arlanda
Arlanda–Umeå–Skellefteå–Luleå–Kiruna–Kiruna–Luleå–Skellefteå–Umeå–Arlanda
Bakgrund
Den pågående spridningen av coronaviruset har medfört ett stort passagerarbortfall för flyget och lett till en kraftigt neddragen, och i vissa fall, upphörd flygtrafik. Trafikverket fick därför 7 april i uppdrag av regeringen att med utgångspunkt i beslutad trafikplikt, skyndsamt ingå avtal om regelbunden flygtrafik till de åtta orterna för att säkerställa en grundläggande tillgänglighet för Norrland och Gotland genom flyg till och från Arlanda.
Om Amapola Flyg AB
Amapola Flyg AB är ett svenskt flygbolag som ägs av Salénia Air Cargo AB. Amapola Flyg AB trafikerar sedan tidigare tre av Trafikverkets upphandlade flyglinjer: Hemavan–Kramfors-Arlanda, Lycksele–Vilhelmina–Arlanda, och Torsby–Hagfors–Arlanda.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Tveksam
2020-04-20 23:16

Går det att få reda på hur långt detta kontrakt är. Är det kortsiktig lösning under Corona skräcken eller drar Salen vinstlott igen och får flyga vidare om/sen. Vet regeringen MP/C/S, snittåldern på flygplansflottan (stenålders
30,4 år) . Tar dubbelt så lång tid att flyga och är dubbelt så obekvämt. Väldigt bra jobbat. Billigt och bra för Sverige!! Bra gjort, SAS visa var skåpet ska stå.

Nisse
2020-04-20 07:09

Så himla roligt att läsa alla positiva kommentarer!

Kungen
2020-04-19 19:11

Tycker det är bra att våra skattepengar går till ett svenskt bolag, med svenska kollektiv avtal. Inte många kvar.

En del av pengarna går ju då tillbaka till Sverige och inte rakt av till ngt annat EU land, en viss fördel i dessa kristider.

SJS
2020-04-19 10:00

Här gapas det om att det måste bli dyrare att flyga och när det nu blir det klagas det på att det blir för dyrt. Start och landning är det som är kul, då händer det i alla fall ngt.

Zeke
2020-04-18 19:34

Måste ju bli kul å få jobba som omväxling…….

Tekmek
2020-04-18 18:03

Åkte med SAS Airbus 320 Neo upp till Kiruna för 2 veckor sen vi var 20 personer ombord, hade en Gs på ca 720 km/h, gick nog åt en hel del soppa per skalle ändå. Nu är väl det ändå mindre pax och då är väl en F50 ok. Kiruna-Stockholm är ca 125 mil bilvägen och kräver övernattning då är väl 4 tim i en turboprop ok.

Rolle
2020-04-18 16:36

Det står i texten – Om kommersiell trafik återupptas upphör den upphandlade trafiken.

Är det inte redan nu kommersiell trafik på flera av linjerna? Trots coronakrisen flyger SAS reducerad trafik på Arlanda – Kiruna, Umeå, Luleå och Visby.

Går att boka biljetter med SAS även efter den 20/4.

Dj
2020-04-18 14:33

Amapolas slingor för tankarna till låten House of pain – Jump around. Jump around! Jump around! Jump up, jump up and get down! Jump! Jump! Jump! Jump!

Piloterna får sina landningar iallafall 🙂

Amapola ger dig inte vingar
2020-04-18 13:24

Prissättningen är ju ett skämt.

Margit
2020-04-18 13:23

Pengarna räckte inte till något annat och det är väl fantastiskt bra att ett svenskt småföretag vann upphandlingen! Amapola verkar seriösa och flyger sedan tidigare på flera av destinationerna. Detta flyg är mycket bättre än inget flyg.

Crew
2020-04-18 13:22

Hur kul blir det att flyga det här som crew!!!???

Margit
2020-04-18 13:00

Pengarna räckte inte till något annat och det är väl fantastiskt bra att ett svenskt småföretag vann upphandlingen! Amapola verkar seriösa och flyger sedan tidigare på flera av destinationerna. Detta flyg är mycket bättre än inget flyg.

Ahmet Kibar
2020-04-18 12:55

Grattis Amopola väl tjänat med dem små resurserna som ni kan levera allt för folket!

Berra
2020-04-18 12:29

Vad händer om man redan i KRN har 50 pax?
och sedan skall landa i LLA, SFT och UME. Ska man bara flyga förbi då, är det på det sättet man skall uppfylla sitt samhällsansvar. Ren katastrofupphandling. Måste vara intelligensreserven på Trafikverket som har sytt ihop detta.

Flygare
2020-04-18 12:06

Trafikverket demonstrerar ännu en gång att man är helt inkompetent, och dessutom bara bryr sig om storstads bor.
Hur var det nu med hälsomyndigheternas råd, var det att man måste trängas så mycket som möjligt, så länge som möjligt för att undvika smitt spridning?
Trafikverket mäktar inte med sin uppgift, ugf som vår odugliga regering…..Men Erixon är väl en bra partikamrat…

Gudrun
2020-04-18 12:00

Trafikverket…… ja, hmmmm…… det är inte bara på vägarna det läggs konstiga beslut. Fyra timmars slingor om allt går på tid. Ofattbart okunnigt! Näringsministern slog sig för bröstet vid presskonferensen.

FC F50
2020-04-18 11:38

Det är klart det går fortare att åka JET än TP från ARN till UME, LLA, KRN osv. Det är klart att det går fortare utan mellanlandningar. Underlaget som Trafikverket gav ut för upphandlingen var med mellanlandningar. Då funkar en TP och är ekonomisk. Restiderna går inte att jämföra med ”normalläge”. Men det går trots allt många gånger fortare än alternativen. Om TPn kunde fått flyga ARN – KRN direkt så hade det tagit ca 2,5h. En timme längre än jetbågen. Men många gånger snabbare än alternativen..

SJS
2020-04-18 10:55

Sluta lipa. Amapola vann upphandlingen för att dom att uppfyller alla kriterier och kan leverera det som efterfrågas till bästa pris. Det handlar om samhällsviktiga transporter och inte om att tillfredsställa några finniga ungdomar som sitter i sina pojkrum och lider av shiny jet syndrome.

Nybben
2020-04-18 10:21

En möjlig tanke är att de väldigt låga kraven ska kunna möjliggöra kommersiell konkurrens när läget förbättras. För vem skulle kunna konkurrera kommersiellt mot upphandlad nonstopjettrafik? De flesta skulle sannolikt välja DY eller SK före Amapola till LLA/KRN/OSD när den senare har mer än dubbla restiden, även om Amapola får statsbidrag. Det skulle sedan kunna fungera som en signal om att trafikplikt kan dras tillbaka. Invändningarna om smittspridning förefaller dock giltiga.

Jerker
2020-04-18 10:16

Ser ut att bli dyrt också, 4000:- sek för enkelbiljett. Uppfyller heller inte stolskravet med 20 säten per destination.

Linkan
2020-04-18 09:48

Med ett större flygplan och färre mellanlandningar hade man minskat risken för smittspridning.

Stort flygplan, kortare flygtid skulle minska risken för smittspridning betydligt.

I denna upphandling följer man inte Folkhälsomyndighetens råd!

Qwerty
2020-04-18 09:42

Självklart kan man få en bra prislapp med Fk 50 och slingning men är det verkligen en lösning som är Ok? Bara pris som räknas, ej kvalitet på produkten som köps in?

I tider med social distansering kommer man att maximalt kunna ta ombord 25-30 pax. Vid resa från Stockholm-Kiruna väntar mellanlandning i Umeå, Skellefteå och Luleå. Total restid inkl stopp hamnar på mer än 4 timmar. Vid mellanlandning ska pax kliva av/på flygplanet, ökar risken för smittspridning om någon passagerare bär smitta.

Jens
2020-04-18 08:41

Men vad bra… Även om resandet nästan upphört måste det ju bli tämligen fullt i en Fokker 50 om den ska ta med pax från Kiruna, Luleå, Skellefteå och Umeå på samma flight. Känns ju sådär i dessa tider. Dessutom lär det ju ta minst 4 h innan man når Kiruna eller Östersund. Nej, hade varit mycket bättre om SAS flög med 320neo eller CRJ och begränsat med platser och 1 i stället för 3 mellanlandningar.

Gullan Purser&Inrikes expert
2020-04-17 22:06

Men så tråkigt att vi på SAS inte fick uppdraget.
Amapola är säker bra men propellerplan är väl inte optimalt. Hoppas de gör en wetlease förfrågan till SAS.
Amapola har inte ens gratis kaffe ombord,
Men vi får snart luft under vingarna igen.

Anders
2020-04-17 22:00

Men vem f-n vill sitta och vibrera och skaka i en propellerholk till norra Sverige! Än en gång så visar vår kära regering att glesbygdsborna inte behöver något bättre alternativ. Hade det varit upphandling till fjollträskborna så hade det f-n blivit Concorde…

Tobbe
2020-04-17 21:04

Att hjälpa småföretagare…..

Sture
2020-04-17 20:50

50 stolar skall delas på Kiruna, Luleå, Skellefteå och Umeå. 12,5pax per flygplats. Visby-Arlanda 6000:- fram och tillbaka.

dvärgen
2020-04-17 19:43

Trafikverket har ju helt ramlat och slagit huvet, hur kan man göra så fel i en upphandling? Luleå har haft i snitt över 100 pax varje flygning sista veckorna, hur ska detta funka med en så liten kärra? För att inte tala om all vårdpersonal som ska till Umeå universitetssjukhus. Nu stannar verkligen Sverige av iochmed denna upphandling.

Skämskudde, gör om gör rätt!

Bertram
2020-04-17 19:42

Hur uppfyller Amapola kravet på 20 säten för varje destination med tre mellanlandningar. Min kalkyl ger att på sträckan KRN-LLA-SFT-UME-ARN behövs det 80 stolar, men med Amapolas bud blir det 12.5 stolar/ destination. LLA hade idag exempelvis 112 pax och UME 87.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten