”Arlanda har för få långlinjer”

Publicerad den 5 augusti 2013
Kommentarer
Tio nya långlinjer. Minst. Det står på Arlandas önskelista. Och underlaget finns, menar Swedavia som undersökt marknaden och presenterat vilka destinationer som är prioriterade. Men SAS är tveksamma.
Flyg från Arlanda

Arlanda flygplats är ”underserved”, har alltså för få direktlinjer, framför allt när det gäller interkontinentala flygningar. Det menar Swedavia som kartlägger marknaden och med hjälp av färska siffror arbetar på att knyta nya linjer och flygplan till flygplatsen.

– Stockholmsregionens tillväxt är beroende av att vi får fler linjer till Arlanda, framför allt långlinjer. Flyget säljer tillgänglighet och tillgänglighet är vad Stockholm behöver, sa Ingemar Skogö, styrelseordförande i Swedavia, när frågan diskuterades under ett seminarium i Almedalen.

Arlanda tornet

   
Behovet av nya långlinjer till Arlanda är ingen ny fråga och diskussionen brukar få nytt liv när SAS väljer att lägga nya intercont-linjer från Köpenhamn, den tydligaste konkurrenten till Arlanda och Sveriges ”andraflygplats”.

– SAS kan ge oss bra förbindelser och kan den skandinaviska marknaden. Att de sedan väljer att ha sin hub på Kastrup är ett faktum som vi måste ta hänsyn till och det gör att vi helt enkelt måste vara kaxigare när vi bearbetar andra flygbolag, sa Torborg Chetkovich, vd på Swedavia.

Siffror visar att Arlanda hade god tillväxt på nya flyglinjer under åren 2002 – 2011 men när finanskrisen slog till 2008 drogs en hel del linjer in. Det dabbade även andra flygplatser men de har återhämtat sig betydligt bättre än vad Arlanda gjort. Nu syns dock en ljusning, både på kort- och mellandistans och på de mer prestigefyllda långlinjerna. Emirates startar trafik till Dubai i september, Norwegian har inlett med två destinationer som ska bli tre och Qatar uppgraderar till Boeing 787 på Doha.
   
Men det finns också många luckor. SAS rutt till San Fransisco går över all förväntan och fylls till stora delar av resenärer från stockholmsregionen. I de underlag som Swedavia tagit fram räknar man med att det finns en efterfrågan och ett underlag för nio helt nya långlinjer från Arlanda. Det är destinationer där svenska passagerare idag väljer att resa via någon av de stora hubbarna i Europa: Los Angeles, San Fransisco, Hong Kong, Delhi, Singapore, Shanghai, Tokyo, Sao Paolo och Johannesburg. Dessutom behöver Stockholm en direktlinje till Stuttgart.

SAS

   
Det är en lista som får Hans Ollongren på SAS att fundera.
– När nya linjer diskuteras måste också flygbolagens möjligheter att få linjerna lönsamma diskuteras. Vi valde att lägga trafiken till San Fransisco från Köpenhamn och den linjen är redan lönsam, det hade den inte varit om den gått från Stockholm. Vi har ju provat bland annat Beijing från Arlanda och det fungerande inte. Tokyo, ja kanske, men Sao Paolo och Johannesburg, glöm det, säger han till Flygtorget.
   
Men det var en inställning som fick mothugg av bland andra Göran Johnsson i Stockholm Business Region.

– Nu när det börjar vända kan inte SAS sitta fast i gammalt tänkande. Men vi ska inte knycka linjer från Kastrup utan se till att få egna och helt nya långlinjer.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Mikael
2013-08-09 16:32

Jag som bor i östra delen av småland har lättare & snabbare att flyga via arn ut i världen än att sitta nästan 4 timmar på ett tåg till cph. Ett tåg som man aldrig vet om det går på tid. Jag ser inga problem i att SAS inte bryr sig om arn med tanke på hur många andra bolag som satsar på arn och långdistans. SAS väljer cph & många bra bolag väljer arn så vad är problemet? SAS har inte varit bra på många år. Det finns många andra bolag att flyga med som bryr sig om sina pax & vågar satsa på arn.

Mumrik
2013-08-09 16:18

Varför inte göra en satsning på BMA, inte någon långdistans utan några fler Europa linjer.

KA
2013-08-09 13:55

SAS problem när det gäller satsningarna på CPH är att den Norska och Svenska delen utav SAS har under en längre tid varit alldeles för snälla mot dem saker som Danskarna vill ha och har då gått miste om vissa fördelar både som CPH har och som den dansk baserade besättningen hade och fortfarande har.

Knut-Arne
2013-08-09 13:28

Läs igen! Att SAS väljer att slussa passagerare från en region (Sthlm) med cirka 3,5 miljoner invånare till en annan (“Öresund”) med ungefär lika många invånare beror inte på någon ”marknad” utan på aktiva beslut i SAS, grundat på gud vet vilka motiv. Om marknaden hade fått styra utbudet av flyg efter efterfrågan i respektive region hade antalet internationella direktinjer varit minst lika många från ARN som CPH. Blanda inte ihop företagsledningars beslut med marknaden de är motsatser (Coase).

Freetrader
2013-08-09 13:08

Min poäng har just blivit bevisad av Knut-Arne. Skulle det vara som han skriver, hade förstås Arlanda varit knutpunkten för SAS. More pathetic bleating from Stockholm….

Knut-Arne
2013-08-09 12:25

Nytt bottenrekord i debatten sattes just genom en praktfull självmotsägelse. Hade “Öresundsregionen” varit en cool storstad hade man inte behövt komma med faktafel. Fakta: “Öresund” är ett geografiskt jätteområde som omfattar halva Danmark och hela Skåne, antal inv 3,5 miljoner. Storsthlm har 2,2 miljoner inv. På motsvarande yta som Öresund bor lika många inv. Det är inte marknaden som bestämmer att flygpassagerare ska styras över från en jämnstor region till en annan utan aktiva beslut i SAS.

787
2013-08-09 11:08

En 77W och en 77F

pf
2013-08-09 09:50

EK har foreløpig bare en daglig på CPH.

Patrik
2013-08-09 08:47

Jag vet inte om jag är så säker, Emirates som just nu och fram till en bra bit in på 2014 har väldigt bra priser från ARN har redan innan starten av sin linje “gått ned” från 77W till 77L alla dagar i veckan utom en, så att de skulle sätta in A380 förefaller som väldigt tveksamt och i förlängningen undrar man hur passagerarunderlaget ser ut när det bolag som för stunden är överlägset billigast (BKK ToR för 4100:- som exempel) inte kan fylla en maskin…

787
2013-08-09 08:37

Visst Emirates kanske börjar flyga på ARN med en 772 men om man tittar på vad dem började flyga med på CPH så var det en ännu mindre maskin nämligen en A332 och nu flyger dem två 777 om dagen.

Freetrader
2013-08-08 23:48

Ledsamt att se nivån på debatten här. Marknaden styr, därför har CPH så många fler flyg. Öresundsregionen – oräknat övriga Sydsverige – har 4 miljoner invånare mot Stockholmsregionens 2.5 milj. Öresundstågen kör direkt till Kastrup från Göteborg, Växjö och Kalmar med mellanliggande städer. En riktig storstad har inga komplex, försöker inte hävda sig eller framstå som ”cool”. Mest patetiskt dravel från Stockholm, som ju är ett intellektuellt och geografiskt isolerat Grönköping i Europas utkant.

Mats
2013-08-08 23:36

Kan inte flygtorget göra en artikel på hur Svenskt inrikesflyg såg ut hösten -92. Kanske kan vi sedan dra slutsatser om varför ARN inte har mer trafik.

S
2013-08-07 22:35

Är rätt förvånad att Swedavia fortsätter att tråna efter SAS? Varför ger de sig inte bara ut och kommunicerar med andra flygbolag? Norwegian är ju en stark kandidat som både vill och kan fixa trafik mellan ARN och interkontinentala destinationer. São Paulo och Johannesburg, är ju städer Norwegian vill flyga till när de fått tillräckligt många B787. SAS kan de ju låta danskarna ha, Norwegian kommer ju fylla planen bättre.

Peppe
2013-08-07 12:57

När Norwegian öppnar sin linje till FL så har de fler långlinjer från arlanda än SAS.

Helt otroligt när man tänker efter.

Kalmarit
2013-08-07 11:17

Det är inte bara 08:or som ogillar CPH. Jag flyger 100 ggr hellre via ARN än CPH.

M
2013-08-07 11:12

@spiken

Fast det bränsle SAS skulle spara på att flyga LH från ARN resp OSL förlorar man många gånger om på längre flygtid för feedertrafiken. Mycket av feedern kommer från Tyskland, Polen osv.

Bosse Sprängsten
2013-08-07 11:09

Att skåningarna reser via CPH är inget märkligt. Men för oss göteborgare är inte CPH samma självklara transferval som det kanske var en gång. AMS lockar allt fler från Västsverige tack vare bättre priser, enormt långlinjeutbud och en flygplats i världsklass. AMS är bättre än CPH i allt. Restiden dit är försumbart längre. LHR och FRA lockar också många från GOT, likaså HEL.

Flyg
2013-08-07 10:44

Ja i sådana fall kommer SAS försvinna helt från ARN då ALLA andra flygbolag går in och hemtar resenärer istället detta höll ju på att hända tidigare och SAS ändrade tillbaka det i sista minuten för att inte missta ARN.

seb
2013-08-07 09:30

Jag tycker det är jättebra att SAS satsar alla kort på CPH. Vi Stockholmare bör ta mer tid på oss i allt vi gör, och har således tid att flyga via CPH. Det tar inte så lång tid extra. EWR och ORD kan också läggas ner från ARN, bättre att ha allt samlat från CPH. Även alla flyg till Europa borde gå via CPH.

cph4ever
2013-08-07 09:12

Ännu en 08:a debatt…..Ja….alla bolag är väl korkade, inklusive SAS som inte ser de fantastiska passagerarunderlaget som bara väntar på dom från ARN….

Spiken
2013-08-07 08:46

Ja men nu är det så att SAS inte är något Isländskt flygbolag och om man ska minska på kostnaderna av bränsle så gott som det går från någon av SAS baser så är det best att flyga söder ut från CPH väster ut från OSL och österut från ARN. Ruterna mellan flygplatserna finns ju redan pga andra skäll.

Ulf
2013-08-07 08:07

Så om SAS startar sina linjer till USA på Island skulle de spara bränsle??? Det blir ju kortare flygsträcka.

Spiken sitter nog i kistan.
.

Spiken
2013-08-07 05:16

SAS är korkade, det tjafsas hela tiden om att SAS gör både det ena och det andra för att spara pengar. Men de tänker inte på den största faktorn nämligen bränsle förbrukningen. Som SAS för tillfället har det med långlinjerna så får de den längsta restiden och högsta bränsle kostnaden som de kan få. om man där i mot skulle operera Asien ruterna från ARN och Amerika ruterna från OSL skulle man kunna få en kortare restid fler passagerare och lägre bränsle kostnader.

Realist
2013-08-07 00:43

Sthlm är en liten stad internationellt, det tycker även vi i Sverige utom de boende där, en krock på Essingeleden har högre nyhetsvärde än om hela Göteborg brann, så försök anpassa er till verkligheten, inget flygbolag bedriver välgörenhet, bara vi skattebetalare som göder Sas

Ulf
2013-08-06 23:54

Tror ni verkligen att folk från Malmö och Göteborg skulle föredra att flyg från Arlanda när CPH är så nära?

Stockholm är för långt norrut..
.

Perry
2013-08-06 22:30

Drömmen vore ett Arlanda med många fler interkontinentala linjer, men läget och kundunderlaget för litet. Köpenhamn tar i princip alla passagerare från Jönköping och söderut. Läste precis att Emirates redan fått gå ner i maskinstorlek frånARN, från 777-300 till 777-200.

PEPE
2013-08-06 19:49

Jag sa aldrig att det skulle vara bättre med en maskin en två eftersom att man får en bättre brädd på möjligheterna att flyga med t.ex. en maskin på morgonen och en på eftermiddagen/kvällen.

mn
2013-08-06 18:46

Det är de jag menar. Det är ju bättre att flyga med a380 en flygning än med två 77w. Vet någon om något amerikanskt bolag planerat någon långlinje?

PEPE
2013-08-06 18:10

Ja det som skulle kunna bli något skulle vara om Air China tar hit deras nya B747-8 när de får in den i flottan eller om Emirates upgraderar sin 77W till en A380 efter något år istället för att flyga två flygningar om dagen som på CPH.

mn
2013-08-06 16:30

skulle vara kul om något utländskt bolag började flyga med typ b747 eller a380. Eller så kan något scandinaviskt bolag köpa lite större maskiner och jag vet vad ni tänker. Ni tänker att norwegian Qatar kör stora maskiner men jag menade en med två våningar.

pf
2013-08-06 14:40

Finnair har forstått det-anvender et plan t/r HEL-Asia i løpet av 24 t. Har samme avg tid hver dag og stor utnyttelse av sine plan. Ikke som SAS, som “venter” på sine (business-)pax mange timer i BKK t.x hver dag.

Se også så rasjonelt islendingene, en annen utkant i Europa bruker sine 757.

SAS sine IC-fartyg er drevet etter ideer fra 60-tallet. Da vente pax til de dager SAS fløy, nå gjør de definitivt inte det.

Sverker
2013-08-06 12:51

Naturligtvis skulle det bli fler direktlinjer från ARN om vi inte hade haft ett “nationellt” flygbolag med en strategi att flyga passagerare via CPH. Då hade varje potentiell resenär i Sthlm och dess upptagningsområde utgjort underlag för alla affärsmässigt drivna flygbolag med intresse att starta linjer. Nu utgör dessa passagerare istället underlag för CPH. Om bagaget flyger direkt eller inte är ointressant för den som själv tvingas byta i CPH.

Erik
2013-08-06 12:48

Ja slutar SAS flyga långlinjer från ARN så blir det färre linjer från ARN helt rätt Ulf. Det blir hela två linjer färre om dagen.
Sedan är det ingen som vill ha färre linjer från ARN utan vi vill ha flera.
Och linjen ARN-EWR skulle något annat bolag hoppa in på direkt om SAS försvann.
Men det är ingen som hoppas att de försvinner utan snarare tänker om och väljer att använda sig mer utav ARN i framtiden när det gäller longhaul destinationer.

Ulf
2013-08-06 12:33

Utan SAS blir det förre långlinjer på Arlanda året om.

Flyger man med SAS via CPH och ARN till slutdestinationen får man bagaget levererat direkt till slutdestinationen (Gäller även Kiruna). Detta är en mycket god service som inget annat bolag erbjuder.

Tomas
2013-08-06 12:27

Vilka dummheter. Helsingfors ligger i Europas utkant , på väg österut= perfekt för transfer dit. Dubai ligger sydöst om Europa= perfekt för transfer till Sydostasien. Det är en Fördel att ligga åt något håll. Stockholm/Oslo= perfekt för trafik öst resp väst. Kastrup = Politik!

Astrid
2013-08-06 11:53

Ja herregud! Danskarna brukar ju blåsa oss, men SAS är verkligen en dubbelblåsning. Danskarna sitter till bords och blir serverade av oss – som dessutom betalar notan.

öye
2013-08-06 11:25

Jag begriper inte varför Stockholmsregionen skall
finansiera Kastrup?!
Vart Du än skall i världen kommer Kastrup längst
ner på listan

KA
2013-08-06 11:03

Och detta är många av arbetarna på CPH rädda för nämligen om SAS blir köpt av t.ex. Lufthansa som i sådana fall tar bort CPH och gör det till vilken småflygplats som helst och istället sätter lång linjerna på OSL och ARN eftersom att dem inte vill ha ett sådant konkurrerande dotterbolag som tänker helt fel.

KA
2013-08-06 11:03

Ja men nu är det faktiskt så att det är SAS som tvingar andra flygbolag att hämta upp passagerarna på CPH om man tittar på vad Lufthansa, Air France, KLM och British Airways vill så är det att få ner norrmän och svenskar till kontinenten inte hämta upp dem på CPH.

Sverker
2013-08-06 10:46

Ju fler direktlinjer desto bättre. Detta gäller mig som enskild passagerare såväl som för städer. Genom att slussa passagerare via CPH gynnar SAS Köpenhamn på Stockholms bekostnad. Hade inte SAS funnits skulle mao ARN ha fler direktlinjer och CPH färre. Varför i herrans namna ska jag som svensk betala för att missgynna mig själv?

Kalle
2013-08-06 10:16

Visst, det vore trevligt för Arlanda med fler långlinjer, men det krävs fler än Stockholmare för att fylla en sådan linje. Hubbar närmare befolkningcentra i Europa ligger mycket bättre till. Att hämta ut väskan för att checka in dem igen, vid transfer, är katastrof. Väskor går rakt igenom CPH!

Ulf
2013-08-06 09:12

Det är inte flygplatsen som åstadkommer nya linjer. Nya linjer uppstår där flygbolagen ser en möjlighet att tjäna pengar.
Det är passagerarna som är drivkraften. När det gäller SAS så ägs det till 50% av Danmark, Norge och Sverige.
Danmark ligger mer centralt i Europa även om många inte ser detta.

Sverker
2013-08-06 08:16

SAS ägs till 20% av oss svenskar. Vi tvingas också öppna plånboken varje gång SAS måste täcka sina ständiga förluste . Vad får dig att tro att vi är villiga att på detta sätt fortsätta betala för att gynna ett grannland samtidigt som vi missgynnar oss själva?

Kurtan.
2013-08-06 06:55

SAS har nu en gång för alla valt att ha sin sandlåda nere på CPH. Därför gör Arlanda rätt i “strunta” i SAS och locka andra bolag till ARN. Detta gör visserligen Arlanda mer sårbart vid lågkonjunkturer, som historien visar. Men det får man leva med. ARN har sina brister, men ombyggnader planeras. Det ligger några år framåt i tiden, men ser lovande ut.

Herman Hedning
2013-08-06 06:41

GOT har faktiskt en långlinje. Iran Air till Teheran. Men det räknas inte riktigt, kanske. Används mest av iranier som ska hem på semester.

K-d pax
2013-08-05 23:41

pf, är du Oslo gutt? Dom flesta norrmän jag känner föredrar CPH eller AMS. Dom är trötta på att hämta ut väskan i Oslo och släpa den genom tullen. Det är vi svenskar som inte bor i Stockholm också. KLM har gjort ett jätte bra jobb i Norge med sina anslutningar till AMS från 7 norska flygplatser. Där har SAS nått att lära. Bättre förbindelser till CPH från svenska och norska mellanstora städer. Starta SAS Commuter igen.

Apelsinen
2013-08-05 23:02

Om jag nu inte har missförstått det hela så är det faktisk lite närmare flygmässigt mellan Stockholm och L A jämfört med Köpenhamn och L A…
Men det är inte alls konstigt att SAS har sin hub i Köpenhamn. Därifrån kan man också fylla på med passagerare från Storbritannien, Irland, Tyskland och Polen. Det är för många som läser på Flygtorget och inte förstår hur beroende SAS är av dessa. Skulle inte funka med Stockholm eller Oslo.

Jonas Larsson
2013-08-05 22:29

Stockholm ligger inte direkt centralt i Europa, knappast i Skandinavien heller… För USA känns det ju helt fel att ta omvägen via Stockholm…

Erik
2013-08-05 22:06

Hade SAS valt att flyga direkt från ARN från början så hade nog de flesta valt SAS. Men blir man ändå tvungen att göra en mellanlandning så väljer väldigt många bort SAS från CPH.
Tar man sig till FRA,MUC,LHR mfl så har du dessutom fler longhaul destinationer vilket gör det betydligt smidigare. Kunder är lojala när de blir erbjuden en bra produkt. Får man en bättre produkt av någon annan så väljer man dom istället.

CA
2013-08-05 21:59

“Sverige är tillsammans med Irland det enda land i Europa som inte har en direktlinje till USA’s västkust”.

Ta en titt på europakartan igen, redaktionen!!

alex
2013-08-05 21:48

SAS. om dom skulle ta sig ditt.. fy va det skulle ge resultat.. massor med chilienare . peruaner.colmbianer, brazilianer, argentinare, folk som iställer för välja andra bolag,eller svanskar som ta sig ditt på semmester till ex. brazil. som star allianse menber så skulle Tam som idag tar resenare vidare till andra destinationer från sao paolo..

Ulf
2013-08-05 21:14

Om alla slutit upp bakom SAS skulle vi ha fler långlinjer från ARN. Nu flyger många till FRA, Amsterdam mm.
Man får de långlinjer som man förtjänar. Sprid dina flygningar på många olika bolag och inget bolag får lönsamhet att öppna någon långlinje.

Det är vi passagerare i Sverige som är ansvariga. Vi kunde ha valt på ett annat sätt och fått fler långlinjer.

Sven
2013-08-05 20:37

Ollongren, klockrent efternamn!

TM
2013-08-05 19:44

…så enkelt är det inte. CPH genererar nya långlinjer från andra Star-bolag för att SAS har valt att lägga sin egen Starhub där. Det blir helt enkelt hub till hub-trafik.
Detta innebär indirekt att SV och NO skattebetalare subventionerar danskt näringsliv eftersom direktflyg är en viktig parameter när utländskt näringsliv värderar nya etableringar. Har för mig att jag läst på Flygtorget att en interkontlinje är värd 300 msek för näringslivet. I SAS-fallet hamnar dessa pengar i alltså i DK.

Erik
2013-08-05 19:38

Det är ju det som är problemet med SAS. Den fria marknaden hade gett oss ett nationellt flygbolag som hade lagt sina flygningar från Sverige och förmodligen då med ARN som stor hub. Men nu är vi storägare i ett bolag som inte vågar sätta sig mot sina danska ägare.
Och de stora förlorarna är Svenskt näringsliv i Sveriges två storstäder (Stockholm, Göteborg).

Ulf
2013-08-05 18:19

Arlanda har så många långlinjer som man förtjänar. Den fria marknaden ger inte Arlanda fler linjer.

Ni kanske vill införa regleringar och toppstyrning.

Janne
2013-08-05 17:52

Arlanda har för få långlinjer tycker jag är lite märkligt det har ju tillkomit massa på bara en kort tid. Landvetter har ju inte en enda så varför gnälla.

KA
2013-08-05 15:43

SAS maskinen gick dagligen full från ARN men nästan aldrig full från CPH det SAS då tänker är att vi sumpar ARN maskinen och låter ARN passagerarna resa vi CPH, PUCKON, man väljer såklart den kortaste vägen och utan SAS blev detta via HEL som du dessutom kännar minst 3 timmar på.

Nils
2013-08-05 14:11

“Vi har ju provat bland annat Beijing från Arlanda och det fungerande inte”; Air China trafikerar arlanda dagligen med en minst lika stor kärra och det verkar väl ändå gå rätt bra för dem. Gissar på att Sthlm-Beijing (SAS) snodde för många resenärer från Kastrups linje dit.

Ruben
2013-08-05 13:55

Det kan mycket väl diskuteras vilka destinationer som kan vara potensiellt nya linjer från ARN.
Problemet är bara att Swedavia kan sitta och skriva sina listor till Jultomten så mycket de vill.
Det händer inte så mycket förrän man förenklat transfer situationen på ARN, den är katastrofalt usel idag.

Kalle
2013-08-05 13:26

Det stämmer inte alls.

pf
2013-08-05 13:22

jeg kan også nevne hvordan t.eks. KLM har bygget seg opp på det norske markedet-med mange avganger fra en rekke norske flyplasser til one-terminal AMS, som har meget gode connections ut i verden. Det kan ikke SAS tilby via CPH-SAS dro også ned servicen på økonomiklasse dit at KLM, Lufthansa, Air France m.v. ble hyggelig akseptert av det store betalingsvillige og reisende norske markedet.

pf
2013-08-05 13:17

K-d pax, så forstår du hvorfor Norwegian fikk bygge seg opp, og har blitt en såpass suksess i markedet. Vi norrmenn vil nemlig fly point to point, ikke via som SAS har satset på, ja du vet hvor…

K-d pax
2013-08-05 13:09

Arlanda är Stockholms flygplats medans Kastrup är hela Scandinaviens flygplats. Så enkelt är det. Men det kan vara svårt för 08orna att inse detta faktum.

!?
2013-08-05 12:57

Så blir efter en avreglerad marknad! Kvalité, utbud o service är inte intressant, bara att aktieägare får sina pengar! Detta är bara början!

Stockholm
2013-08-05 12:29

SAS är ju trots allt den största operatören på Arlanda, rätta mig gärna om jag har fel.

Killen med stil
2013-08-05 11:06

Lär dig skilja på de och dem, FlygExpert. Inte svårare än att skilja på they och them på engelska. Om du inte inte klarar av det så skriv “dom”.
Bra Alex! Denna reporter brukar ha svårigheter med geografin. Antaligen tror han att Europa = EU.

Bankiren
2013-08-05 10:59

SAS är inte lönsamt överhuvudtaget.

FlygExpert
2013-08-05 10:53

Vadå tveksamma? SAS vill inte satsa på ARN, det har dem ju visat sedan tidernas begynnelse, det är CPH som enligt SAS är det man ska satsa på.

Alex
2013-08-05 10:45

“Sverige är tillsammans med Irland det enda landet i Europa som inte har en direktlinje till USAs västkust”…. Okej, senast jag kollade saknade minst 20 länder i Europa direkt linje till västkusten!
Norge och Finland är bara några utav dem…

pf
2013-08-05 10:42

til vestkysten USA-tror jeg kan liste opp fler land enn S og IRE…..

PF
2013-08-05 10:26

Norwegian Long Haul planerar från ARN ett flertal av de linjer som nämns i artikeln.

Det må hända att SAS inte är lönsamma från Stockholm, men det innebär inte att alla flygbolag är det.

SOS
2013-08-05 10:12

Vad har SAS med långlinjer från och till Arlanda att göra?
Finns ju andra bolag som är mycket bättre och billigare än SAS!
Finns faktiskt en värld som är större än bara SAS!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten