Bosse Ringholm får skarpt svar om Tullinge

Publicerad den 9 maj 2002
Kommentarer
Botkyrka Flygklubbs ordförande Bengt Jörgensen och Peter Randén går ut med ett skarpt formulerat pressmeddelande med anledning av Bosse Ringholms uttalande om Tullinge Flygplats och Vasallen i ett riksdagssvar till Karin Pilsäter (fp). "-Vasallen har hela tiden visat sig helt kallsinniga till att ens diskutera dessa förslag och gjort helt klart att man vare sig avser låta flyget finnas kvar eller har möjlighet att ordna ersättningsflygfält.", skriver flygklubben och underkänner Bosse Ringholms svar.

-Med anledning av finansminister Bosse Ringholms svar på fråga från Karin  Pilsäter (fp) angående Botkyrka Flygklubbs (BFK) situation på Tullinge  flygfält vill BFK lämna följande information.


 BFK har januari 2001 till Vasallen AB:s VD och i augusti till Vasallen AB:s  ordförande Pär Nuder (s) redovisat i omfattande utredningsmaterial varför  det är viktigt att ett mindre flygfält bevaras på platsen och också  redovisat hur detta kan ske. Vi har visat hur bebyggelse och flyg kan  samsas. Vi har vidare redovisat vikten av att ett tillfredsställande  alternativ etableras innan flyget avvecklas på Tullinge flygfält om det  visar sig oundvikligt att bostäder byggs just på ett etablerat flygfält.


 Vasallen har hela tiden visat sig helt kallsinniga till att ens diskutera  dessa förslag och gjort helt klart att man vare sig avser låta flyget finnas  kvar eller har möjlighet att ordna ersättningsflygfält.


 Ställt inför detta faktum har BFK försökt få till stånd en uppgörelse  baserat på utflyttning vid den tidpunkt Vasallen fått alla tillstånd som  behövs för att starta byggverksamheten för de nya bostadsområdena på F18.  Den absolut tidigaste tidpunkten för detta är senare delen av 2003 enligt de  beslut Botkyrka kommun tagit i frågan. Med allra största sannolikhet ligger tidpunkten ännu senare. Det sista försöket till samförståndslösning gjorde  klubben i februari 2002 med ett konstruktivt förslag baserat på Vasallens  ultimativa och helt oacceptabla erbjudande; att BFK frivilligt skulle flytta  i oktober 2002 vare sig vi vid denna tidpunkt  fått stöd och hjälp från  staten att hitta alternativ förläggning av vår verksamhet eller ej.


 I detta avseende uppfattar vi statsrådets påstående om Vasallens  resultatlösa försök till samförståndslösning som grundat på ofullständig  information om BFKs omfattande och konstruktiva försök att uppnå en  ömsesidigt acceptabel lösning.


 Finansministern beklagar att klubben tvingas flytta. Problemet är att det  inte är fråga om någon flytt utan närmast utplåning. Det finns nämligen i  Stockholmsregionen inget alternativ att flytta till. Stockholmsberedningen  utreder just nu allmänflygets i Stockholmsregionen prekära situation och har för avsikt att komma med ett förslag till lösning under året och möjligen  redan före sommaren. Att staten, samtidigt utan att vänta på dessa förslag, driver en vräkningsprocess med hjälp av kronofogde och nu tingsrätt visar på bolagets uppfattning om samförståndslösningar.


 Finansministern svarar naturligtvis på Pilsäters fråga utifrån positionen  ägarrepresentant för Vasallen AB. BFK har ställt en fråga till Regeringen om huruvida detta representerar Regeringens och näringsministerns syn på  utveckling av infrastrukturen på Södertörn och förutsättningarna för ett  effektivt allmänflyg i Stockholmsregionen och mellan densamma och resten av landet.


Bengt Jörgensen och Peter Randén


Fakta om Botkyrka Flygklubb: Botkyrka Flygklubb är en av Sveriges största flygklubbar och organiserar cirka 350 aktiva piloter. BFK är genom Svenska Flygsportförbundet anslutet till Riksidrottsförbundet och har ett flertal internationellt erkännda tävlingspiloter som medlemmar.


Tullinge flygfält, gamla F18, ligger på mark som ägs av det statliga fastighetsbolaget F18 Vasallen AB. Klubben har verkat på området sedan 1974. Vasallen menar sig ha sagt upp flygklubben till avflyttning och en tvist om detta har nu av fastighetsägaren hänskjutits till tingsrätten.


 


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten