Boka Jumbon – men gör eget platsval

Publicerad den 7 november 2006
Kommentarer

En provtur med Fritidsresors och dess flygbolags TUIfly Nordics Jumbojet - för främst charterresor till Thailand resulterar i både positiva och negativa observationer.

Vi börjar med som känns mindre positivt

Exempelvis kan man fråga sig varför Fritidsresor/TUIfly Nordic i sina pressmeddelanden om att man satt en Jumbo i trafik - vilket i sig alltså är en nyhet - betonade att det aldrig lyft ett flygplan med så  m å n g a  passagerare från Skandinavien. Påståendet är säkert sant.

Men är det verkligen en positiv bedrift att packa ett flygplan med så många stolar som möjligt…!? Denna Boeing 747-400 har fyllts med 582 stolar. Som jämförelse kan nämnas att Thai Airways, som dagligen flyger samma plan mellan Bangkok-Arlanda, bara har 380 stolar.

Och någonstans måste ju den skillnaden märkas - och det gör den. Så t ex kan noteras, att i den främre och mittersta delen av Fritidsresors Jumbo är benutrymmet alldeles tillräckligt för en normallång passagerare. Men i den bakre delen har redan en person som är cirka 175 lång svårt att få plats med knäna. En pocketbok i stolsfickan framför och knäna har kontakt med sätet framför. Denna del av Jumbon bör alltså undvikas av andra än ganska småväxta och barn alltså.

Man bör också veta att med 582 passagerare, så ökar incheckningstiderna vid både ut- och hemresa. Och bara tiden för boarding på t ex Arlanda ökar från cirka 35 minuter till 55 minuter med Jumbon.


Men så till det positiva 

För de charterkunder, inte minst de barn som aldrig tidigare flugit med en Jumbo, är det givetvis en stor upplevelse i sig att flyga med denna Boeing 747-400, en gigant i två våningar, med som mest tio stolar i bredd i nedre delen – en syn som gång på gång också får en mycket flygvan att häpna. Rymden i kabinen och alla passagerarna ger säkert många semesterpositiva charterresenärer en lite jublande känsla av ju-mer-vi-är-tillsammans…!

Jumbon är fräsch och fin inne, nästan som ny.

Denna på svenska flygplatser ovanliga fågel togs ursprungligen i bruk 1989 och har gått i tjänst för United innan Corsair, som nu hyr ut den till TUIfly Nordic, tog över den. “Nästan allt är utbytt i den så att den nästan är som ny”, hävdar dess franske kapten under provturen.


TUI, Jmbo, Simon Hellman 13 årJumbon kan f ö som mest ta 172 ton bränsle och maximalt flyga i 14 timmar. Planet kan ha en maxvikt på 400-450 ton (hur i allsin dar nu en sån kan flyga, har man lust att utbrista varje gång man ser en sån här på nära håll!). Men det kan den alltså, inte minst tack vare motorerna om 27 ton vardera. Tillsammans utvecklar dessa en kraft som motsvarar 750 stycken Volvo V 70. Bilden th: Simon Hellman 13 år, foto A Hasselbohm

Väl inne denna gigant och på väg mot Thailand kan heller ingen låta bli att ägna den fasansfulla tsunamin en tanke, i sig självklart allt annat än positiv!

Positivt är däremot det faktum, att det hav av resenärer som sitter i detta gigantiska flygplan, återigen vill resa till just Thailand (Flygtorget @irmail 20 oktober 2006).

Det är ingen slump att den första Jumbojet som någonsin använts för semestercharter från Skandinavien går till just detta av svenskarna så älskade Thailand – och inte bara en gång i veckan, utan fyra! Marknaden visar alltså i praktiskt handlande sin sällsynta uppskattning av Thailand.
Rättelse efter publicering: Scanair, som var SAS charterbolag, var faktiskt den första att använda en jumbo och då till Kanarieöarna. Dock har inget plan med så många flygstolar flugit från Skandinavien som Fritidsresors jumbo.


Positivt är också att kunden, alltefter behov, önskemål eller plånbok, kan välja hur man vill sitta i Jumbon.

På övre däck, erbjuds en komfort som i businessklass på ordinarie långflygningar. 2 559 kronor extra kostar det att sitta bäst. Väl använda pengar för en tiotimmarsflygning för den som har råd, f ö en åsikt som delas av kunderna efter dessa platser säljs slut först.

För 995 kronor kan man köpa sig en plats med extra benutrymme i nedre delen. Att välja exakt plats där nere i övrigt, t ex vid gång eller fönster, kostar 400-600 kronor extra.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten