Arlanda och Gardermoen allt närmare Kastrup
Publicerad den 20 augusti 2012
Varje år passerar drygt 23 miljoner passagerare genom Kastrup. Men avståndet till de två främsta konkurrenterna krymper. Under den senaste tolvmånadersperioden flög 21,1 miljoner passagerare från Gardermoen medan Arlanda nu passerat 19 miljoner passagerare.
Framför allt är det tillväxten som sackar efter i Köpenhamn. Medan Kastrup under de senaste tolv månaderna kunde räkna in en ökning med 734 000 passagerare, ökade Oslo med 1. 135 000 passagerare och Arlanda med 1.262 000 passagerare. Det visar siffror från sajten check-in.dk.
En bidragande orsak till passagerarminskningen i Köpenhamn är konkursen i flygbolaget Cimber som stod för stora delar av den danska inrikestrafiken. De brister som uppstod är inte förrän nu helt återställda. Å andra sidan drabbades även Arlanda av ett minskat passagerarinflöde när Skyways gick omkull i våras.
Kommentarer
Långlinjer är dom stora flygbolagens bästa inkomstkälla. SAS borde satsa mer på det plus fler långlinjer från Arlanda.
Det lär nog ändras när Berlin-Brandenburg står klart (när det nu blir). Både nordtyskar och polacker får en supernav runt hörnet bara.
Varför är ni så bittra över CPH och den framgång flygplatsen har som skandinaviskt nav och utmärkelser från t.ex. Skytrax. Flygplatsen har flest passagerare för att fler väljer just denna flygplats och att passagerarunderlaget är större än för ARN och OSL. Betänkt att det bara bor en miljon människor norr om ARN i Sverige. CPH attraherar däremot många resenärer från t.ex. Polen, norra Tyskland etc. Det underlaget överstiger vida Norrland! Marknadskrafterna styr trots allt.
Är det inte så att du till och med räknas som två resenärer varje gång du mellanlandar på CPH. Som ankommande och avgående.
Varje gång jag kommer med SAS till CPH för att tvingas byta plan så räknas jag som resenär trots att jag hellre skulle vilja åka nonstop. Likadant på returen. SAS ägnar sig mest åt att se till att Kastrup ska överleva!
Det är alltid snack om Kastrup o Gardemoen men man glömmer att Kastrup tar mycket av sina passagerare från södra sverige och hela danmark har egentligen bara CPH. Stockholm däremot har Arlanda 19 milj. Bromma 2+ miljoner, även skavsta 2,6 milj. räknas in. Om Stockolm enbart hade Arlanda hade den i särklass varit störst. Även med Moss o Sandefjord inräknat så är det ändåfler passagerare till Stockholm, även Sthlm-Västerås räknas tekniskt sett in. Arlanda bör ha MYCKET fler lång-direktlinjer.
Det är ingen tävling. Tänk in Bromma, Skavsta och Västerås. Tre flygplatser som med Arlanda marknadsför flyg till/från Stockholm. Stockholm är dessvärre i skuggan av CPH och HEL. Det krävs mycket om Stockholm ska gå om. SAS måste i alla fall bort.
Hoppas Arlanda utvecklas bra, men med SAS lär inte mycket bli bättre. Nu lägger de ner linjen Sthlm-Gdansk, efter ett “försök” ett halvår med två avgångar i veckan, mitt på dagen – helt omöjligt för både affärs- och privatresenärer. Detta för att visa att trafiken sköts bäst från Kastrup. Liknande upplägg har de kommande linjerna till Birmingham och Stavanger.
Lite felunderrättad är Swedish Airlines. Stockholm har betydligt fler internationella förbindelser än Oslo och mycket högre frekvens till de mest populära linjerna. Det är inrikestrafiken i Norge som bär upp siffran. Norr om Bodö finns inga tåg (förutom Narviks forbindelse med Kiruna). Glöm inte att Bromma har 2,3 miljoner resenärer också.
När man öppnat den nya “willy brandt” i Berlin så tror jag att både Gardermoen och Arlanda är förbi Kastrup inom några år.
Kan det vara pga inrikestrafiken kanske? Det går inte många tåg genom de norska fjordarna! Anledningen att det inte är fler direktlinjer är kanske för att det inte finns underlag? Kalkylerna måste gå ihop förstår du!
Hur kan Oslo ha fler passargerare än Sthlm när staden inte ens är hälften så stor? Var ligger felet? Bygg om och ut Arlanda. Tvinga SAS till fler direktlinjer. Skamligt att Skandinaviens största land har så dåliga flygförbindelser med resten av världen. Vi kan bygga avancerade flygplan men förmår inte att ha ett flygbolag värt namnet.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten