Boeing skärper sig efter möte med Norwegian

Publicerad den 27 september 2013
Kommentarer
Mötet mellan Boeing och Norwegian hölls på hemlig plats i Oslo och efteråt valde Boeing att gömma sig för pressen. Björn Kjos meddelade dock att flygplanstillverkaren nu tänker skärpa sitt kvalitetsarbete och anstränga sig för att hålla de norska flygplanen i luften.

Boeing skickade en hel grupp tjänstemän, däribland Raymond L Connor, chefen för passagerarflygområdet hos Boeing, med en privatjet till Oslo för att diskutera varför hälften av Norwegians 787-flygningar har blivit försenade sedan trafikstarten i maj.
         
Det var i sig en tydlig markering från Boeing att man tar Norwegians återkommande problem på allvar. Dessutom har det amerikanska varumärket påverkats hårt när Skandinaviens första Dreamlineroperatör inte kan hålla regulariteten uppe med ett helt nytt flygplan.
         
Efter mötet valde representanterna från Boeing att ta bakvägen ut och lämnade Björn Kjos att ensam möta media.
– Jag tror att Boeing har undervärderat problemen med sitt eget Dreamlinerflygplan, sa han till norska VG efter mötet och kunde samtidigt berätta om att det nu ska ske en del förändringar i Boeings arbete med Norwegian.
         
Ett av de stora problemen har varit tillgången på reservdelar. De har funnits i London medan behovet uppstått i Stockholm, Oslo, Bangkok eller New York. Från och med nu ska Boeing skeppa ut dem till de olika utestationerna.
         
Norwegian har ett så kallat Goldcare-avtal med Boeing som ska hålla en hög service och underhållsnivå. Det kompletteras nu i och med att Boeing flyger in ännu mer servicepersonal från USA som ska se till att flygplanen håller sig i luften.
         
På punkt efter punkt skrapade Boeing med foten och lovade bot och bättring ­- ”la sig platt” enligt Björn Kjos, som menar att problemen är Boeings och ingen annans. Den enda fråga som inte togs upp på mötet var hur mycket alla förseningar och problem ska kosta Boeing, en ekonomisk kompensation som av allt att döma måste komma Norwegian till godo.

– Det är inte vi som har orsakat föreningarna men frågan om kompensation får vi ta senare, sa Björn Kjos till dn.no

Skriv en kommentar

Kommentarer

Kalle
2013-09-30 10:27

Listigt av Norwegian att skylla på Boeing, många som går på det. Lågservice ger dig dygns försening, inte timmar. Billigt för flygbolaget, dyrt för passagerarna!

Arne Anka
2013-09-29 17:10

Nog borde ni ha kunnat möta den samlade pressen och ge er version av problemen. Inte särskilt snyggt att smyga ut genom köksingången. Det får i alla fall mig att undra vad det är man vill dölja? Boeing har ju byggt många bra maskiner genom åren, och ska ha all heder för det. Men att springa och gömma sig känns inte bra…

Böing
2013-09-28 22:23

För hette det “If it’s not a Boeing I’m not going” är det dags att nu säga “If it’s a Boeing I’m not going”?

OMX
2013-09-27 22:27

@ I = utveckla tack!
Hur menar du? Skärpa sig genom att säga till mer på skarpen? Sälja flygplanen och flyga med Saab340 över Atlanten?

Undrar vem som ska skärpa sig egentligen i sina inlägg :p

!?
2013-09-27 15:55

När ska KJOS skärpa sig

DC-10
2013-09-27 13:59

Har svårt att förstå att Boeing missat att kvalitetsäkra Dreamlinern innan leverans.
Ej normal Boeing standard.

leif
2013-09-27 10:47

Gud vad bra att de skärper sig. Den där Kjos måste verkligen ha sagt till dem på skarpen.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten