Arlanda inviger `nya´ terminal 5 – Lufthansa jubilerar

Publicerad den 28 april 2009
Kommentarer
Imorgon, invigs Arlandas nu helt färdiga terminal 5. Ett bygge som fanns med i Arlandas ursprungliga utbyggnadsplaner men som fick skrinläggas vid den förra lågkonjunkturen. De 6 000 nya fräscha kvadratmetrarna inrymmer bland annat säkerhetskontroller i två plan samt en mängd butiker, cafeer och restauranger. - Det är fantastiskt roligt att terminalen äntligen står färdig, säger Jan Lindqvist, informationschef LFV Arlanda, till Flygtorget.
Jan Lindqvist

Jan Lindqvist

Jan Lindqvist framhåller gärna de nya säkerhetskontrollerna.

– Det är första gången, vill jag påstå, vi ser en kundfokuserad säkerhetskontroll. Den är snygg, prydlig, passagerarna har tid att förbereda sig inför själva kontrollen och det finns bra med svängrum.

Att köerna förväntas minska gör förstås inte saken sämre.

ARN utbyggnad 2

Terminalen sträcker sig mellan Pir A och Pir F i markplan. Källa: KHR

Terminalen innehåller en uppsjö butiker. Två av dem, svenska Make-up Store och Mackmyra Whisky, finns inte på någon annan flygplats.

– Om resenärerna hittar de butiker de vill ha får vi glada och nöjda resenärer, glada och nöjda butiksägare och en glad och nöjd hyresvärd.

Terminal 5 makeup

– Det här innebär att våra intäkter ökar och vi har större möjligheter att hålla nere landningsavgifterna. Vi har naturligtvis som avsikt att behålla den trafik vi har och stödja våra kunder, flygbolagen, genom att hålla priserna nere.

Terminal 5 choklad

Onsdagens firande omfattar även Lufthansa. Bolaget 50-års jubilerar vad gäller att trafikera Stockholm.

Den första gången ett Lufthansa-plan landade i Stockholm var på Bromma flygplats den 20 april 1959, uppger Lufthansas presskontakt Caroline Westergren.

Vickers V-814

Vickers V-814 ”Viscount” – det första plan Lufthansa använde för flygningar till Sverige. Foto: Lufthansa

Hon berättar vidare att Lufthansa började flyga till Arlanda 1962 och att firandet ska präglas av gamla tider:

– Det kommer att flygas in ett retromålat flygplan, och finnas flygvärdinnor med 50-tals uniformer på plats.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Mr Simson
2009-05-02 14:14

Det är jag igen. En annan stor (större) nackdel med lösningen att passera taxfree är att det skapar otydlighet och förvirring. Passagerna ska/bör efter passage av security mötas av tydliga skyltar och monitorer om hur de ska gå för att komma till sin gate. Nu hamnar de i en stor taxfreeshop utan några som helst hänvisningar till de olika pirena och gaterna.
Ändra på detta LFV.

Mr Simson
2009-05-02 14:07

Varför tvinga kunderna att passera taxfree shopen efter passage av securitykontrollen. Tyckte planerarna att detta var ett “listigt” drag? Nej, jag tycker snarare att det gränsar till det affärsmässigt vulgära.

Ove Niemi
2009-04-29 06:19

Ja, denna utbyggnad är nog efterlängtad
av dom flesta tror jag….så grattis på Er!

Frequent Traveller
2009-04-28 13:17

Trevligt att man fräschar upp gamla ARN.
Däremot undrar jag varför ingen verkar ha tänkt på de långa sträckor man ofta behöver gå… “Promenaden” till gate F67 tar ju sin tid. Ett rullband i F-piren vore inte helt fel.
Varför går det inte att undvika den stora tax-free shopen om jag av misstag gått in genom fel säkerhetskontroll när jag ska till gate 23?

lusmia
2009-04-28 12:05

Ja, om nu Pocket shop finns på 11 ställen, upplever jag som resenär inte att det är en “mängd nya butiker”. Bra att två nya affärer dyker upp men jag strosade med förtjusning i Wien häromsistens och den variationen på butiker finns inte i Stockholm, tyvärr.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten