Arlanda tillbaka på Moras linjekarta
Publicerad den 19 november 2015
När Trafikverket den 6 mars stoppades Avies flygningar på den upphandlade sträckan mellan Arlanda och Sveg, tappade även Mora flygtrafiken till Stockholm. Det estniska flygbolaget hade slingat linjen via Mora då detta möjliggörs i Trafikverkets upphandling på linjen Sveg – Arlanda.
– Därför har vi stått utan trafik sedan i mars. Nextjet som temporärt flög linjen valde att inte lägga in mellanlandning på Mora, vilket är helt frivilligt säger Henrik Johansson, vd för Dalaflyget till Flygtorget.
Att inte ha någon flygtrafik till Stockholm var ett avbräck som gjorde att kommunen beslutade sig för att finansiera Dalaflygets upphandling av Arlandatrafik. Det kostar Mora kommun 4,9 miljoner kronor per år i fyra år för att en Jetstream 32 med 19 stolar ombord som Flexflight i samarbete med Direktflyg och leverantören AIS Airlines skall flyga, utbudet blir 12 avgångar i veckan till och från Mora.
– Rent konkret har vi upphandlat linjen Mora – Arlanda, säger Henrik Johansson.
Den ekonomiska satsningen på flygtrafiken har också målet att på sikt säkra flygtrafiken.
– Långsiktigt arbetar vi både i kommunen och via våra riksdagsledamöter för att Mora-Siljan Flygplats ska beläggas med så kallad trafikplikt. Därmed skulle vår flygplats, liksom Sveg och en rad andra små flygplatser i inlandet, från Värmland och norrut omfattas av Trafikverkets upphandling av flygtrafik från 2019. En förutsättning för att det ska lyckas är att flygplatsen idag har reguljärtrafik. Utan trafik är chansen noll, skriver oppositionsrådet Lennart Sohlberg i en debattartikel.
Mora-Siljan flygplats ingår tillsammans med Dala Airport i Dalaflyget. Tillsammans har de båda flygplatserna reguljär trafik till samtliga tre storstäder: Mora – Arlanda, Borlänge – Göteborg och Borlänge – Malmö. Samtliga linjer trafikeras av en Jetstream 32 från det holländska flygbolaget AIS Airlines.
Kommentarer
På vilket sätt har denna upphandling gått till?
Varför har den inte synts t ex på Flygtorget?
På vilket sätt har denna upphandling gått till?
Varför har den inte synts t ex på Flygtorget?
Har Moras “linjekarta” gått från att föreställa en prick till att bli ett streck? 🙂
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten