Boeing: Rubust tillväxt för världens flygfrakt
Publicerad den 18 september 2004Boeing presenterar regelbundet analyser för den civila flygtrafiken. På Flyg med Framtid den 24 november i Stockholm kommer Boeing att redovisa sina prognoser för passagerarflyg som utgör grunden för bolagets tillverkning av flygplan.
– Med alla utmaningar vi haft de senaste åren har just den starka efterfrågan på flygfrakt varit särskilt uppmuntrande, sade Marlin Dailey, vice vd för Boeings försäljning i Europa och Centralasien.
–Vi såg en tillväxt på 4% förra året och nu är tillväxten nära 11% jämfört med 2003.
Idag finns det knappt 1800 fraktflygplan och Boeing räknar med att det inom 20 år behövs 3456 flygplan. Den största tillväxten sker genom Boeing 747, 767, MD11 och Airbus A300. Dessa typer står idag för 44% av världens flygfraktflotta men andelen kommer att äka till 60% enligt Boeing. Genom lång räkvidd och storlek står dessa för hela 90% kapacitetsmässigt.
Av de nära 3000 fraktflygplan som Boeing anser behöva tillverkas för flygfrakt i världen blir 1260 ersättning för gamla flygplan och 1590 blir nytillskott. Hela 2226 flygplan som nu flyger passagerare och kombinerad frakt/passagerare kommer att byggas om till så kallade Full Freighter. 724 flygplan kommer att nytillverkas för rent fraktflyg de närmaste 20 åren enligt Boeing. Den största av dessa är Airbus A380.
Det är till, från och inom Asien som man tror på den största tillväxten när det gäller flygfrakt. Det handlar om cirka 10% per år. Flygfraktmarknaden inom USA och Europa är mer mogen och där kommer tillväxten att vara cirka 4% per år.
Enligt Boeing så består 70% av världens flygplansflotta för frakt av flygplantyper från en stor tillverkare – nämligen Boeing.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten