Apollo: Flygskatt med råge negativ!

Publicerad den 27 januari 2006
Kommentarer
Charterarrangören Apollo med dess flygbolag Novair anser att förslaget till flygskatt är feltänkt och därmed bör stoppas. 
Bilden: Airbus 330-200

I sitt remissyttrande hävdar Apollo att skatten inte är kopplad till faktisk miljöpåverkan utan framstår som ett "onyanserat verktyg för att motarbeta valet av flyg som transportmedel".

Apollo menar att en svensk konsekvensutredning tydligt skulle utvisa "att de negativa effekterna med råge överväger de positiva".


Apollo påpekar att en konsekvensutredning lett till att Storbritannien stoppat en föreslagen skatt där. Och Danmark, som prövat just en skatt av den modell som regeringen tillsammans med miljöpartiet och vänstern nu föreslår, har avskaffat sin skatt.

Apollo påpekar att en skatt per passagerare inte gör någon skillnad på om ett plan flyger halvtomt eller fullt, eller om flygningen sker med ett modernt och mera miljövänligt flygplan.

Apollo säger att ett av målen med skatten är att få resenären att resa på ett alternativt sätt, men att det för charterresenärer ju mestadels inte finns alternativa ressätt.

Därför kommer skatten, enligt Apollo, att drabba soltörstande svenskar fullt ut. För en tvåbarnsfamilj kan en semesterresa bli ända upptill 1 500 kronor dyrare om skatten införs.

Anders Fred (bilden nedan), VD för Novair, säger i en kommentar:

“Effekten av förslaget blir att en flygavgång med bara en passagerare ombord blir näst intill skattebefriad, medan en fullsatt avgång blir fullt beskattat. Men miljöpåverkan är näst intill identisk.”

Novair självt har skaffat sig en mycket modern flygplanflotta med minskad miljöpåverkan.

Apollo/Novair påpekar att skatten kan bli kontraproduktiv även när det gäller vilken slags flygplan ett bolag Novairanvänder. Eftersom skatten blir densamma oberoende av om nyare och miljövänligare plan används stimuleras flygbolag rent ekonomiskt att använda äldre flygplan – billigare i inköp eller att leasa. Därmed kan följden bli att fler flygningar sker med plan som ger större miljöpåverkan.

Anders Fred säger också:

“Inom charterbranschen har vi en hög beläggningsgrad, vilket innebär en relativt sett låg miljökostnad per passagerare. Att då bestraffa denna effektivitet genom en passagerarrelaterad skatt är för oss svårt att acceptera.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten