Bosse Ringholm och försäkringar för krigsrisk !

Publicerad den 19 februari 2002
Kommentarer
Flygförsäkringsaktörer granskas nu av EU för misstänkt kartell efter den 11 september. Det är den försäkringslösning som finansminister Bosse Ringholm och Riksgäldskontoret vill att svenska flygverksamheter skulle ha tecknat redan o höstas som nu är under luppen.


Under hela hösten har flygföretagen och vi på Svenskt Flyg försökt förklara för finansdepartementet och Riksgäldskontoret att en marknad för krigsriskförsäkringar värd namnet inte finns efter den 11 september. Bosse Ringholm och Riksgälden som handlägger frågan har emellertid sagt att det finns en marknadslösning – varsegod och teckna den!


De franska flygindustrin har nu anmält en handfull försäkringsgivare till EU-kommissionen. Det anrika Lloyds i London är – enligt tidningen the Economist – skall enligt anmälarna ha satt sig ner runt ett bord tre dagar efter den 11 september och gjort upp om höjda priser och reducerat skydd.


Den anmälan som ingivits av FNAM i Frankrike – där bland andra Air France ingår – visar på att försäkringsgivarna har samordnat sina uppsägningar av försäkringar och till och med använt samma ordalydelser, deadlines för omsättning av försäkringen och premier gentemot flygföretagen. Detta oavsett vilka risker för terrorhandlingar respektive flygbolag bedöms ha i sin verksamhet. EU undersöker nu hur de 5 stora aktörerna organiserat detta. Från Lloyds förnekar bolaget att man organiserat kartellmötet men förnekar ej att det har ägt rum.


“Det man förlorar på gungorna tar man igen på kartellerna ” sade chefredaktören Kerstin Sundberg på tidningen Affärsresenären när jag berättade historien för henne.


Transportkommissionären i EU Layola de Palacio är inte lika självsäker som Bosse Ringholm och Riksgälden när det gäller att driva flygföretagen i famnen på denna misstänkta kartell. Hon föreslår istället att flygbolagen själva skall anordna en gemensam fond för krigsriskskydd av flygverksamheter. Hennes talesman sade i veckan att “det finns fortfarande inga tecken på att det blir möjligt med en marknadslösning. Priset är för högt!”


Men i Sverige är man helt förvissad om att det finns en marknad för dessa försäkringar som SAS, Britannia, Novair med flera bör teckna. Bosse Ringholm sade häromdagen till media att det finns stater i Sydamerika som inte ställt garantier till sina flygbolag. Är det med Argentina han vill jämföra svenska flygets försäkringslösningar?


Hoppas nu att Riksgälden sätter sig in i försäkringsmarknadens funktion efter 11 september – eller möjligen lyssnar lite med på EU-kommissionen och flyg- och försäkringsbranschen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten