Arvidsjaur först med egen flygledning
Publicerad den 16 oktober 2012
I dagsläget finns det två leverantörer av flygledning till de cirka 35 flygledartornen i Sverige. Det är statliga LFV som har merparten och fristående ACR med uppdrag i Västerås, Växjö, Örebro och Trollhättan.
Men när Arvidsjaur, en av de mer trafikerade flygplatserna i norrlands inland, såg över behovet av flygledning valde man att gå en helt egen väg.
– Vi sköter det helt själva och det är vi först med i Sverige, säger flygplatschefen Ralf Lundberg till Flygtorget.
I juni utfärdade Transportstyrelsen certifikatet som säger att det kommunala flygplatsbolaget själva får leverera flygtrafiktjänster till flygplatsen.
Beslutet växte fram när marknaden för flygledning avreglerades 2010 och de ökade möjligheter som då uppstod. Under en övergångsperiod var LFV leverantör men nu från och med nu är flygplatsen själv ansvarig.
– Det finns två tydliga vinster, fortsätter Ralf Lundberg. Det är billigare och vi är oberoende av andra leverantörer.
I nuläget är två tidigare AFIS på utbildning i Ungern och när de, efter avslutande utbildning i Malmö, är klara har flygplatsen tre egna flygledare, vilket täcker de egna behoven.
– Det tar sin tid, vi måste ta fram egna handböcker och liknande men för oss har det varit en självklar väg att gå.
Arvidsjaurs flygplats invigdes 1990 med huvudsaklig inriktning på reguljärtrafik till Stockholm. De senaste åren har trafiken ökat väsentligt tack vare inkommande charter och biltestanläggningarna i regionen. Bland andra Air Berlin flyger reguljärtrafik till flygplatsen från Hannover och Stuttgart.
Kommentarer
“Ansvaret ligger på Transportstyrelsen att granska att flygplatserna uppfyller kravbilden för certifierade leverantörer av flygtrafiktjänster enligt förordning (EG) nr 1035/2011 (Common Requirements). ”
Det är just det som är problemet! I teorin fungerar detta men som inom så många andra delar av flygbranschen så blir det helt tandlöst och riskerna för oseriösa providers är överhängande!
Kiruna är en statlig flygplats och navet i Malmfälten så LFV är den naturliga leverantören av flygtrafikledningstjänster. Pajala och Gällivare flygplatser är Norrbottens läns sorgebarn. Kommunledningen i Gällivare och i Pajala borde ta i övervägande om det inte finns bättre användningsområden för marken som flygplatserna är placerade på.
LFV var dyrt och ett krångligt alternativ för Arvidsjaur. Att Arvidsjaur skulle locka andra ANSP än LFV är inte sannolikt. En effektiv ANSP räknar fort ut att det blir väldigt kostsamt att driva en “liten” enhet långt upp i norr. Fler mindre typ Kiruna, Pajala och Ö-vik bör göra som Arvidsjaur. Ansvaret ligger på Transportstyrelsen att granska att flygplatserna uppfyller kravbilden för certifierade leverantörer av flygtrafiktjänster enligt förordning (EG) nr 1035/2011 (Common Requirements).
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten