Biobränsle viktigt – men inte inom flyget

Publicerad den 18 januari 2008
Kommentarer
av Anette Nyman Självklart kommer biobränslen att vara viktiga i framtidens samhälle, men troligen inte inom flyget. Det finns effektivare sätt att använda biobränslen på, än att först transportera upp dem i luften - och sedan bränna dem. Det krassa uttalandet kommer från professor Lars B Johansson, ordförande i Svenskt Flygs miljökommitté som presenterade sin rapport om flyget och miljön i slutet av november. - Jag är positivt överraskad över den uppmärksamhet rapporten fick. Och att den blev så positivt mottagen inom själva flygbranschen. Man kunde ju ha väntat sig att en rapport med ett så pass kärvt budskap inte skulle bli älskad av alla, men jag har egentligen inte hört någon som haft invändningar mot innehållet, säger Lars B Johansson.

Det här med att tala om miljö, har enligt Johansson gått i vågor. Under 1990-talet var det enkelt, miljöfrågorna var aktuella inte minst efter säldöden i Östersjön, men sedan blev det svårare.

Men förra året blev miljön åter aktuell. Först kom FN:s klimatpanel med sitt tuffa budskap om jordens uppvärmning, sedan räknade den brittiske forskaren Nicholas Stern – på uppdrag av den brittiske finansminstern – ut vad samma uppvärmning skulle kosta i pengar. Det var en skakande läsning för både allmänhet och experter.

Miljöchef på SJ
Lars B Johansson har tidigare arbetat bland annat som miljöchef på SJ. Och när Svenskt Flyg för cirka ett och ett halvt år sedan, frågade om han vill leda arbetet i en miljökommitté för föreningens räkning – tackade han genast ja.

– Att arbeta med flyget var nytt för mig, och en stor och intressant utmaning. Om vi i kommittén i någon mån har förändrat bilden när det gäller flygets miljöproblem och möjligheterna att lösa dem, så tycker jag att det har varit värt alla ansträngningar.

Lars B Johansson har jobbat med transportsektorns miljöproblem sedan 1989 och han säger att det många gånger har varit hårda fajter och kärva tider, men att det ändå har hänt mycket under gång.

Flugit en del
Själv kör han etanolbil och åker helst tåg. Men visst har det blivit en del flyg genom åren, framförallt internationellt när han arbetat för SJ, Schenker och Banverket.

– När flyget kommer in i handeln med utsläppsrätter kommer biljettpriserna självklart att påverkas. Hur mycket vet vi inte men troligen blir det en hel del på sikt. Rimligen borde de billigaste resorna påverkas mest. Jag reste till London för ett par veckor sedan och returbiljetten kostade noll (0) kronor. Hållbart? Knappast! Säger Lars B Johansson och tillägger:

– Om det finns några teknikoptimister kvar som fortfarande hoppas att biobränslen kommer att kunna erbjuda en Quick Fix på flygets miljöproblem – läs vår rapport! säger han.

Lars B Johansson tycker för övrigt att det vore smart från flygbranschens sida att stödja forskning och utveckling när det gäller biobränsle – eftersom det effektivt kan ersätta kol och olja i exempelvis kraftverk. Och på så sätt kan flyget påvisa att branschen faktiskt bidrar till att minska utsläpp av klimatpåverkande gaser.

Fakta: Läs Miljökommitténs 70-sidiga rapport samt Svenskt Flygs 10-punktsprogram för hur ett mer klimatanpassat flyg ska kunna arbetas fram, på följande länk: Miljökommitténs rapport 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten