Äntligen, Mats Jansson – men fortsätt!

Publicerad den 4 maj 2007
Kommentarer

Äntligen, äntligen, äntligen....

har SAS fått en chef som vågar slå näven i bordet mot sin danska oroshärd! Det är alldeles otroligt att denna plåga av vilda strejker har tillåtits att i åravis få sabotera ett modernt tjänsteföretag med en enda tillgång, sina bokningssiffror.

Beklagligtvis stannar dock Mats Janssons analys alldeles för tidigt och otillräckligt.

SAS' nav på Kastrup är ett resultat av den tidigare oligopoltidens logik. Då fanns stora skäl att med tvång maximera kabinfaktorerna från vår skandinaviska glesbygd genom sin stora, konstruerade växelstation. Dessutom fungerade det bilaterala systemet med utbyte av "punkter" på det sättet att vi gynnades av att kunna ha en stor hub.

Oftast fick vi enbart en enda punkt i förhandlingar med stora länder som USA och Japan och då var det bättre ju större den var. Precis detta var skälet till att Wallenbergarna på fyrtiotalet lyckades med bravaden att få tre små länder att enas om ett gemensamt flygbolag, något alldeles unikt i världen.

Men nu råder andra tider med totalt förändrade marknadsförutsättningar, vilka inte skall upprepas här. Men det bör påpekas att majoriteten av SAS' underlag kommer från Mälardalen och att dessa människor inte vill se röken av Kastrup på sina resor och varför skulle de vilja det? För kortlinjernas del har en stor flora direkta alternativ vuxit fram med och utan allianssyskon och med lågprisbolag. Dessa direktlinjer är redan utan strejker på Kastrup att föredra för allt fler.

Folk tolererar allt mindre störningar i takt med ett ökande stressrelaterat "on-time-delivery" tänkande även för personer. På mellansträckorna, till t ex Dubai, krävs numera också direktlinjer där bara för några år sedan en mellanlandning med smörrebröd på Kastrup var OK. Emirates genomför "Entire World— One Stop" där vi kan resa vartsomhelst i världen med en mellanlandning.

SAS borde runt 1980-talets början ha separerat långlinjerna mellan Arlanda och Kastrup. Österut från Arlanda och västerut från Köpenhamn. För en månad sedan kom första linjen från Stockholm till Beijing, alltså från det ställe där 40% av hela Skandinaviens underlag kommer.

Men just när man ropat hurra så startar SAS Dubai i höst – och gissa varifrån? Köpenhamn,  naturligtvis. Dessutom hade SAS kunnat ge Finnair på pälsen i stället för att de ostraffat fått bygga upp sin Asientrafik med lättplockade SAS-kunder.

Nej SAS, ni måste gå vidare och skapa fler direktlinjer från Norge och Sverige och lägga en östgående interkont-bas på Arlanda.

Fortsätter danskarna att strejka, så flytta USA trafiken till Oslo! Då kan de strejka sig sönder och samman bäst de vill i vårt sydliga broderland.

SAS förtjänar ett bättre öde än att bli beskjuten inifrån.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten