Boeing 717 allt längre bort från Europa
Publicerad den 16 december 2015Boeing 717, den flygplansmodell som Boeing ärvde efter McDonnell Douglas, försvann från Norden tidigare i höstas. Då fasade Blue1 ut de sista fem maskinerna som fanns i flottan till förmån för BRJ900. Det var inga problem att hitta köpare, de gick bland annat till spanska Volotea, som tillsammans med Turkmenistan Airlines är det enda två flygbolag i Europa som använder modellen.
Nu visar det sig att Volotea bestämt sig för att även de byta ut sina Boeing B717 och övergå till en Airbus-flotta. Det gör att flygplanstypen blir allt mer sällsynt i det europeiska luftrummet. Turkmenistan Airlines har linjer till bland annat Birmingham, Paris och Frankfurt men de sju flygplanen använd i huvudsak på kortare distanser kring hemmahamnen i Ashgabat.
Boeing 717 tillverkades i 156 exemplar, den sista rullade ut 2006, och 155 av dem är ännu i drift. Överlägset största flygbolag på typen är Delta med 88 maskiner som tillsammans med Hawaiian Airlines, Qantas Link och Turkmenistan Airlines nu kan öka sina respektive flottor med de 19 maskiner som Volotea fasar ut.
Kommentarer
Utrolig synd at MD-95 snart er historie i Europa, Norden, og ikke minst Skandinavia – dette var en helt toppen maskin. Den brakte minnene tilbake fra tiden med DC9 samt MD-87, iblandet MD-90 teknologi – savner både MD-95 som B717 egentlig heter, samt MD-90 ja. Trist..
Boeing 717 och hela DC9 familjen var riktiga räjala flygmaskiner som var tillverkad för att hålla. Boeing 717 kommer säkert flyga många år till hos andra bolag.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten