Arlanda stänger långa banan

Publicerad den 29 juni 2023
Kommentarer
Tre månader med två banor. I måndags stängdes den långa banan på Arlanda för underhåll. Det kan innebära viktbegränsningar när den interkontinentala trafiken hänvisas till de kortare bana 2 och 3.
Igår stängde Swedavia bana 1, alltså den långa banan på Arlanda. Det är en planerad stängning för underhåll och för att en gång för alla komma till rätta med dränering under och runt om banan. Det är inte första gången som bana 1 måste hållas stängd, så sent som i november 2020 stoppades trafiken med kort varsel sedan skador i ytbeläggningen upptäckts. Som tur var skedde det när flygtrafiken i det närmaste låg nere under pandemin och det enbart flögs några få långlinjer på flygplatsen. Men just bana 1 har haft återkommande problem som tvingat Swedavia att stänga banan för trafik så ofta som vartannat år. 
– Förra året började vi göra genomgående provtagningar för att en gång för alla komma fram till vad som är grundproblemet med bana 1. Faktum är att vi har varit tvungna att akutstänga banan vid ett antal tillfällen, säger Anders Östlings på Swedavia till Flygtorget.
Det handlar om avrinningen av dagvatten under och omkring bana 1 som är en av de ursprungliga landningsbanorna på Arlanda. Det kräver ett omfattande grävjobb för dränering och installation av ett helt nytt dagvattensystem längs banan, vilket förklarar en 14 veckor lång stängning.
I sin tur innebär det att Arlanda måste klara sig utan den längsta banan fram till 29 september. Trafiken är nu hänvisad till de två andra banorna som är betydligt kortare, 2 500 meter i jämförelse med 3 301 meter. Utan tvekan kommer det att påverka en del av flygtrafiken, i första hand de interkontinentala flygningarna.
– Kortare banor och varma sommardagar ger viktbegränsningar, bland annat till Bangkok och Beijing. Behöver flygbolagen kompensera för det så blir det genom att plocka av en del av frakten innan start, fortsätter Anders Östlings.
I diskussionerna om den framtida flygtrafiken i Stockholm har det inte sällan pekats på att Arlanda behöver en fjärde bana, särskilt om Bromma läggs ner. Det är ett resonemang som Tomas Gustafsson, ordförande i Flygsäkerhetskommittén inom SPF inte håller med om. Grundproblemet är istället att bana 3, som invigdes 2002, bara gjordes 2 500 meter lång och därmed inte blev ett komplement till bana 1. Tack vare det uppstår problem med trafiken när den långa banan måste stänga, menar han. 
– Ett smidigare sätt att komma ur den situation som Arlanda sitter fast i, är att förlänga bana 3. Dels möter man det interkontinentala flygets behov av banlängd, och dels skapar man förutsättningar att etablera oberoende parallella operationer på banorna 1 och 3, vilket skulle öka flygplatsens kapacitet. Swedavia behöver då också investera i en maskinpark så att parallellbanorna verkligen kan hålla öppet även under vinterförhållanden, säger Tomas Gustafsson.
Skriv en kommentar

Kommentarer

@Infra
2023-07-03 07:47

var helt inkompetent och verklighetsfrånvänd på alla sätt.
Sossarna lever i en drömvärld som verkar vara 80 talet…
Arlanda flyg plats behöver inte flera långa baner.
SAS kommer lägga ner sina långlinjer från ARN, och det fåtal andra långlinjer som finns kvar är inget problem.
Inga flygbolag verkar köa för att starta nya intercont. linjer från ARN.
Nordens ledande flygplats… Jo, man tackar…

Swedavia
2023-07-02 09:53

Swedavia bygger kontor och hotell precis där terminalerna borde utvidgas så att det inte finns plats längre. Men man har under 20 års tid inte begripit att någon av de korta banorna måste förlängas till minst 3000 m för att inte flygbolagen ska behöva lasta av. Det gäller också fullastade A320 och 737 i vissa lägen och inte bara långlinjer. Otroligt att Swedavia inte begriper det här!!!

Infra
2023-06-30 19:45

Ingen annan flygplats drar på sig kritik som Arlanda. Har ej heller någonsin hört om en flygplats där flygbolagen tvingas lasta av frakt och passagerare för att man underhåller en startbana.
Ledande flygplats i Norden har förra regeringen basunerat ut.
Jo tjena. Börja med en haveriutredning/kriskommission så kanske Arlandas negativa trend kan vändas.

Flygare
2023-06-30 16:04

Spelar mindre roll, ARN är ingen riktig intercont. flygplats ändå.

Jervejint
2023-06-30 12:33

Flygbolagen plockar inte av frakt, utan det blir blockade säten. Inget nytt. SAS hade på sina 747-200 block på allt mellan 15-45 säten på BKK och LAX under ogynnsamma förhållanden. Dock endast på flygningarna västerut.

Johnny P
2023-06-30 06:52

det nästan inte finns någon intercont. trafik på ARN, då…

Tim
2023-06-29 18:27

Självklar ska bana 3 förlägnast, pinsamt att den byggdes så pass kort.

Gullan Purser&BanExpert
2023-06-29 09:53

Men vilka bra nyheter, att den blir reparerad, det skramlar ordentligt i mina units, å det purrpurr röda sitter alltid på trekvart efter en start där av alla ojämnheter.

Vad bra att det blir åtgärdat!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten