Anna Lindh förordar Stockholm – Skavsta
Publicerad den 6 april 2003Ryanairs nionde flygbas invigdes på fredagen i storm och turbulens. Kritiken mot kommunens miljonstöd till Ryanair lyste i huvudsak med sin frånvaro när utrikesministern klippte bandet för den nya etableringen. Flygbolagets vice VD Michael Cawley, flygplatschefen Dot Gade Kulovuori och det omstridda kommunalrådet Göran Forssberg förrättade öppnandet av de fem nya linjerna i den tillfälligt upprättade tältterminalen som för dagen gick under namnet "Pir F", F som i Forssberg !
Anna Lindh argumenterade för Skavsta som en motor för Sörmland men även med miljöargument. "Som före detta miljöminister är jag glad för Skavsta genom att man nu slipper flyga 10 mil extra över Stockholm när man skall till Europa", sade ministern i sitt invigningstal. Är det möjligen dags att basera regeringsplanen på Skavsta? Bra för miljön alltså, men även praktiskt för Anna Lindh som bor - just det - i Nyköping !
Bilden. Statsrådet Anna Lindh och flygplatschefen Dot Gade Kulovuori inviger Skavstabasen. Foto: Lasse Skog, Bildtjänst
Flygtrafiken på Skavsta ökade med 340% på invigningsdagen men man får förmoda att det var många gratisbiljetter i omlopp. Ryanair och Skavsta hade endast haft nio veckor på sig att starta upp trafiken. De 4100 resenärerna som flög till och från London, Frankfurt och de nya linjerna Paris, Glasgow, Lübeck, Oslo/Torp, Aarhus och Tammerfors fick se en fungerande flygplats som nyanställt och snabbutbildat 54 personer bland 1000 sökande.
Många nyttjade flygbussarna till och från Skavsta redan första dagen. Kjell Bergkvist som är VD för Flygbussarna/Airport Coaches var glatt överraskad över att hundratals nyttjat bussarna redan på morgonen. Totalt kommer 30 bussar per dag att mata in till avgångarna från Stockholm, Södertälje och Östergötland, en trafik som innebär nyanställning av ett tiotal busschaufförer. För att klara de som kommer med bil byggs en ny parkeringsplats av större format.
Personer i Skavstas styrelse var naturligtvis förtjusta över Ryanairs rivstart: “Det har varit hårda förhandlingar men man skall ha i minnet att när avtalet är klart och Ryanair etablerar sig så levererar de flygtrafik, sade Peter Forssman som funnits med i styrelsen sedan 1999 och tidigare informationsdirektör på SAS till @irmail. Även Karl Erik Strand, VD för Sveriges Rese- och Turistråd sitter i styrelsen (tidigare VD på Skavsta) vitsordade Ryanairs tuffa krav för att etablera denna bas, men att de sedan 1997 infriat sina åtaganden och fått trafiken att växa.
Enligt flera i styrelsen var Ryanair inget självklart val. Bland andra EasyJet och samtliga större svenska flygbolag har kontaktats genom åren, men ingen har velat fullfölja en rejäl etablering på Skavsta. PB-Air var på gång aktuella med Thailandstrafik men den kom aldrig igång på grund av att investerarna blev rädda efter 11 september. Men en uppföljare till PB-Air är på gång – nu under svensk flagg! Skavsta har också genom åren – utan framgång – haft långtgående förhandlingar om matarflyg till Köpenhamn med flera operatörer.
En linje till Malmö har provats en period med ett nytt brittiskt bolag (Fly European), men det fungerade bara en kort tid. Samma sak gällde för Finnairs trafik till Helsingfors som lades ner efter ett halvår. Goodjets trafik till Paris och Alicante varade bara några månader med motivet att man inte trodde på Skavsta för en lönsam linje till Paris. En pikant ingrediens i detta är att Reidar Svedahl som var VD och talesman för Goodjet under den tiden numera talar sig varm för Ryanairs linje till Paris och Oslo.
Kommunalrådet Göran Forssberg blev hårdare ansatt av journalister än av kommuninvånare. Kommunens utbetalning av 40 miljoner till Ryanair för ett 10-årigt reklamavtal var på mångas läppar inte minst sedan det ifrågasatts som ett brott mot lagen om offentlig upphandling. Men Göran Forssberg avfärdar den kritiken med att det inte fanns några alternativa partners ” Det var samma sak när vi köpte reklam för Nyköpings kommun på Stockholms Central ! Det finns bara en centralstation i Stockholm liksom det bara finns ett internationellt flygbolag som valt att etablera sig på Skavsta, säger Göran Forssberg.
Frågan är bara vad som är hönan och ägget!?
Nu återstår att se hur Ryanairs Skavstatrafik kommer att utvecklas. Man siktar på över 100.000 resenärer i månaden och 1,5 miljoner under 2003 vilket – om det infrias – gör att flygplatsen passerar Bromma i passagerarantal och går upp till fjärde plats bland Sveriges flygplatser passagerarmässigt.
Men att döma av den kraftfulla annonseringen är det inte lika lätt att fylla flygplanen till Oslo/Torp, Aarhus på Jylland, Lübeck/Hamburg och Tammerfors som till London, Paris, Frankfurt/Hahn och Glasgow. Alla linjer kommer nog inte att gå lysande. Men Ryanair har startat närmare 100 linjer i Europa och misslyckats med två, båda i Italien. Bolaget vice VD Michael Cawley talade dock redan om flera linjer från Skavsta. Bryssel, Malmö och Dublin var exempel som nämndes.
Som det ser ut nu i början är den nu aktuella satsningen på Skavsta den största omdaningen av svensk flygtrafik sedan Linjeflyg flyttade från Bromma till Arlanda 1983.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten